۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲

خلیج فارس از نگاه کارشناسان-2

اهمیت تحولات خلیج فارس برای جهان/ غرب به دنبال تفرقه بین کشورها است

اهمیت تحولات خلیج فارس برای جهان/ غرب به دنبال تفرقه بین کشورها است

یک پژوهشگر لبنانی با اشاره به اهمیت جهانی تحولات خلیج فارس از تلاش غرب برای ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه خبر داد.

دکتر "لیلا نیکلاس رحبانی" پژوهشگر خاورمیانه و خلیج فارس از لبنان در مورد اهمیت همایش بین المللی خلیج فارس به خبرگزاری مهر گفت: خلیج فارس منطقه ای استراتژیک برای انرژی و انتقال نفت است. بخش اعظم تولید نفت جهان در این منطقه انجام می گیرد و در این میان تنگه هرمز به عنوان شاهراه حیاتی انرژی اهمیت ویژه ای دارد به گونه ای که بخش قابل توجهی از فعالیت های تجاری و بازرگانی در زمینه صادرات انرژی در این منطقه انجام می گیرد. به همین دلیل تحولات و مناقشات خلیج فارس از اهمیت ویژه ای برای جهان برخوردار است و همواره قدرت ها برای گسترش نفوذ خود در این منطقه با یکدیگر در رقابت بوده اند.

وی افزود: به نظر می رسد آینده خلیج فارس بستگی به نظم جدیدی دارد که در پی تحولات اخیر جهان عرب به وقوع می پیوندد. تمام قدرت های بین المللی و منطقه ای به دنبال ایجاد توازن در منطقه هستند که ایران در یک سو و کشورهای عرب در سوی دیگر قرار می گیرند. اعراب با تلاش برای اتحاد و تقویت نظامی به دنبال این مسئله هستند.

رحبانی یادآور شد: در این میان کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در جبهه مقابل ایران قرار می گیرند. از جمله مواردی که در این خصوص مورد توجه این جبهه است، بهره گیری از تحولات منطقه و جهت دهی به دو رویکرد وهابیت در عربستان و قدرت گیری اخوان المسلمین از افغانستان تا ترکیه، سوریه و اردن است که نقشی فعال را در پادشاهی اردن ایفا کرده و در مصر و تونس به قدرت رسیده است.

این کارشناس و پژوهشگر لبنانی در پایان تاکید کرد: آنها به دنبال این هستند که این دو جریان سنی را در مقابل ایران و در نگاهی کلی تر در مقابل جریان شیعی منطقه قرار داده و به عنوان قدرت اصلی منطقه مطرح کنند. کشورهای عرب منطقه با حدود 300 میلیون جمعیت و منابع انرژی و اقتصادی می کوشند توازن قدرت را به نفع خود تغییر دهند و برای این کار از حمایت قدرت های فرامنطقه ای بهره می گیرند.

کد خبر 2015211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha