۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۲۶

اختتامیه جشنواره آیات ـ1

قرآن بهترین منبع مخاطب‌شناسی برای رسانه‌هاست

قرآن بهترین منبع مخاطب‌شناسی برای رسانه‌هاست

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رسانه‌ها باید مخاطب‌شناسی در انتشار و تولید پیام را با استفاده از قرآن عملا بیاموزند و از متن کلام وحی الهام بگیرند که چطور می‌شود با جامعه روبرو شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جشنواره جلوه‌های قرآنی آیات در آئینه نشریات مکتوب و دیجیتال شب گذشته، شنبه 19 مهر، با حضور وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس و مدیران رسانه در تالار اصلی برج آزادی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بیژن نوباوه از اعضای هیئت داوران این جشنواره در سخنانی با اشاره به اینکه عدم توانایی انسان در بهره‌برداری از قرآن را خود او پدید آورده است، گفت: برگزاری جشنواره آیات کاری بی‌بدیل در نمایش بهره‌برداری از آیات قرآن است، اما توقع ما از چنین جشنواره‌ای و از رسانه‌ها برای کار قرآنی بسیار بیشتر از این‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه جامعه‌ای از قرآن بهره می‌برد که خودش را تزکیه کرده باشد، گفت: نگاه ما به قرآن در امر رسانه باید والاتر از امروز باشد. در حال حاضر مسئله خبرسازی و خبررسانی قرآنی باید مورد توجه قرار بگیرد.

نوباوه ادامه داد: بسیاری از رسانه‌های ما منتظر هستند تا رویدادی رخ دهد و درباره آن اطلاع‌رسانی شود، اما رویدادهای قرآنی مثل خود کلام وحی در کشور ما مهجور است. نباید عادت کنیم که اخبار مذهبی در رسانه‌ها تنها به همین اخبار قرآنی خلاصه شود، درست است که نهایت دین قرآن است، اما می‌شود بسیاری از اخبار ما در زمره اخبار مذهبی دینی و قرآنی قرار بگیرد.

وی همچنین به موضوع خبرسازی و تولید خبر اشاره کرد و گفت: اخبار محرک و مهیج قرآنی در کشور بسیار کم تولید می‌شود و موضوعاتی مانند توجه به قرآنی کریم در سبک زندگی کمتر مورد توجه رسانه‌های ماست. کمترین توقع ما این است که اخبار قرآنی لااقل مانند اخبار علمی تولید و دیده شود. البته ما همه این مشکلات را متوجه رسانه‌ها نمی‌دانیم و معتقدیم حوزه‌های علیمه و مراکز علمی هم باید تلاش بیشتری در این راستا داشته باشند.

خبر عظیم خبر از حکمت خداست

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی از دیگر اعضای هیئت داوران در سخنانی حقیقت کلام الهی را متجلی در قرآن معرفی کرد و گفـت: عالم، تجلی‌بخشی از حقایق الهی است و اگر جلوه‌هایی از حقیقت کامل الهی را بخواهیم باید آن را در قرآن بجوییم.

وی ادامه داد: در هر دوره از پیشرفت علوم تجربی پارادایم‌هایی وجود داردکه مانند نخ تسبیح زنجیره علوم را به هم وصل می‌کند. در دو دهه اخیر علوم تجربی به این نتیجه رسیده‌اند که علم با همه قدرتش بر بنیان‌های سست و در مسیر آزمون  و خطا قرار گرفته است و با همین بنیان است که به دنبال کشف حقیقت  جهان می‌گردد.

عاملی همچنین گفت: علم غربی ظرفیت ندارد که خالق و حکمت هستی را شبیه‌سازی کند، اما ما با قرآن از این امکان برخورداریم که حکمت خدا را رمزگشایی کنیم.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: رسانه قدرت تولید واقعیت را دارد، اما خبر عظیم خبر از حکمت خداست که پیرامون آن حرف زدن آسان نیست. عرصه خبرسازی و خبردهی عرصه بسیار مسئولانه‌ای است و امیدوارم این مسابقه هم آغازی باشد برای ایجاد اخلاق رسانه‌ای و دور شدن از تولید خبر فاسق و همچنین حرکت به سمت تولید خبری که ذکر الهی را در خود داشته باشد.

داوری بیش از 32 هزار اثر

در ادامه این مراسم سیداحسان قاضی‌زاده، دبیر این جشنواره نیز در سخنانی اظهار داشت: این جشنواره نزدیک به 6 ماه فراخوان خود، بیش از 32 هزار اثر را دریافت کرد و با حضور جمعی از بهترین اساتید روزنامه‌نگاری به داوری آنها پرداخت.

وی افزود: از میان آثار رسیده بیش از 30 هزار اثر در حوزه رسانه‌های مکتوب و 2 هزار اثر در بخش تولیدات رادیویی و تلویزیونی ارسال شده بود که داوری آنها را بسیار دشوار کرد.

قرآن مدرس مخاطب‌شناسی به رسانه‌هاست

در ادامه این مراسم، لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به نقش رسانه‌ها در انتقال فرهنگ قرآنی گفت: قرآن‌کریم خود یک پیام مقدس است و از جانب خداوند برای همه کسانی که در راه رسیدن به او حرکت می‌کنند، ارسال شده است.

وی افزود: باید نقش و نحوه پیام‌رسانی و استفاده از قرآن را عملا بیاموزیم و این یعنی مخاطب‌شناسی در انتشار و تولید پیام باید بر مبنای قرآن صورت پذیرد. رسانه‌ها هم باید از خود قرآن الهام بگیرند که چطور می‌شود با مخاطب روبرو شد؛ گاهی با الفاظ صمیمی و گاهی هم کوبنده.

افتخاری تاکید کرد: در تمام جریان خبرسازی بر اساس قرآن کریم، مهم این است که رسانه هدف خودش را گم نکند و نقش هدایتگری و روشنگری خودش را از یاد نبرد. اصحاب رسانه هم باید با الهام از متن قرآن سوژه‌های خود را پیدا کنند. قرآن و پیامش برای بندگان خداوند گاهی عذاب است و گاهی رحمت، باید از ظرفیت‌ها و نحوه‌های بیان در قرآن استفاده کرد و هنر تولید محتوای رسانه‌ای را در خدمت قرآن در آورد. از سوی دیگر  رسانه‌ها باید به سویی بروند که تربیت قرآنی جامعه را هم مد نظر خود بیاورند.

وی همچنین با اشاره به طرح جامع حفظ قرآن کریم گفت: رسانه‌ها باید همه زمینه‌های اجرای این طرح را فراهم سازند؛ در غیر این صورت تنها با بیانیه و سخنرانی و مصوبه داشتن به جایی نمی‌رسیم. این درباره همه موضوعات صدق می‌کند. به اعتقاد من، سینما و تئاتر ما هم باید در خدمت قرآن قرار بگیرد و نمایش دهنده آیات کلام وحی باشد.

کد خبر 2015291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha