۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۴۴

طراوت مثنوی مولانا و شعر حافظ به خاطر پیوند با قرآن است

طراوت مثنوی مولانا و شعر حافظ به خاطر پیوند با قرآن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر مثنوی مولانا و شعر حافظ هنوز طراوت دارد به خاطر پیوند آنها با قرآن است. حافظ و مولانا را درس قرآن ماندگار کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جشنواره جلوه‌های قرآنی آیات در آئینه نشریات مکتوب و دیجیتال، شب گذشته، شنبه 19 مهر، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس و مدیران رسانه در تالار اصلی برج آزادی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حمید محمدی، معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار داشت: رسانه‌ها مانند دست و زبان در بدن هستند که همه از دست آنها شکایت دارند و در قیامت هم هر آسیبی به دیگر اعضا می‌رسد ناشی از بی‌مبالاتی این دو عضو است. رسانه اگر جایگاه ویژه خود را پیدا نکند، مانند یک زبان موذی در بدن سالم عمل می‌کند؛ زبانی که می‌تواند هم دافع سیئات و جاذب حسنات باشد و هم بالعکس.

محمدی افزود: رسانه‌ها می‌توانند ظرفیت عظیم خود را در خدمت قرآن درآورند و جایگاه خود را به عنوان یک جایگاه ویژه در مجموعه ابزارهایی که محتوای قرآن را نشر می‌دهند، تثبیت کنند.

معاون قرآنی وزیر ارشاد افزود: خود قرآن یک ابر رسانه است و در خط مقدم ابلاغ رسالات الهی به شمار می‌رود. اگر نقطه نهایی ما تمسک به قرآن باشد، می‌توانیم با ابزار آموزش در رسانه‌ها، مسیری به سمت تمسک به قرآن ایجاد کنیم.

وی افزود: نقص بزرگ رسانه‌های ما این است که بخش قرآنی ندارند. اگر این بخش در ساحت خبرگزاری‌ها و نشریات ایجاد شود، می‌توان با سبک‌ها و شیوه‌های جذاب بهتری قرآن کریم را در رسانه‌ها زیر پوشش قرار داد، ولی اگر با چند شبکه رادیو تلویزیونی و چند رسانه قرآنی در کشور فکر کنیم که رسالتمان را ایفا کرده‌ایم، شک ندارم که رفتاری ناصحیح از خود نشان داده‌ایم.

وی در پایان حق‌گویی، سودگویی، احترام به مخاطب، دوری از شایعه پراکنی و تجسس را از ویژگی‌های یک رسانه قرآنی معرفی کرد.

در پایان این مراسم، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی به سخنرانی پرداخت.

حسینی در ابتدا با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: این حرکت در ابتدای راه است و ان‌شا‌الله سال به سال بهتر خواهد بود و نخبگان و هنرمندان بیشتری بر این مبنا از مضامین قرآنی بهره خواهند برد.

وی افزود: اگر مثنوی مولانا و شعر حافظ هنوز طراوت دارد به خاطر پیوند آنها با قرآن است. حافظ  و مولانا را درس قرآن ماندگار کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای رسانه ملی در پرداختن به قرآن کریم گفت: رسانه‌های کشور باید بیش از پیش به موضوع قرآن در رسانه‌ها توجه داشته باشند و بالاتر از این باید بر مبنای قرآن کریم حرکت کنند. این یعنی مشق رسانه باید بر مبنای قرآن باشد و اگر چنین شد اخلاق رسانه‌ها هم متجلی از قرآن خواهد بود.

وی افزود: آنچه ما از خبرنگاری داریم برگرفته از فرهنگ غرب است و به کشور ما وارد شده است، اما ما باید گام به گام به سمت رسیدن به آرمان مطلوب و نهایی‌مان که بهر‌ه‌برداری از قرآن در انتقال پیام است نزدیک شویم.

حسینی در پایان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: قرآن قول ثقیل است. به همین خاطر برخی می‌گویند وقتی قرآن چنین متن عظیمی است، دیگر ما را با قرآن و خواندنش چه کار؟ در حالی که خود کلام وحی در چهار آیه از خود بیان می‌کند که ما قرآن را برای شما آسان بیان کرده‌ایم. این یعنی همان قول ثقیل که روایتی قابل فهم در درون خود دارد.

کد خبر 2015337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha