۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۱۲

عبدالهی در گفتگو با مهر:

مشهور ترین دو نلی نواز دنیا میزبان میهمانان نوروزی در ایرانشهر

مشهور ترین دو نلی نواز دنیا میزبان میهمانان نوروزی در ایرانشهر

زاهدان – خبر گزاری مهر: رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانشهرگفت: میهمانان نوروزی در ایرانشهر امسال شاهد هنرنمایی استاد شیرمحمد اسپندار مشهور ترین دو نلی نواز دنیا خواهند بود.

 واحدعبداللهی در گفتگو با مهر اظهار داشت :به منظور فراهم ساختن لحظه های شاد و ثبت خاطرات خوش در ذهن  مسافران نوروزی هنرمندان بلوچ در قلعه ناصری ایرانشهر به هنرنمایی خواهند پرداخت.

وی افزود:در این ویژه برنامه ها که از 29 اسفند و به مدت یک هفته برگزار خواهد شد هنرمند نام آوازه بلوچستان استاد شیر محمد اسپندار میزبان میهمانان نوروزی خواهد بود.

اسپندار خاک ایران را به خارج ترجیح می دهد

استاد شیرمحمد اسپندار از نوازندگان سرشناس و اسطوره موسیقی سنتی (دونلی) بلوچستان و جهان است که طرفداران زیادی دارد.

 استاد شیرمحمد اسپندار مشهورترین دو نلی نواز ایران و جهان است که اجراهای مختلف در جشنواره ها و فستیوال های بزرگ توانست وی را به عنوان یکی از نوازندگانی که سازی غیرمعمول را با توانایی غیرقابل وصف اجرا می کند به جهانیان بشناساند.

استاد شیر محمد اسپندار نوازنده سرشناس دونلی در سال 1310 هجری شمسی در بمپور دیده به جهان گشود. درنوجوانی به پاکستان رفت اسپندار دونلی (جفت نی) را نزد استاد خود جمال شاه که از دونلی زنان مشهور زمان خود بود فراگرفت با استعدادی که داشت در نخستین مسابقه دونلی نوازی که شرکت کرد توانست مقام نخست رقابت ها را کسب کند در سال 1337 با کوله باری از تجربه به وطن برگشت .

 استاد اسپندار مفتخر به مدرک دکترای افتخاری موسیقی سنتی از دست ژاک شیراک ریس جمهور اسبق فرانسه و نیز دیپلم افتخار نوازندگی درایران و صدها مدارک، لوح های تقدیر وجوایز ارزنده دیگر است.

 تندیس وی و نخستین دونلی در موزه تهران برای آیندگان به یادگار گذاشته شده است و همچنین خیابانی در تهران به نام وی نام گذاری شده است.

کشور های زیادی به وی  پیشنهادهمکاری دادند تا شیرمحمد برای پرچم کشور آنان بخواند و هنرنمایی کند اما وی  در جواب آنان گفت : «من با خود عهد کرده ام که یک وجب از خاک شهر خود بمپور را با صد کشور خارجی عوض نکنم»

حال این هنرمند و نوازنده نامدار بلوچستان در ایام نوروز در قلعه ناصری ایرانشهر برای هموطنان خود هنرنمایی خواهد کرد.

 

 

 

کد خبر 2019351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha