۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۱۷

معماری زیبای دوران قاجار در حمام تاریخی قجر قزوین

معماری زیبای دوران قاجار در حمام تاریخی قجر قزوین

قزوین- خبرگزاری مهر: موزه مردم شناسی قجر بهترین جذابیت نوروزی در قزوین در تعطیلات نوروزی مسافران و علاقمندان به تاریخ را با معماری دوران قاجار آشنا می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای بازدید از مناطق تاریخی و جادذبه های طبعی و چشم اندازهای زیبای استان قزوین است.

قزوین در کنار داشتن بیش از یک هزار اثر تاریخی ثبت شده از نظر سبک معماری قدیمی دارای بناهای ارزشمندی است که در صورت بازدید علاقمندان می تواند اوقات دلنشینی را برای افراد فراهم کند.   

یکی از این بناها حمام تاریخی قجر در شهر قزوین است که با کمک شهرداری قزوین نسبت به بازسازی و تبدیل آن به مکان زیبایی با نام موزه مردم شناسی شده است که دیدن آن را به مسافرانی که از این شهر عبور می کند توصیه می کنیم.

                                               
گرمابه قجر از بناهاي دوره صفوي است، كه در حال حاضر به موزه مردم شناسي تبديل شده است.

ورودي گرمابه با چند پله به هشتي ساده و سپس با يك گردش به سربينه مي رسد.

سربينه بزرگ گرمابه نقشه هشت ضلعي دارد و هر ضلع آن داراي شاه نشين و طاق نماست.

حوض بسيار زيبايي نيز در وسط سربينه قرار دارد و مابين سربينه و گرمخانه فضايي وجود دارد که گرمخانه داراي يك فضاي مركزي محدود و تعدادي فضاي جانبي است.

تزئينات گرمابه نیز شامل كاشيكاري و طاق هاي رسمي بندي شده است.

موزه مردم شناسی قجر با برنامه های متنوع و جذابی که از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین تدارک دیده شده پذیرای گردشگران نوروزی در سال جدید خواهد بود.

                                              

سعید وزیری نژاد مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موزه مردم شناسی قجر در ایام نوروز، میزبان بازدید گردشگران و شهروندان از این مکان تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

وزیری نژاد اظهارداشت: نوروز 92 فرصتی مغتنم برای اجرای برنامه های مختلف فرهنگی با رویکرد گردشگری در کهن شهر قزوین است و سازمان فرهنگی ورزشی جوابگوی نیاز مخاطبان دراین زمینه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه موزه مردم شناسی قجر طی سه سال اخیر در بین دیگر آثار کهن قزوین رتبه نخست تعداد بازدید گردشگران نوروزی را بدست آورده گفت: در سال جدید نیز همچون دوره های قبل برنامه های متنوعی در موزه و بام حمام تاریخی قجر، برای مردم تدارک دیده شده است.

وزیری نژاد افزود: غرفه های مختلف فرهنگی، هنری، صنایع دستی، کودک، خانواده، معرفی آثار گردشگری قزوین، هفت سین، سلامت و عکاسخانه قجری در بام این مکان برپاست و اجرای موسیقی حاجی فیروز و نمایش عروسکی خان بابا از دیگر جذابیت های این مکان تاریخی است.

وی یادآور شد: در سال جاری هشت ویترین اشیای قدیمی به این موزه افزوده شده است.

این مسئول یادآورشد: همچنین در ایام تعطیلات نوروزی هر روز مسابقه ای با عنوان" هر روز یک مسابقه" برای علاقه مندان و مسافران تدارک دیده شده است که به برندگان جوایزی اهداء خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی افزود: شش هزار بلیت رایگان برای سازمانها و ادارات دولتی از جمله آموزش و پرورش، همسایه های موزه و میهمان های استانی شهرداری قزوین به چاپ رسیده که توزیع می شود.

                                             

وی یادآورشد: براساس ابلاغ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بهاء بلیت بازدید از مکانهای تاریخی می بایست در نوروز 92 افزایش یابد که در هزینه ورودی موزه مردم شناسی قجر نیز تاثیرگذار بوده است.

موزه قجر در ایام نوروز به غیر از 13 فروردین ماه92 از ساعت 9 صبح تا 21 بعدازظهر پذیرای مردم قزوین و مسافران سایر استانهای کشور خواهد بود.

گزارش: زینب کلهر

کد خبر 2020658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha