۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۰

مازندران سرزمین چشمه‌سارها و آبشارها/ سفری رؤیایی به دل طبیعتی بکر

مازندران سرزمین چشمه‌سارها و آبشارها/ سفری رؤیایی به دل طبیعتی بکر

مازندارن-خبرگزاری مهر: از هر جاده اي كه به استان مازندران سفر كنيد، از آغاز ورود، سرسبزي و شادابي و حركت روان آب‌هاي زلال چشمه سارها و آبشارها همراه با نقاط كوهستاني و جنگلی كم نظير و تماشايي نوید لحظه هایی شاد و دلپذیر به شما می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مازندران با مرکزیت ساری از نظر جغرافيايي داراي دو قسمت كوهستاني و جلگه اي است و از شهرهاي مهم اين استان می توان شهرهای آمل، بابل، ساري، نوشهر، كلاردشت، بهشهر، قائم شهر، نور، چالوس، تنكابن و سوادكوه را نام برد که هر کدام از این شهر ها با جاذبه های طبیعی فروان و بکر پذیرای خیل زیادی از گردشگران نوروزی است.

دریای مازندران با وسعت حدود 438000 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان به شمار می رود که بین ایران و کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان واقع شده است. سواحل ایرانی دریای مازندران از آستارا تا گمیشن و دهانه اترک، در طول و پهنای 3 تا بیش از 30 کیلومتر گسترده است چشم انداز شمالی آن را دریایی نیلگون و نسبتاً آرام خزر و چشم انداز جنوبی آن را ( غیر از قسمت غربی که عمدتاً مرتفع و مردابی است)، جنگل های انبوه دامنه های البرز تشکیل داده اند.

در فراسوی جنگل ها، قله های سر به فلک کشیده و برف گیر البرز است که زیبایی خاصی به منطقه می بخشد پیرامون ساحل را باغات مرکبات، شالیزارها و مزارع سرسبز پوشانیده و جلوه هایی شگفت و زیبا را پدید آورده اند. تمامی کناره دریا( به جز برخی محدوه ها که رسیف قلوه سنگی، شنی و ماسه ای است) از لحاظ نوع ساحل، قابلیت های شگرفی برای بهره برداری توریستی دارند و یکی از کم نظیرترین سواحل جهان محسوب می شود.

صنايع دستي استان شامل قاليبافي ابريشم بافي ـ نمد بافي ـ گليم ـ جاجيم بافي ـ چادر شب بافي و حصيربافي و سفال سازي است.

انواع مركبات، انواع مربا، انواع ترشي، انواع صيفي جات، برنج،  انواع كلوچه، انواع كمپوت ماهي و خاويار از جمله سوغات مشهور استان مازندران است.

استان مازندران علاوه بر استقرار در جوار بزرگترین دریاچه جهان (دریای خزر)، دریاچه های متعدد کوچک و بزرگی نیز در نواحی جلگه ای و ارتفاعات دارد که به نحوی مورد استفاده علاقمندان به طبیعت قرار می گیرد و ویژگی های مشهور ترین آنها عبارتند از:

دریاچه ولشت

اين درياچه در جنوب باختری چالوس و شمال خاوری منطقه كلاردشت در ميان دره ای عميق قرار گرفته است. وسعت آن حدود 15 هكتار و عمق متوسط آن 20 متر است. آب اين درياچه شيرين و حجم آن حدود سه ميليون متر مكعب برآورده شده است که به همين علت مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و ساير آبزيان است. دسترسی به درياچه از طريق مرزن آباد و سمت باختری جاده چالوس امكان پذير است.

دریاچه خضرنبی نوشهر

اين درياچه در شمال شهرستان نوشهر و در ميان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بوميان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن كم تر از نيم هكتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شيرين است. از آن جايی كه اين درياچه از عوامل تخريب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مركزی قرار گرفته است، جايگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی اين ناحيه شده است.

دریاچه گل پل قائم شهر

اين درياچه در جنوب خاوری شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانك و سد خاكی زمزم، در ميان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است. وسعت آن حدود 5/2 هكتار با عمق بين 1 تا 5 متراست كه به علت شيرينی آب، به زيستگاه ماهيان و پرندگان آبزی تبديل شده است. اين درياچه چشم اندازهای جنگلی زيبايی دارد و محوطه اطراق مناسبی نيز در اطراف آن تعبيه شده است.

تالاب لپو پلنگان

مجموعه مرداب های لپو، شیرخان لپو و پلنگان به فاصله یک کیلومتری جنوب دریای خزر و در شرق نیروگاه و شمال منطقه زارغ مرز قرار گرفته اند. این مرداب ها ظاهراً زمانی جزو خزر بوده اند که بعد ها با عقب نشینی دریا به صورت آب باریکه ای جدا باقی مانده اند و با گذشت زمان با آب دریا وسیلاب پر شده اند.

تالاب گز

این تالاب  با وسعتی بیش از 50 هکتار در جنوب غربی خلیج میانکاله قرار گرفته است و قسمتی از این خلیج به حساب می آید. این تالاب مأمن وزیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است و چشم انداز شبه جزیره میانکاله و جزیره اسمال ساعی را نیز در روبرو دارد. درختان گز و پوشش گیاهی  مردابی، جلوه ای بسیار زیبا و شگفت انگیز به آن بخشیده است. همین ویژگی های خاص، آن را در زمره تالاب های کم نظیر جهان قرار داده و به ثبت بین المللی هم رسیده است.

این استان زیستگاه گونه های زیادی از حیوانات است که در مناطق حفاظت شده به زندگی خود ادامه می دهند مهم ترین این پناهگاه ها عبارتند از:

پناه گاه حیات وحش میانکاله

این پناگاه مشتمل بر خلیج گرگان، جزیره آشوراده و شبه جزیره میانکالیه است که حدود هفت هزار هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین از سوی یونسکو به ثبت رسیده است.

پناگاه حیات وحش سمسکنده

این منطقه به وسعت 1000  هکتار از گونه های جنگلی- جلگه ای تشکیل شده است در حال حاضر قسمتی از آن به نگهداری تعدادی گوزن زرد ایرانی اختصاص دارد. پارک جنگلی شهید زارع نیز در جوار این پناگاه حیات وحش واقع شده است.

پناگاه حیات وحش دشت ناز

این پناگاه  که در حدود 55 هکتار وسعت دارد و در شمال شرقی ساری با فضایی از جنگل های جلگه ای قرار گرفته، از سال 1346 به صورت محل تکثیر گوزن زرد ایرانی در آمده است . در این پناگاه ضمن حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی که تعلیف آنها دستی صورت می گیرد همه ساله تعدادی از گوزن های تولید شده را به زیست گاه های اصلی، یعنی حواشی رودخانه دز و کارون منتقل می کنند.
 

منطقه حفاظت شده دو دانگه و چهاردانگه

این منطقه با مساحتی در حدود 6 هکتار در اراضی جنگلی- مرتعی دهستان های دو دانگه و چهار دانگه قرار گرفته و دارای گونه های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است. غیر از انواع درختان و گیاهان جنگلی و مرتعی، مجموعه ای از گونه های وحوش نیز در آن وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند  از: گوزن، شوکا، کل، بز و میش، پلنگ، خرس، گراز و انواع پرندگان، به ویژه قرقاول، کبک معمولی و کبک دری که فضای جذابی به آن بخشیده اند.

پارک جنگلی چالوس

پارک جنگلی چالوس ( فی ین) در کیلومتر هفت جاده چالوس – تهران واقع شده است. رودخانه چالوس که از کنار آن می گذرد، ویژگی خاص و جالبی به آن می بخشد.

پارک جنگلی سی سنگان

این پارک نیز ماند پارک جنگلی نور به دلیل خصوصیات و جاذبه های طبیعی و زیبایی ها و امکانات ایجاد شده در آن، بسیار مورد توجه مسافران و اهالی بومی است وجود کمیاب و درحال انقراض شمشماد و نزدیکی آن به دریا، قابلیت سیاحتی جالب توجهی به آن بخشیده است. این پارک در جاده ساحلی مازندران و بین شهرهای نور و نوشهر قرار دارد.

پارک جنگلی نمک آبرود

این پارک بیش از 200 هکتار مساحت دارد و مانند سایر پارک های جنگلی، درختان خودرو و انبوهی را در خود جای داده است گونه های مختلف گیاهان شمشاد، توسکا، ملچ و افرا از جمله این درختان هستند که عمر درختان شمشاد ان بیش از 700 سال برآورد گردیده است. این پارک در جاده ساحلی مازندران و بین شهرهای چالوس و عباس آباد واقع شده است.

پارک جنگلی میرزاکوچک خان

این پارک زیر نظر سر جنگل داری ساری اداره می شود و در کیلومتر 18 جاده آمل به تهران واقع شده است.
 

پارک جنگلی نور

این پارک در دو کیلومتری شهر نور قرار گرفته و تجهیرات و امکانات اقامت روزانه دارد.

تعداد کل چشمه های شمارش شده استان به چند صد چشمه می رسد که عمدتا در شهرستان های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، آمل ، بابل، ساری و بهشهر واقع شده اند.

چشمه های آب گرم رامسر

این چشمه ها چندین رشته را تشکیل می دهند و به چشمه های گوگردی گازدار معروف هستند این چشمه ها در نقاطی مانند جواهر ده، کتالم، سادات محله و خود شهر رامسر قرار دارند.
  چشمه آب گرم آب آهن یا آب فرنگی این چشمه  بالای روستای آب اسک لاریجان، میان بیدستان ازارو و قرار دارد. آب این چشمه دارای ترکیبات سولفات دوفروکربنات و دوفراسید کربینیک آزاد است. استحکام و نوشیدن آن برای افراد مبتلا به بیماریهای کم خونبی و جلدی توصیه شده است.

چشمه آب گرم آب اسک

این آب گرم در روستایی به همین نام از بخش لاریجان قرار گرفته ، برای درمان امراض جلدی از قبیل اگزما و زخم های کهنه توصیه شده است. علاوه بر آب گرم فوق، آب معدنی های دیگری نیز در آب اسک وجود دارد که برای رفع امراض جلدی و گوارشی توصیه شده اند.

آب معدنی استراباکو

این آب گرم که بین راه لاریجان به روستاق، نزدیک روستای بایجان در محلی به نام « قلابن» قرار دارد؛ از کوهی می جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می ریزد. آب این چشمه ماده ای به نام زبیق دارد که در درمان امراض جلدی، به ویژه بیماریهای عفونی موثر و مفید است.

آب گرم رینه

این آب گرم در نزدیکی روستای رینه لاریجان قرار گرفته است. این آب برای درمان بیماریهای جلدی، مفصلی و عفونی موثر است.

آب گرم لاریجان

آب و هوای معتدل و کوهستانی توام با زیبایی های طبیعی و چشم انداز قله دماوند از جاذبه های بسیار مهم ناحیه آب گرم خیز لاریجان است که علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب می کند. چشمه آب گرم لاریجان به صورت طبیعی در دامنه کوه دماوند می جوشد سالیان درازی است که عموم مردم از آن استفاده می کنند و مسافران زیادی نیز جهت معالجه بیماریهای جلدی به این منطقه سفر می کنند.

آبشار یخی

این آبشار تمام یخ، در ارتفاع 5100 متری مسیر دود کوه، نزدیک قله دماوند  قرار گرفته است و. هفت متر ارتفاع و سه متر قطر دارد و مدام نیز به قطر آن افزوده می شودو علت تشکیل آن ناشی از ذوب برف های گودال بالای آن است که به هنگام گرمای ظهر تابستان، باریکه آبی را به وجود می آورد و از کنار آبشار یخی عبور می کند این آب مدت کوتاهی دوام می آورد و بلافاصله منجمد می شود این آبشار یکی از آبشارهای عجیب و منحصر به فردجهان است.

آبشار هریجان

این آبشار بالای روستای به همین نام در نزدیکی گردنه هزار چم درجاه تهران – چالوس قرار گرفته، بیش از 9 متر ارتفاع دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کوه های البرز است.

آبشار زیار( آب شیخ علی خان)

این آبشار نام خود را از رود زیار گرفته است و حدود 40 متر ارتفاع دارد. مناظر سر سبز و کوهستانی و چمن زارهای زیبای اطراف و حواشی آن ، از این آبشار عنصر ممتاز طبیعی- جهانگری پدید آورده اند.

آبشار از اراک در سنگ پشته رامسر، آبشار چار در در جنت رودبار رامسر، آبشار تیمره در وانای آم، آبشار پرومه در شمس آباد لاریجان، آبشار زنگت در رنگت – بهشهر، آبشار داراب کلا در ساری، آبشار ریش براز درجنت رودبار رامسر

غار آب اسک

این غار در نزدیکی آب اسک، در دره هزار واقع شده است حدود یک ساعت از روستای اسک پیاده روی دارد که از کنار ارتفاعات و حواشی رود هزار می گذرد.

غار پیرزن خانی

این غار در نزدیکی روستای اوکلاو از منطقه نور و کجور واقع شده است.
 

غار دیو سفید

این غار در محلی به نام مازگاه، در کنار قله دیو سفید که دارای موقعیت استحفاطی خاصی است، قرار گرفته است و در گذشته های بسیار دور به عنوان دژ مورد استفاده اسپهبدان مازندران بود.

غار یخ مراد

این غار در نزدیکی گچسر حد فاصل استانهای تهران و مازندران قرار دارد و از عجایب غارهای جهان به شمار می آید.

کد خبر 2020750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha