۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹

پیدا و پنهان تحولات سوریه - 19

ناتوانی غرب از ادامه جنگ در سوریه/ امکان حل دیپلماتیک بحران بیش از هر زمانی است

ناتوانی غرب از ادامه جنگ در سوریه/ امکان حل دیپلماتیک بحران بیش از هر زمانی است

یک کارشناس روس با تشریح دلایل ناتوانی حامیان غربی و عربی شورشیان سوریه از ادامه جنگ در این کشور، امکان دستیابی به راه حل مسالمت آمیز را بیش از هر زمان دیگری دانست.

"ولادیمیر یو سی یف" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری مهر به تحلیل وضعیت سوریه با گذشت دو سال از درگیری ها در این کشور پرداخت و گفت: وضعیت سوریه در حال حاضر به نقطه ای رسیده که هر دو طرف درگیر به یک تعادل رسیده اند و می دانند که نمی توانند طرف مقابل را حذف کنند، یعنی دولت سوریه نمی تواند مخالفان را از بین ببرد و مخالفان نیز نمی توانند نظام سوریه را ساقط کنند. با این حال چنین وضعیتی ناپایدار است و به نتیجه ای که مورد علاقه هر دو طرف باشد، نمی انجامد. از این رو بهترین راه برای حل این است که دو طرف به مذاکره روی بیاورند.

وی با انتقاد از رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی افزود: متاسفانه غرب در مسیر انجام مذاکره تلاشی نمی کند و برعکس با اعلام حمایت نظامی از مخالفان، به وضعیت بحرانی سوریه دامن می زند. هر چند ادعاهای غرب یک بلوف بوده و غیرواقعی است، اما در هر حال کمکی به حل بحران سوریه نمی کند. ما می دانیم که شورشیان سوری به هر صورت ممکن به سلاح های مورد نیاز خود از طریق مرزهای سوریه دسترسی دارند و این کار برای آنها آسان است.

این کارشناس روس در ادامه اظهار داشت: از این رو باید گفت غرب در تلاش است تعادل به وجود آمده در سوریه را به نفع مخالفان بر هم بزند. مشکل اینجا است که بخش دارای نفوذ مخالفان، افراط گرایان هستند و اگر غرب بخواهد به مخالفان کمک کند در واقع به افراط گرایان کمک کرده است. نمونه کاری که غرب انجام داد را در لیبی شاهد بودیم که پیامدهای منفی به دنبال داشت. پس زمانی که آمریکا از لزوم کمک نظامی به اپوزیسیون سوریه صحبت می کند، باید انتظار تکرار وضعیتی مانند لیبی را نیز داشته باشد.

یو سی یف تاکید کرد: به نظر من در حال حاضر امیدواری های زیادی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه وجود دارد. از جمله این امیدواری ها شرایط کشورهای مداخله کننده در تحولات سوریه است، به عنوان مثال فرانسه که از حامیان جدی مخالفان سوریه در اتحادیه اروپا است هم اکنون با شرایط دشواری روبرو است. فرانسه وارد جنگ داخلی مالی شده است و می دانیم که این کشور توانایی جنگیدن در دو جبهه را ندارد. در موضوع لیبی ما دیدیم که فرانسه پس از مداخله در انقلاب این کشور، ناچار شد از آمریکا و انگلیس کمک بگیرد.

وی افزود: از سوی دیگر اتحادیه اروپا به دلیل بحران های مالی و اقتصادی که با آن روبرو است، توانایی نقش آفرینی نظامی در بحران سوریه ندارد که این هم یکی دیگر از نقاط امیدواری است. همچنین آمریکا به دلیل کاهش شدید بودجه نظامی خود ناچار است از ورود به جنگ دیگری در منطقه اجتناب کند و این مسئله شانس یافته شدن راه حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه را افزایش می دهد.

این کارشناس خاورمیانه در پایان گفت: امیدواری دیگری که وجود دارد، عدم تفاهم بین کشورهای حامی شورشیان سوریه است. قطر و عربستان هر کدام رویکرد متفاوتی نسبت به این گروهها دارند که این خود مشکل ساز است. در عین حال، خود گروههای مخالف باهم اختلاف دارند، به همین دلیل ما شاهدیم که مخالفان به دلیل اینکه باهم اتحاد ندارند نمی توانند بر "بشار اسد" غلبه کنند. این در حالی است که ارتش سوریه بسیار قدرتمند و مجهز است و توانسته در مقابل حملات مخالفان به خوبی مقاومت کند. با توجه به این مسائل باید گفت در شرایط کنونی امکان دستیابی به توافق مسالمت آمیز بین طرفین درگیر در سوریه بیش از هر زمان دیگری است.   

کد خبر 2021456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha