۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

در طرح مدیریت چرای دام/

385 دامدار متخلف در خراسان شمالی اعمال قانون شدند

 385 دامدار متخلف در خراسان شمالی اعمال قانون شدند

بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در طول سال گذشته در اجرای طرح مدیریت چرای دام در عرصه های طبیعی این استان 385 نفر از دامداران متخلف اعمال قانون شدند.

موسی صابری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طرح مدیریت چرای دام در عرصه های طبیعی خراسان شمالی در سال 91 در سطح یک میلیون و 700 هکتار از این عرصه ها اجرا شد که در قالب این طرح بر ورود و خروج دام از طریق کنترل پروانه های چرا نظارت می شد و علاوه بر این از ورود دام غیرمجاز به عرصه های طبیعی استان نیز جلوگیری به عمل می آمد.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه پیش از اجرای این طرح به دامداران در زمینه رعایت ظرفیت مراتع و فصل چرا اخطارهای لازم داده شده بود اما در سال گذشته 385 نفر از دامداران از قانون مربوطه تخطی کرده و ماموران یگان حفاظت این اداره کل نیز به این تخلفات رسیدگی کردند.

صابری اضافه کرد: در این رابطه حدود 82 هزار واحد دامی غیرمجاز در عرصه های طبیعی خراسان شمالی توسط ماموران یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان شناسایی شد.

وي در ادامه با بيان اينكه با اين وجود، در حال حاضر دام مازاد موجود در استان مهمترين مشكل در راستاي حفاظت از مراتع است، اظهار داشت: در اين زمينه علاوه بر اخطار و جريمه دامداران متخلف، برنامه های ديگري چون تهیه طرح های مرتعداری، مدیریت چرای دام، واگذاری عرصه های مرتعی برای مصارف غیر از چرای دام باهدف ایجاد تعادل دام و ... اجرا مي شود اما هنوز در برخي از فصول سال حدودا دوبرابر ظرفيت مجاز، دام وارد اين مراتع مي شود.

صابري عنوان کرد: با وجود اينكه ظرفيت مراتع خراسان شمالی در بهترين حالت حدود يك ميليون واحد دامي است، گاهي اوقات بيش از يك ميليون و 800 هزار واحد دامي از اين مراتع استفاده مي كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در خراسان شمالی دو میلیون و 40 هزار راس دام سبک و 85 هزار راس دام سنگین وجود دارد و بیشتر ساکنان مناطق روستایی و عشایری این استان از طریق دامپروری امرار معاش می کنند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هزار هکتار است که از این وسعت بیش از یک میلیون و 415 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
 

کد خبر 2021529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha