۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۱۵

گزارش مهر؛

قلعه اژده ها پيكر ميزبان گردشگران جنوب فارس/ باغ نشاط مسافران را جذب مي كند

قلعه اژده ها پيكر ميزبان گردشگران جنوب فارس/ باغ نشاط مسافران را جذب مي كند

لارستان - خبرگزاري مهر: قلعه اژده ها پيكر در شهرستان لارستان به واسطه زيباييهاي وصف ناپذيرش ميزبان گردشگران جنوب استان فارس است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان لارستان از شهرستان‌هاي جنوب استان فارس است و داراي 15 هزار و957 كيلومتر مربع گستردگي است.اين شهرستان از شمال به شهرستان‌هاي جهرم، زرين‌دشت و داراب، از شرق و جنوب به استان هرمزگان، از جنوب غربي به شهرستان لامرد، از غرب به شهرستان‌هاي خنج و گراش و از شمال غربي به شهرستان قير و كارزين مي‌رسد. شهر لار در 380 كيلومتري جنوب شرقي شيراز جاي دارد.

قلعه اژدهاپيكر

قلعهٔ اژدهاپیکر بر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر لار است. بین این تپه و تپه‌ای که «قلعهٔ نارین» بر روی آن ساخته شده، دره ای تنگ وجود دارد که مسیر رودخانهٔ خشکی (رودخانه فصلی) به نام رودخانه (وروند) می‌باشد. آثار ساختمان سد مسقف بین دو تپه نیز تا به امروز اندکی باقی است.

در ضلع شرقی قلعه اژدها پیکر، بر روی یک سطح مرتفع مشرف به شهر لار، بقایایی از یک ساختمان به جا مانده که به قبر مادر نادر شاه مشهور است. دیوارهای خارجی آن ساختمان مربع شکل و به ابعاد ۵/۴×۵/۴ متر و ارتفاع آن ۹ متر است.

آرامگاه مادر نادر

اين بنا در كنار قلعه اژدها پيكر قرار گرفته و داراي اتاقي چهار گوش به همراه گنبد مخروطي شكل است.

قلعه كريشكي (موزه كريشكي)

اين قلعه به دوران قاجاريه باز مي گردد و در روستاي كريشكي قرار دارد و با تلاش مرحوم حاج مسيح دلير به موزه تبديل شده است.

بازار قيصريه

اين بازار در ضلع شمالي ميدان شهر قديم قرار دارد و به سده‌هاي آغازين اسلام بازمي‌گردد و در دوره صفويه بازسازي شده است. بازار وكيل و قيصريه اصفهان براساس الگوي آن ساخته شده‌اند.

آتشكده آذرفَرَنبَغ

اين بنا يكي از سه آتشكده بزرگ و معروف ايران باستان و متعلق به دوران ساسانيان است و مخصوص روحانيون و دانايان بوده است. اين آتشكده در روستاي كاريان و 153 كيلومتري لار جاي دارد.

باغ نشاط

اين بنا در ضلع شمالي خيابان ساحلي و در ميان فضاي سبز قرار گرفته و پس از صفويه مقر حكومتي لار بوده است و داراي گچبري‌هاي زيبايي است.

حمام نشاط

در ضلع شمالي باغ نشاط، بناي حمام متعلق به دوره صفويه قرار گرفته كه دربرگيرنده رختكن، گرم‌خانه و خزينه آب سرد و گرم است و نقوش گل و بلبل به صورت آهك‌بري بسيار زيبا خودنمايي مي‌كنند. فضاي رختكن به موزه مردم‌شناسي تبديل شده است.

كاروانسراهاي نو و گلشن

اين كاروانسراها در ميدان اصلي شهر قديم و روبروي بازار قيصريه قرار گرفته‌اند. اين بناها به دوره صفويه تعلق دارند و كاشي‌كاري و آجركاري زيباي آنها داراي اهميت بسیاری است.

کد خبر 2021739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha