۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۲۴

مهر گزارش می دهد؛

اردبیل نگین چهار فصل ایران/ خطه ای میان برف و آفتاب

اردبیل نگین چهار فصل ایران/ خطه ای میان برف و آفتاب

اردبیل – خبرگزاری مهر: استان اردبیل با برخورداری از اقلیم خاص و بکر طبیعی و آب و هوای منحصر به فرد به نگین سرزمین چهار فصل ایران تبدیل شده که می تواند لحظات به یادماندنی را برای گردشگران ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان اردبیل با قرار گرفتن در شمال غربی فلات ایران و همجواری با استانهای شمالی و غربی و کشور آذربایجان دارای آب و هوای خاصی است که این ویژگی سبب شده سالانه میلیونها گردشگر را به خود جلب کند.

این استان با وجود اینکه از مناطق کوهستانی و سردسیر محسوب می شود ولی به دلیل برخورداری از ویژگی خاص اقلیمی در دل تابستان داغ مناطق زمستانی و پر برف دارد و در چله زمستان آفتاب داغ  گرما را به رهگذرانش هدیه می کند.

می توان در بلندترین نقطه آن یعنی در فراز قله سبلان سرمای لطیف و ریزش برف را تجربه کرد و در دامنه های آن در میان بهشتی پر از گل و گیاه گم شد.

تنفس در اقلیمی که خاطره می سازد

در چند کیلومتری آن در شهرستان نمین می توان در بین انبوه درختان جنگل فندقلو تازگی یافت و از نسیم خنک گردنه حیران که بهار و تابستان و زمستان نمی شناسد بهره برد و تا سالها به یادش نفس کشید.

به عقیده بسیاری از کارشناسان هواشناسی این منطقه با داشتن سه جريان هوایی یعنی مدیترانه‌ای، سيبرى آسياى مركزى و اطلس شمالى يا اسكانديناوى رطوبت و خشکی و سرمای شدید را به طور مشترک دارد.

از جمله عوامل مؤثر بر آب و هواى استان اردبيل، وجود درياى خزر در شرق استان است که سبب تعديل درجه حرارت آن می شود و گردشگر داخلی و خارجی را از شمال و جنوب، غرب و شرق بهاین دیار دعوت می کند.

خلخال منطقه ای با سه اقلیم

هر یک از شهرهای این استان با بهره گیری از این جریان هوایی نوع متفاوتی از هوا را در یک روز برای ساکنان و گردشگران به ارمغان می آورد.

در منتهی الیه جنوبی استان اردبیل در پهنه کاملا کوهستانی با ویژگی های منحصر به فرد طبیعی شهرستان خلخال منطقه ای معروف به سه اقلیم قرار گرفته که شرایط محیطی ویژگی های آب و هوایی متفاوتی را به آن بخشیده است.

این منطقه داراي زمستان‌هاي سرد، تابستان‌هاي معتدل و بسیار مفرح و ارتفاعات شرقي و کوهستانی طالش سرد و پربرف و کنار رود قزل‌اوزن گرم و مرطوب است.

تجربه آفتاب سوزان و سرما در یک روز

هر گردشگری که در ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور پا به این خطه می گذارد هوای خنک و آسایش را بدست می آورد. با طی کردن چند کیلومتر می توان از گرمایی تا 50 درجه سانتیگراد را در منطقه ای که به دشت زر خیز مغان معروف است، تجربه کرد.

منطقه پارس آباد که در جلگه مغان واقع شده و از قدیم دارای آبادیهایی به نام تمام ماههای سال همچون اردیبهشت و خرداد داشت اهمیت ویژه ای برای توسعه توریسم دارد.

آب و هوای این شهر معتدل و تابستانهایش بسیار گرم و زمستان ملایم دارد، رود ارس واقع در مرز ایران و جمهوری آذربایجان سبب آبیاری کشتزارها شده و برکت، حیات و پویایی را به ارمغان آورده است و رشد اقتصاد در این خطه با بهر مندی از این نعمت معنا پیدا می کند.

دشت آفتاب گیر با مرغزاری سبز

چند کیلومتر پایین تر در گوشه شمال شرقی آذربايجان و در جنوب رود ارس با فاصله ای حدود 50 كيلومتر از سمت خاور با دريای مازندران هوایی چون شمال ایران را می توان در دشت آفتابگیر بیله سوار تجربه کرد.

منطقه ای که محل مبادلات بازرگانی بوده و سواحل رودخانه قره سو که از جنوب به شمال آن ختم می شود گردشگاه مهمی برای مردم بوده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

خاک حاصل خيز و آب و هوای مساعد این منطقه را به قطب اول کشاورزی تبدیل کرده و دیدن مزارع سرسبز در شش ماه از اول سال حتی در زمانی که شهرهای دیگر اردبیل سرد و برفی است بی اختیار هوای گشت و گذار به بیننده اش می دهد.

غیر قابل توصیف بودن قابلیّت های اقلیمی و وجود نیروی بالقوۀ فراوان از جمله منابع آبی، مراتع، گونه های گیاهی این استان  وقتی به چشم می آید که در منطقه مشگین شهر قرار می گیریم.

در ماههای سرد سال ارتفاعات پربرف برای ورزشكاران و علاقمندان تفریح زمستانه و در ماههای گرم، هوای گرم، سرد و مرطوب را در کنار هم فراهم می کند.

دنیای هیجان انگیز در دشت سبلان

دامنه شمالی سبلان با طبیعت سرسبز و زیبا، آب و هوای ییلاقی، تنوع زیست محیطی و فرهنگی و میراثهای زمین شناسی فراوان از جمله تنگه ها و دره ها، کوه های سر به فلک کشیده رشته کوه سبلان و از همه مهمتر چشمه های معدنی آبگرم همانند موئیل، ایلاندو و قینرجه (دومین چشمه معدنی داغ جهان)، یکی از مناطق جذاب و دیدنی برای گردشگران ایجاد می کند.

در این منطقه  وجود عشایر کوچ نشین شاهسون با دنیای هیجان انگیز و در عین حال پرمشقتشان، توجه تمام گردشگران را به سمت خود جلب می کند.

سایر مناطق اردبیل چون کوثر و نیر و سرعین نیز با بهره گیری از از اقلیم خاص و متفاوت و  تنوع زیستی و تفرجگاههای مختلف توجه به توسعه توریسم را ضروری می سازد.

ضرورت توسعه گردشگری با اقلیم شناسی

به عقیده خیلی از کارشناسان از آنجا که امروزه صنعت گردشگری یکی از بزرگترین صنایع موجود در عرصۀ صنعت و تجارت در دنیا به شمار می آید، این صنعت وابستگی زیادی به آب و هوای یک منطقه داشته و مقاصد گردشگری با استفاده از همین مورد تبدیل به یک منبع گردشگر پذیر پر رونق در فصول خاص می شود.

کارشناسان اقلیم را از عوامل کلیدی در توسعه گردشگری منطقه معرفی کرده اند و ضروری است با اطلاع رسانی مناسب در این خصوص قبل، بعد و حین سفر برای هر گردشگر اقتصادی پویا و اشتغالزایی داشت.

دریچه های امید در معرفی توپوگرافی منطقه

چه بسیار کشورهایی که با وجود دارا بودن جمعیت زیاد و شهرسازی های مدرن، به دلیل فقدان وضعیت جوی مناسب فاقد درآمدهای گردشگری هستند ولی کشور ما بویژه خطه ای چون اردبیل با کمی توجه پا را فراتر گذاشته و به اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله کشور سریع تر دست می یابد.

متاسفانه به دلیل در انزوا قرار گرفتن ویژگیهای جغرافیایی و توپوگرافی منطقه اردبیل توسعه صنعت گردشگری آن کمتر بوده و امید می رود امسال با آماده شدن مطالعات گردشگری و توجه خاص مسئولان شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.
................................

گزارش: خدیجه سلمانی

کد خبر 2023238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha