۱۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۰۵

گزارش مهر/

اكوتوريسم زرين دشت گردشگران را فرامي خواند/ "برکه سفید" بزرگترين آب انبار ايران

اكوتوريسم زرين دشت گردشگران را فرامي خواند/ "برکه سفید" بزرگترين آب انبار ايران

زرين دشت - خبرگزاري مهر: اكوتوريسم شهرستان زرين دشت اين روزها با جاذبه هاي فراوان خود، گردشگران نوروزي را فرامي خواند و "بركه سفيد" نيز به عنوان يكي از بزرگترين آب انبارهاي ايران مي تواند ميزبان خوبي براي مسافران باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان زرین‌دشت با گستردگي چهار هزار و 581 كيلومتر مربع و به مرکزیت شهر حاجی‌آباد، در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد. شهر حاجي‌آباد 337 كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.

شهرستان زرین‌دشت از شمال و شرق با شهرستان داراب، از جنوب با شهرستان لارستان، از غرب با شهرستان جهرم و از شمال غربی با شهرستان فسا هم‌مرز است.

تل سفیدک

این منطقه باستانی در دشت مرکزی و شمال حاجی‌آباد جاي دارد. در اين منطقه چندين كاخ كشف شده كه این کاخ‌ها دربرگيرنده گچ‌بری‌هاي زيبا، سفال و تعدادی تنديس‌های گچی است که به شکل خاصی ساخته شده و شکل نخستين خود را همچنان حفظ کرده است.

برکه سفید

گنجایش این برکه بیش از چهار میلیون لیتر است و يكي از بزرگترین آب‌انبارهای ایران به شمار مي‌رود. برکه سفید در روستای مزایجان قرار دارد.

میل نقارهخانه

در منطقه چاه سبز و نزدیکی شهر حاجی‌آباد، آثار و بقایای یک چهارتاقی، دالان و سکوی نیایش وجود دارد. هم اکنون تنها یک ستون از این چهارتاقی برجای مانده که به میل نقاره‌خانه مشهور است.

آبگرم درمو

آبگرم درمو در چشم‌اندازی بي‌مانند، با آبی گرم و گوگردی که زیبایی و زلالی‌اش در کلام نمی‌گنجد قرار گرفته است. اين آبگرم نگینی دیگر از اکوتوریسم تاریخی جنوب فارس به شمار مي‌رود. اين آبگرم در 12 کیلومتری دشت مزایجان قرار دارد.   

قلعه مزایجان

بر فراز کوهی مشرف به روستای مزایجان، برجی برپا است و در نزديكي آن، کوهی است که آن را "دَه مرده" می‌نامند. این کوه همانند حصاری به قلعه متصل است که در متون تاریخی از آن به عنوان «دژ خدا آفرین» ياد شده است.

کد خبر 2024146

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha