۱۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۷:۲۵

فرمانده سپاه نبی اکرم (ص)

زيارتگاه بازي دراز مركز ثقل راهيان نور در غرب كشور خواهد شد

زيارتگاه بازي دراز مركز ثقل راهيان نور در غرب كشور خواهد شد

فرمانده سپاه نبی اکرم (ص)گفت: در بحث ارزش هاي دفاع مقدس، ايثار و فداكاري شهدا و رزمندگان عزيزمان به دنبال مبالغه، افسانه سرايي، اسطوره سازي و... نيستيم و اگر بتوانيم حداقلي از اين واقعيت ها و اتفاقاتي را كه افتاده به نسل جوانمان نشان دهيم چه در جبهه غرب و چه در جبهه جنوب و آنان را با فرهنگ ايثار، فداكاري، شجاعت، شهامت، مظلوميت، پايمردي، ايستادگي و...آشنا كنيم قطعا عميق ترين تاثيرات فرهنگي را خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی از فعالیت های عمده بسیجیان سراسر کشور در ایام تعطیلات عید نوروز است  تا ضمن آشنایی با جهاد شهدا، جانبازان و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس، به جهاد خدمت رسانی و خودسازی در اردوهای جهادی برای پیشرفت کشور و نظام اسلامی ایران گام بردارند و بتوانند با معرفی الگوی مناسب برای حکومت جهانی اسلام، برای ظهور حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف زمینه سازی کنند.

 استان کرمانشاه از استان های موثر در هشت سال دفاع مقدس و مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی بوده است و در زمینه راهیان نور و اردوهای جهادی، علاوه بر اعزام افراد به این اردوها، خود نیز میزبان اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی بسیج است .

پایگاه اینترنتی بسیج  در گفتگو با سرتیپ دوم پاسدار محمدنظر عظیمی فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه، به بررسی وضعیت این اردوها در استان کرمانشاه پرداخته  است.

بسیج: در خصوص فعالیت های ویژه سپاه استان کرمانشاه برای اردوهای راهیان نور امسال توضیحاتی بفرمایید؟
سردار عظیمی: در چند سال گذشته با توجه و حمایت بسیار خوب سازمان بسیج و قرارگاه راهیان نور و مساعدت های استاندار سابق کرمانشاه اقدامات بسیار خوبی در داخل استان و همچنین استان خوزستان انجام شده است. اردوگاه امام رضا (ع) آبادان با  600 نفر ظرفیت به طور کامل ساخته و مجهز شده است و تصمیمی هم در بازدید سال گذشته مسئولین استان گرفته شد که تعدادی سوییت نیز برای دوستان و عزیزانی که می خواهند با خانواده تشریف بیاورند احداث شود که عملیاتی و اجرا شد. در اردوگاه شهید مسعودیان اهواز نیز ظرفیت استان بالای 700 نفر با کیفیت مناسب به صورت مستقل می باشد.

در بحث میزبانی نیز اقدامات بسیار خوبی در بحث زیرساخت های استان داشتیم. ساخت زیارتگاه شهید شیرودی با اعتبار استان و کمک مختصری از سازمان حفظ آثار شروع شد و تقریبا در حال اتمام است. زیارتگاه بازی دراز که به عنوان مرکز ثقل راهیان نور در غرب کشور (استان کرمانشاه) خواهد بود با اعتبار مناسبی که استاندار محترم کمک کردند  85% رشد فیزیکی داشته و در جلسه ستاد پشتیبانی هم مصوب شد که هم مسئولین وزارت راه، مسکن و شهرسازی تلاش کنند و برای سالگرد بازی دراز در دوم اردیبهشت بتوانند زیارتگاه را آماده کنند و هم مسئولین محترم وزارت نیرو استان نیز موظف شدند که آب و برق را تا دوم اردیبهشت برسانند. خوشبختانه در سفر استانی مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه برای هر دو موضوع  مصوبه و اعتبار گرفتند و مشکلی نمی باشد که امیدواریم با همکاری و هماهنگی مسئولین محترم کار در زمان مقرر انجام شود.

در خصوص بحث راهیان نور دانش آموزی الحمدا... امسال با تلاش و همکاری عزیزانمان در استان تمامی سهمیه های گرفته شده انجام شد. در بحث میزبانی استان هم هر ساله افزایش داشتیم و برای دومین سال، نمایش فرهنگی رزمی را خودمان در کرمانشاه به صورت بومی اجرا کردیم البته با مشکلاتی در بحث اعتبارات مواجه شدیم اما برطرف شد. در بحث اسکان ظرفیت بسیار خوبی در استان کرمانشاه با کمک سازمان بسیج و استاندار سابق کرمانشاه ایجاد شده است که حدود 600 نفر آن اخیرا در پادگان توحید تجهیز و اضافه شد. 600 نفر ظرفیت هم در سرپل ذهاب درحال تجهیز و اضافه شدن است که انشاا... در ایام عید نوروز قابل استفاده باشد. 800 نفر ظرفیت دیگر را هم استانداری محترم با اعتباری که در اختیارمان قرار دادند در پادگان توحید کرمانشاه در حال آماده کردن هستیم و 500 نفر دیگر را نیز در سرپل ذهاب سه راهی ایستگاه صلواتی در حال آماده کردن هستیم که به لطف خدا ظرفیت اسکان در استان کرمانشاه خوب و مناسب است و با توجه به لطف و عنایتی که عزیزان در سازمان بسیج داشتند بخش زیادی از عقب افتادگی که ما نسبت به جنوب کشور داشتیم درحال جبران شدن است و تعادلی در حال برقرار شدن است.

بسیج: درباره تاثیر راهیان نور در سطح استان کرمانشاه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی توضیح دهید؟
ما معتقدیم که شهدا و دفاع مقدس گنجینه ای بسیار ارزشمند هستند که در کشور ما وجود دارد و ما هرچه قدر که بتوانیم از این واقعیت های عزت آفرین بیشتر استفاده کنیم جامعه مان بهره بیشتری می برد و این به هنر ما بستگی دارد. در بحث ارزش های دفاع مقدس، ایثار و فداکاری شهدا و رزمندگان عزیزمان به دنبال مبالغه، افسانه سرایی، اسطوره سازی و... نیستیم و اگر بتوانیم حداقلی از این واقعیت ها و اتفاقاتی را که افتاده به نسل جوانمان نشان دهیم چه در جبهه غرب و چه در جبهه جنوب و آنان را با فرهنگ ایثار، فداکاری، شجاعت، شهامت، مظلومیت، پایمردی، ایستادگی و...آشنا کنیم قطعا عمیق ترین تاثیرات فرهنگی را خواهد داشت.

بسیج: سردار لطفا درباره وضعیت اردوهای جهادی بسیج در سطح استان کرمانشاه بفرمایید؟
سردار عظیمی: اردوهای جهادی از جمله کارهای اثرگذاریست که در استان کرمانشاه هم به نوعی میزبان هستیم و هم در حد توان و بضاعت خودمان در سال های گذشته افرادی را اعزام کرده ایم. در سنوات قبل به لحاظ شرایطی که در استان داشتیم بیشتر میزبان اردوهای جهادی از سراسر کشور بودیم اما در دو سال گذشته مجموعه ای را سازماندهی کرده و اعزام کردیم که تاثیرات بسیار خوبی داشت.
امسال هم امیدواریم در حد توان و بضاعتمان کارهایی را انجام دهیم. اما به طور طبیعی در حوزه محرومیت زدایی با توجه به وضعیت مالی کشور ما یک افتی را داشتیم و امیدواریم با تدابیری که انجام می شود این کسری جبران شود. سال  قبل در بحث محرومیت زدایی حدود 5/2 میلیارد تومان از استان اعتبار گرفتیم ولی امسال توان این کمک را نداشتند که امیدواریم این مشکلات نیز برطرف شود.

بسیج: نقش اردوهای جهادی در پیشرفت استان کرمانشاه و انسجام و وحدت ملی چگونه بوده است و چه تاثیراتی داشته است؟
سردار عظیمی: اردوهای جهادی هم برای افرادی که تشریف می آورند خیلی خوب است و با واقعیت های نقاط مختلف کشور آشنا می شوند و هم برای مردمی که در مناطق محروم و شرایط سخت در حال زندگی کردن هستند. این همدلی، حمایت و حضور را که می بینند بسیار تاثیرگذار و اثر بخش است. در استان کرمانشاه متاسفانه یکی از محروم ترین مناطق جزو بخش مرکزی استان کرمانشاه می باشد که فاصله اش با کرمانشاه حدود 40 کیلومتر می باشد و عمده اردوهای جهادی ما در این منطقه متمرکز شده است که کارهایی صورت گرفته و حضور عزیزان هم در حوزه خدمات و مباحث عمرانی و هم در حوزه مسائل فرهنگی بسیار تاثیرگذار است. متاسفانه فقر شدید اقتصادی این منطقه باعث شده بود فقر فرهنگی نیز تاثیرات بسیار منفی درآنجا بگذارد به طوریکه مثلا در 200 روستای آن منطقه تا قبل از این که بسیج حضور یابد هیچ مسجدی وجود نداشت و از زمانیکه بسیج در موضوع محرومیت زدایی ورود پیدا کرده است، الان روستاهای بزرگ نیز دارای تعداد قابل توجهی مسجد می باشند که با حضور روحانیون دلسوز و فهیم در این مساجد و اقدامات خیلی خوبی که این عزیزان انجام می دهند باعث شده کمی وضعیت آن جا رو به بهبود باشد و از آن حالت نگران کننده فرهنگی خارج شود.

بسیج: اگر خاطره ای از اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی دارید بفرمایید؟
سردار عظیمی: در اعزام راهیان نور دانش آموزی سال 90 در منطقه همیل بعد از اسلام آباد متاسفانه قبل از اعزام شرایط جوی کاملا کنترل نشده بود. ساعت 12  خبر دادند که تعدادی از اتوبوس های دانش آموز پسر در برف گیر افتاده اند. ما نیز به صورت اتفاقی و خواست خدا چون خودمان همراه تعدادی از دوستان عازم اهواز بودیم حدود ساعت یک به آنجا رسیدیم. شرایط خیلی سختی بود، جاده بسته شده بود و راهنمایی و رانندگی هم حضور نداشتند ولی با لطف و عنایت خدا، تلاش نیروهای خودی و همکاری وکمک مردم منطقه توانستیم بالاخره با مشکلات و سختی های فراوان ساعت هفت راه را باز کنیم و بچه های دانش آموز توانستند عبور کنند و به منطقه پل دختر برسند و از این شرایط سخت و نگران کننده که حدود 350 نفر در آن گیر کرده بودند نجات یابند که این از خاطرات خیلی خوب می باشد.

کد خبر 2024251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha