۱۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۵۱

"كليد فارس" در دستان گردشگران/ اقليد ششمين شهر مرتفع ايران

"كليد فارس" در دستان گردشگران/ اقليد ششمين شهر مرتفع ايران

اقليد - خبرگزاري مهر: شهر اقليد را كليد استان فارس مي نامند و جاذبه هاي تاريخي و بي مانند اين شهر مي تواند گردشگران را براي روزها محو زيبايي خود كند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان اقلید با گستردگي هفت هزارو 146 کیلومتر مربع، از شمال با شهرستان آباده، از شرق با شهرستانهاي خرم‌بید و پاسارگاد، از جنوب با شهرستانهای مرودشت و سپیدان و یاسوج و از غرب با استانهاي كهگيلويه و بويراحمد و اصفهان همسايه است.

شهر اقليد در 220 كيلومتري شمال شرقي شيراز جاي گرفته است.شهرستان اقلید در منطقه كوهستاني قرار گرفته و شهر اقليد بلندترين شهر در شمال استان فارس است و ششمين شهر بلند كشور به شمار مي‌رود. ارتفاعات اقلید از رشته کوه‌های زاگرس بوده که بلندترین آن کوه بل به ارتفاع سه هزار و 943 متر است.

درباره واژه اقلید گمانهایی چند وجود دارد اما گمانی که بیشتر تاریخ نویسان نسبت به آن اتفاق نظر دارند،این واژه همانا عربی شده واژه کلید است. در گویش مردم نیز به صورت کلید هنوز به کار می‌‌رود که گونه‌ای از واژه اکلیل است.
از آنجا که اقلید ششمین شهر مرتفع ایران و مرتفع‌ترین شهر استان فارس به شمار می‌‌رود تا جایی که این ارتفاعات به علت مشرف بودن و جایگاه فلاتی شکل آن بر سرزمین فارس در ادوار گذشته بوده، موقعیت و تسلط خاص دفاعی داشته و دارای پایگاه نظامی بوده، به گونه‌ای که فتح آن به منزله تصرف تمام خاک فارس بشمار می‌‌آمده و بدین ســبب آن را کلــید فارس گفته اند.

آنچه مي‌توان درباره قدمت تاريخي شهرستان اقليد بيان نمود به استناد آثاري است كه از كتب تاريخي و سفرنامه‌هاي جهانگردان بجاي مانده و بيانگر اين است كه اقليد در دوران پيش از اسلام نيز شهري آباد و مطرح بوده است. در كتاب تاريخ فارسنامه ناصري از انتشارات كتابخانه سنايي آمده است كه قدمت اقليد مربوط به دوران ساسانيان است و سنگ نوشته موجود در تل قلات مشتمل بر 21 سطر خط پهلوي (مربوط به سال 1334 هـ .ش) مؤيد اين موضوع است.

تنگ براق

تنگ براق یکی از روستاهای بسیار زیبا و خوش آب و هوای اقلید است که در 110 کیلومتری شهر اقليد جاي دارد.

در کنار این روستا تنگه‌ای در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده با چشمه‌های گوناگون و رودخانه‌ای خروشان همراه با غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستونهای آهکی معلق وجود دارد و مناظری بدیع و چشم‌نوازی را به وجود آورده‌اند. در دره زيباي تنگ براق، سنگ‌نبشته‌اي باستاني به خط پهلوي ساساني برجاي مانده است.

حوض دختر گبر

اين اثر تاريخي به دوران ساساني باز مي‌گردد و داراي سه پله و يك حوض كم عمق است كه بر ديواره آن، نبشته‌‌اي به خط پهلوي ساساني به طول دومتر و عرض 88 سانتيمتر كنده شده است. اين اثر تاريخي در مركز شهر اقليد قرار گرفته است.

دریاچه آب شیرین کافتر

اين درياچه یکی از پدیده‌های طبیعی و زيباي شهرستان اقليد است و زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور است. وجود چشمه‌سارها و قناتهاي گوناگون افزون بر ایجاد چشم‌اندازهاي زیبا و دیدنی، زمینه مساعدی را برای پرورش ماهی قزل‌آلا فراهم كرده است.

قدمگاه سِده

قدمگاه سده، چشمه‌ای پر آب در میان درختان انبوه سر به فلک کشیده است و یکی از مناظر زیبا و دست‌نخورده استان فارس به شمار مي‌رود. اين مكان در فصل تابستان، گردشگاه مردم اقلید و شهرستان‌های دور و نزدیک است.

امامزاده سید محمد(ع)

بارگاه مقدس امامزاده سید محمد(ع) در 85 کیلومتری اقلید و در دامنه کوهی بلند و مشرف بر دریاچه زیبای کافتر قرار دارد که در فصول بهار و تابستان، اهالی اقلید و شهرستان‌های همجوار و نیز عشایر منطقه برای زیارت و استفاده از آب و هوای سالم آن چند روزی را در این محل می‌گذرانند.

پارک انقلاب

پارک انقلاب (چشمه‌سار چُغُر سياه) در کنار چشمه‌ای پر آب، توسط شهرداری اقلید ساخته شده و از مهم‌ترین اماکن گذراندن ایام تعطیل و اوقات فراغت اهالی شهر در فصل بهار و تابستان است که به دلیل آب و هوای ییلاقی از شهرستانهای همجوار و حتی یزد نیز مردم به این محل می‌آیند.

چشمه گور بهرام

اين چشمه در 55 کیلومتری اقلید و در نزدیکي روستاي آسپاس قرار دارد و مي‌گويند بهرام گور در هنگام شكار در آن فرو رفته است. بيشه‌زارهاي سرسبز، قلعه بهرام گور و كوه شکارگاه از ديگر مكانهاي ديدني در كنار چشمه گور بهرام به شمار مي‌روند.

کد خبر 2024381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha