۱۳ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۳۲

در سفر به دل طبیعت؛

تفرجگران توصيه های زيست محيطی را فراموش نکنند

تفرجگران توصيه های زيست محيطی را فراموش نکنند

کرج – خبرگزاری مهر:  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از تفرجگران خواست تا از توصیه های زیست محیطی در روز طبیعت غافل نشوند.

به گزارش خبرنگار مهر، وجود جاذبه هاي گردشگری، مناظرطبيعي وتاريخي موجود در محور كرج - چالوس به عنوان "چهارمين جاده زيباي گردشگری در جهان" در استان البرز؛ هوای مطبوع و لطيف، چشم اندازهای بديع، روستاهای كوهستاني و... این استان را هرساله پذيرای مهمانان و مسافران نوروزی داخلي و خارجي می سازد؛ اما توصیه هایی برای تداوم زیبای های استان باید اندیشیده شود؛ دراین راستا پای صحبت های مدیرکل محیط زیست استان البرز نشستیم.

حسن پسنديده مدير كل حفاظت محيط زيست استان البرز در آستانه سيزدهم نوروز (روز طبيعت)، از مسافران نوروزي و هموطنان علاقمند به محيط زيست و طبيعت استان خواست تا با رعايت توصيه‌هاي زيست محيطي، با  كارشناسان این اداره همكاری داشته باشند.

اخلاق طبیعت گردی فراموش نشود

وی اظهار داشت: مسافران با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندي از اين موهبت‌هاي الهي و ارزش‌هاي خدادادي با رعايت اخلاق طبيعت گردي و رعايت توصيه‌های زيست محيطي، در حفظ و حراست طبيعت و محيط زيست كوشا باشند.

وي با بيان اين مطلب كه طبيعت ما بيش از هر زماني ديگر، نيازمند حفاظت است، تصريح كرد: ما طبيعت را از پدرانمان به ارث نبرده ايم ؛ بلكه از فرزندانمان به امانت گرفته ايم و نبايداز ياد ببريم كه احترام به طبيعت، احترام به زندگي است احترام به زندگي احترام به خالق است و همه ما در قبال مواهب طبيعي مسئول هستیم.

پسنديده افزود: اداره كل حفاظت محيط زيست استان  البرز همانند دوره های قبل، برنامه‌هايي را در راستای تنويرافكار عمومي، بالا بردن سطح آگاهيهاي عموم مردم و حفظ و نگهداری از ظرفيت‌های فراوان اين استان در روز سيزده فروردين در نظر گرفته است که از جمله آنها میتوان به توزيع كيسه زباله ، بروشور هاي معرفي مناطق طبيعي ويژه گردشگري و همچنين تراكت آموزشي ويژه انس با طبيعت و هشدار هاي زيست محيطي ، در بين گردشگران و بازديد كنندگان از مناطق توريستي و گردشگری در محور توريستي كرج چالوس(بخش آسارا )، منطقه حفاظت شده البرز جنوبي  و مناطق ديدني طالقان ،ساوجبلاغ و نظر آباد  اشاره کرد.

با طبیعت مهربان باشیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه توصیه های زیست محیطی را نیز در روز " انس با طبیعت" ارائه داد و گفت:  با توجه به اينكه فصل بهار، فصل رويش گياهان و زايش حیوانات است از قطع كردن درختان و بوته كني و همچنين آزار و اذيت وحوش بپرهيزيم.

وی افزود: از آنجایی که در فصل گل‌دهي گياهان قرار داریم؛ محل اسكان خود را در اماكني انتخاب كنید كه از پوشش گياهي و جنگلي كمتري برخوردار باشد و از لگدمال كردن و تخريب رستني ها و شكستن سرشاخه هاي درختان خودداري شود.

 

پسندیده خاطرنشان کرد: در این روز از روشن كردن آتش در كنار درختان خودداری شود و در صورت نياز به آتش، حتي الامكان از ذغال آماده استفاده نمایید؛ همچنین از شكستن و آتش زدن هرگونه سرشاخه درختان جلوگيری به عمل آید و حتماً خاكستر آتش را نيز با آب و خاك خاموش کنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز تاکید کرد:  زباله های توليد شده را در كيسه های مخصوصي كه از طرف اداره حفاظت محيط زيست شهرستانهای استان و ساير سازمانها توزيع شده  قرار دهید و در پايان روز كيسه هاي حاوي زباله را به ايستگاه‌های موقت زباله بيندازید و به هیچ عنوان زباله‌های خود را در حاشيه رودخانه و جاده ، كنار چشمه‌های آب، مناطق كوهستاني و دره‌ها رها نکنید.

مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: هرگز آرامش جانوران را برهم نزنيم زيرا آنان پيش از ما ساكن طبيعت بوده اند و تا زماني كه ماتهديدي براي حيوانات نباشيم آنها تهديدي براي ما نخواهند بود.

پسندیده تصریح کرد: مردم به هیچ عنوان ماهي های زينتي ايام نوروز خود را در آبهاي جاري و رودخانه هاي استان رها نكنند.

وی در پايان با بيان اين موضوع كه " زندگي سالم و پايدار در گرو رفتار منطقي ما با قوانين طبيعت بوده و آرامش روح و روان در گرو حفاظت از محيط زيست ميباشد"؛ افزود: از تفرجگران روزسيزدهم نوروز خواست تا در صورت مواجه شدن با هر گونه حريق در طبيعت،شكار و صيد حيات وحش ، مشاهده  وحوش زخمي و آسيب ديده و...

 موضوع را در اسرع وقت به يكي از واحد هاي محيط باني مستقر در محور كرج – چالوس و شهرستان طالقان اعلام نمايند و يا با شماره تلفن هاي (سرپرستي منطقه حفاظت شده البرز جنوبي 35353385، 35270045 و اداره محيط زيست طالقان 44723073 – 026)تماس حاصل کنند.

کد خبر 2025080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha