۱۵ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵

افسر سابق سیا:

آمریکا به دنبال انتقام گیری و نه مبارزه با تروریسم است/ حمایت غرب از عربستان خطرناک است

آمریکا به دنبال انتقام گیری و نه مبارزه با تروریسم است/ حمایت غرب از عربستان خطرناک است

یکی از جاسوسان سابق سیا با توجه به پشتیبانی عربستان از سلفی ها در سوریه، حمایتهای غرب از آل سعود را خطرناک توصیف کرده و تصریح کرد که هرگز چیزی به اسم مبارزه با تروریسم در آمریکا وجود نداشته، بلکه مسئله انتقام گیری مطرح بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "روبرت بار" از عوامل سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در بخشی از گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ" درباره سوریه اظهار داشت که آنچه که مطبوعات درباره اوضاع این کشور به ما ارائه می دهند، کمتر خبرهایِ موثقی هستند. زیرا مطبوعات غربی به ندرت نمایندگانی در این منطقه جنگی دارند.

وی افزود: البته خبرنگار اعزامی الجزیره قطر در این جبهه حاضر است ، اما دولت قطر تلاش می کند حقایق در جبهه مخالفان رژیم اسد را پرده پوشی کند. گزارشهای غربی از سوریه در بهترین موارد آن متناقض و پراکنده است.

رابرت بار جاسوس سیا"رابرت بار" در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا این یک خطای استراتژیک غرب نیست که تنها برای اینکه نفوذ ایران در منطقه را از بین ببر، تحت رهبری آمریکا از شورشیان سوری حمایت می کنند، اظهار داشت: مسلما این یک خطا است. آمریکا از کسری بودجه رنج می برد و شدیدا خسته از جنگ است. در ضمن رئیس جمهوری آمریکا فهمیده است که با توجه به مسائل زیادی که در خاورمیانه وجود دارد کار زیادی نمی تواند در این منطقه انجام دهد. آمریکا هنوز به طرح مسلح کردن مخالفان سوری مشکوک است. کارشناسان بر این مسئله تاکید دارند که مسلح کردن شورشیان در لیبی تمام منطقه را ناپایدار کرده است.

این جاسوس سابق سیا در بخش دیگری از این گفتگو حمایتهای غرب از عربستان سعودی را خطرناک توصیف کرده و اظهار داشت که عربستان سعودی و قطر گروههای سلفی در سوریه را مسلح می کنند که بعضا گروههای فوق  ایدئولوژی القاعده را دنبال می کنند. به این ترتیب این خطر به وجود می آید که یک دولت سلفی در سوریه تشکیل شود و در نتیجه حتی احتمال جدا شدن مناطق علوی و مسیحی نشین سوریه از این دولت بوجود می آید. چنین وضعیتی طبیعتا مورد پسند غرب نیست.

وی در بخش پایانی این مطلب با تاکید بر اینکه چیزی به اسم جنگ علیه تروریسم هرگز در آمریکا وجود نداشته است گفت : مسئله در آمریکا بعد از حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 ، انتقام گیری بوده است. اینکه آیا شرایط با این اقدامات آمریکا بهتر یا بدتر شده است، مسئله ای است که تاریخ درباره آن حکم می کند.

کد خبر 2025131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha