۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹

گزارش مهر؛

وعده جذب 7.5 میلیون گردشگر خارجی محقق نشد

وعده جذب 7.5 میلیون گردشگر خارجی محقق نشد

تحقق ورود بیش از هفت میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی به کشور وعده ای بود که متولیان گردشگری برای سال 91 داده بودند اما این آمار طبق گفته همین مسئولان محقق نشد چرا که آنها در ابتدای سال 92 اعلام کردند تنها سه میلیون و 729 هزار گردشگر به ایران آمدند!

به گزارش خبرنگار مهر، اولین بار حسن موسوی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی که هنوز چند ماهی از نشستن وی بر صندلی ریاست این سازمان نگذشته بود، اعلام کرد در سال 91 شاهد ورود 7 و نیم میلیون گردشگر خارجی خواهیم بود. پس از وی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم بر این موضوع تاکید کرد و قول آن را به فعالان گردشگری داد.

منتها همان زمان بسیاری از کارشناسان گردشگری نسبت به این آمار انتقاد کردند و آن را غیر واقعی دانستند به طوری که امین یوسفی، کارشناس گردشگری به مهر گفت: اگر مسئولان سازمان میراث فرهنگی مدعی هستند که تا آخر سال می توانند 7 و نیم میلیون گردشگر خارجی را جذب کنند، حداقل می بایست آماری را در 6 ماهه اول سال با جزئیات آن اعلام کنند.

کارشناسان گردشگری با توجه به آمار ارائه شده توسط همین سازمان در سالهای قبل و مقایسه آنها با یکدیگر به این نتیجه رسیدند که در سال 2004 ایران تنها یک میلیون و 640 هزار نفر گردشگر خارجی را جذب کرده بود. 6 سال بعد یعنی در سال 2010  هم بیش از سه میلیون گردشگر به ایران آمدند. با این وجود و با توجه به بررسی روند کند افزایش ورود گردشگران خارجی، تحقق ورود 7 و نیم میلیون گردشگر خارجی به ایران در سال 91 وعده ای دور از ذهن و تقریبا دست نیافتنی بود. با این حال معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درسال 91 تاکید داشت برای تحقق این وعده عزم ملی با کمک بخش دولتی و بخش خصوصی وجود دارد.

اما هنوز چند روزی از پایان سال 91 نگذشته بود که محمد شریف ملک زاده، رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی خبر داد: بیش از سه میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی در ده ماهه سال 91 به ایران آمدند. هر چند که چند روز بعد منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور همین آمار را با 71 هزار نفر کمتر ارائه کرد و گفت: تعداد گردشگران خارجی در ده ماهه اخیر سه میلیون و 729 هزار نفر بوده است!

اشتباه محاسبات ریاضی در تحقق 66 درصدی وعده ورود گردشگران خارجی

با این حال وی، پس از اعلام آمار گردشگران خارجی در روز چهاردهم فروردین 92 به خبرنگار مهر گفت که در 10 ماه اخیر بیش از 66 درصد رقمی که برای ورود گردشگران خارجی در نظر گرفته شده بود محقق شده است.

تحقق 66 درصدی وعده ورود هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی با محاسبات ریاضی، عدد چهار میلیون و 950 هزار نفر را به دست می دهد درحالی که معاون گردشگری اعلام کرده بود، تعداد گردشگران خارجی ورودی سه میلیون 729 هزار نفر بوده اند!

آیا ایران بیشتر از ترکیه و امارات گردشگر دارد؟

منوچهر جهانیان در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار مهر اعلام کرده در این مدت میزان ورود گردشگران خارجی به ایران بیشتر از کشورهای همسایه بوده است.

این گفته ها به آن معناست که ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در ورود گردشگران خارجی موفق تر بوده و توانسته گردشگران بیشتری را به خود جذب کنند. درحالی که ترکیه و امارات که جزو همسایگان ایران هستند دو قطب گردشگری جهان به شمار می آیند.

امین یوسفی از کارشناسان گردشگری به خبرنگار مهر گفت: ترکیه در سال 2013 بیش از 30 میلیون گردشگر خارجی داشته است و در سال 2012 نیز جزو ششمین مقاصد برتر جهان به شمار می رفت. از سوی دیگر عراق نیز به واسطه داشتن شهرهایی مانند اربیل و کربلا همه ساله پذیرای خیلی عظیمی از گردشگران به خصوص زائران است با این حال آیا می توان گفت که ایران بیشتر از ترکیه و امارات گردشگر دارد؟

وی ادامه داد: اگر ارمنستان، ترکیه و امارات را نیز جزو کشورهای همسایه ندانیم شاید با مقایسه تعداد گردشگرانمان با پاکستان بتوان چنین ادعایی کنیم.

ارائه آمار گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی چند سالی است که با انتقادات گسترده از سوی رسانه ها و کارشناسان رو به رو می شود یکی از دلایل آن شاید نداشتن سیستم آماری مناسب و دیگری شفاف نبودن نحوه آمارگیری ها باشد با این وجود هیچ گاه متولیان گردشگری در این سازمان نه تنها نسبت به این موضوع شفاف سازی نکرده اند بلکه همیشه آمار صنعت گردشگری را چه در حوزه گردشگران داخلی و خارجی و چه در حوزه درآمد رو به رشد دانسته اند حتی با وجود تحریم ها و مسائل دیگر سیاسی و اقتصادی.

......

گزارش از فاطیما کریمی

کد خبر 2025454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha