۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱

در ايام نوروز/

13 هزار گردشگر نوروزي از موزه مفخم بجنورد بازديد كردند

13 هزار گردشگر نوروزي از موزه مفخم بجنورد بازديد كردند

بجنورد - خبرگزاري مهر: دبير ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي نوروزي خراسان شمالي گفت: در ايام تعطيلات نوروزي سال جاري بيش از 13 هزار گردشگر از موزه مفخم بجنورد بازديد كردند.

علي كاظمي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در تعطيلات نوروزي از 28 اسفندماه سال گذشته تا 15 فروردين ماه سال جاري در مجموع 13 هزار و 355 گردشگر از مجموعه فرهنگی تاریخی سردار مفخم بجنورد بازديد كردند.

وي با بيان اينكه در مدت مشابه سال گذشته 10 هزار و 523 گردشگر از اين موزه بازديد كرده بودند، اظهار داشت: بر اين اساس ميزان بازديد نوروزي از موزه مذكور در تعطيلات نوروزي سال 92 حدود 27 درصد افزايش داشته است.

كاظمي با اشاره به اينكه در طول تعطيلات نوروزي سال جاري موزه هاي استان از ساعت 9 تا 20 آماده خدمت رسانی به مسافران و علاقه مندان بودند، تصريح كرد: در اين ايام علاوه بر موزه مفخم بجنورد، موزه هاي حسینیه جاجرمی‌ها در بجنورد، قلعه جلال الدین گرمه، موزه مردم شناسی فاروج و موزه شهر جاجرم با نمایش اشیای باستانی چند هزار ساله، آداب و رسوم و مشاغل سنتی در قالب غرفه های مردم شناسی و چیدمان سفره های هفت سین و سایر برنامه های جانبی گردشگران زيادي را به خود جذب كردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد كه از مجموعه‌های ارزشمند به جای مانده از دوران قاجار محسوب مي شود؛ در شمال شرق اين شهر واقع شده و پيش از اين نيز به شماره 952 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

عمارت مذكور در دو طبقه شامل 34 اتاق و دو تالار بزرگ شمالی و جنوبی که به ایچری شهرت داشته، توسط ممتح الملک شقاقی در زمان حکومت قاجار طراحی و ساخته شده و محل سکونت سردار مفخم و خانواده وی بوده است.

موزه باستان شناسی خراسان شمالی نيز در طبقه فوقانی بنای مفخم شامل پنج بخش اصلی متناسب با تقسیم بندی ادوار فرهنگی و همچنین موزه بزرگ استان در طبقه اول عمارت شامل موزه مردم شناسی با غرفه‌های مختلفی چون رسوم قومیت‌های مختلف منطقه قرار گرفته است.
 

کد خبر 2026408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha