۱۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۶:۴۵

تحولات ترکیه/

دلتنگ شدن داوود اوغلو برای دمشق/درخواست آمریکا از ترکیه برای پیوستن به روند سازش

دلتنگ شدن داوود اوغلو برای دمشق/درخواست آمریکا از ترکیه برای پیوستن به روند سازش

وزیر خارجه ترکیه در اظهاراتی که حکایت از نگرش های دوران امپراطوری عثمانی وی دارد گفت وقتی به سوریه، مصرو مراکش سفر می کنم فکر نمی کنم خارجی هستم.

به گزارش خبرگزاری مهر:

مذاکرات صلح با گروه "پ.ک.ک"

- "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در مراسم افتتاحیه بورس استانبول گفت: بعد از حل مشکل تروریسم در ترکیه تمام توان کشور صرف توسعه اقتصادی و دموکراسی خواهد شد.

- روز جمعه رئیس و معاون حزب صلح و دموکراسی ترکیه که به گروه های کرد نزدیک است برای رساندن نامه "عبدالله اوجالان" رهبر زندانی گروه "پ.ک.ک" به فرماندهان این گروه در کوه های قندیل راهی این منطقه در کردستان عراق شدند.

در این نامه اوجالان از این گروه خواسته است تا خاک ترکیه را ترک کنند.

همکاری ها با آمریکا

- رسانه های ترکیه در خبری اعلام کردند "جان کری " وزیر خارجه آمریکا که قرار است فردا از ترکیه دیدار کند قرار است از ترکیه بخواهد که وارد مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی شود.

- کاخ سفید امروز تائید کرد که قرار است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز 16 می ماه در واشنگتن با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه دیدار کند.

به نوشته حریت زمان این دیدار یک روز بعد از عذرخواهی رژیم صهیونیستی از ترکیه بطور تلفنی تنظیم شده است.

روابط با سوریه

- "احمد داوود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در همایش اقتصاد اعراب و ترک ها در استانبول روز گذشته گفت دو سال است که از دمشق پایتخت سوریه دیدار نکرده است و دلش برای این شهر تنگ شده است  و آرزو دارد که باز از این شهر دیدار کند.

وی در ادامه در اظهاراتی که رنگ و بوی تمایل دولت اردوغان به احیای امپراطوری عثمانی را داشت گفت: من وقتی از مصر، مراکش و سوریه دیدار می کنم احساس ناراحتی و خارجی بودن ندارم.

-  یک دیپلمات ارشد ترک که خواست نامش فاش نشود گفت ترکیه در حال حاضر آمادگی واگذاری سفارت سوریه به مخالفان سوری را مشابه آنچه که قطر انجام داد را ندارد. 

رابطه با اروپا

- اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای از تصویب قانون جدید مربوط به اتباع خارجی توسط پارلمان اروپا حمایت کرده و این مصوبه را نشانه شفافی از تلاش های ترکیه برای اتخاذ قوانینی برای خارجی ها و پناهندگان خواند.

بر اساس قانون تصویب شده جدید ترکیه نمی تواند افراد را به کشورهایی برگزداند که در آنجا احتمال شکنجه و رفتارهای غیرقانونی علیه آنها وجود دارد.

 

 

 

 

 

کد خبر 2026717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha