۲۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۵۴

"مشاعره" قرار نبود مثل سریال سر مردم را گرم کند/ صدهزار داوطلب 6 تا 90ساله

"مشاعره" قرار نبود مثل سریال سر مردم را گرم کند/ صدهزار داوطلب 6 تا 90ساله

اسماعیل آذر مجری کارشناس "مشاعره" با شرح تجربیات اخیر خود در تولید مشاعره نوروزی، به خالی بودن دست گروه و از جان مایه گذاشتنشان اشاره و اعلام کرد تعداد داوطلبان شعرخوانی در این برنامه از چهار هزار به صدهزار داوطلب 6 تا 90 ساله ارتقا پیدا کرده است.

اسماعیل آذر مجری کارشناس برنامه "مشاعره" در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تجربه ساخت این برنامه در تاجیکستان اظهار کرد: همانگونه که در ایام نوروز مشاهده کردید مشاعره از دکورها و استودیوها به تاجیکستان و سپس به خانه ایرانیان رفت. غرض از این کار ایجاد یک موج شعرخوانی و کتابخوانی در خانه‌های ایرانی است و این کار را باز هم ادامه خواهیم داد. اما به این رسیده‌ایم که در قالب و محتوای برنامه باید تغییر جدی ایجاد کنیم.

وی افزود: بیننده و مخاطب ما و ایرانیان عزیز نباید در تنگنای تکرار گرفتار آیند. غرض ما این نیست که مثل یک سریال سر مردم را گرم کنیم بلکه با این برنامه می‌خواهیم چند چیز را احیا کنیم. بازگشت به کتابخوانی در خانه یکی از این اهداف است. همینطور رسیدن به مفاهیم بلند حکمی، تعلیمی و معنوی زبان پارسی یعنی همان چیزی که تمام اروپا را در قرن 19 جذب خود کرد مدنظر ما قرار دارد.

مجری کارشناس "مشاعره" یادآور شد: سومین هدف ما تلطیف روحیه و تخفیف خشونت در جامعه است. ما هرچه به این اهداف نزدیک‌تر شویم، کارمان را درست‌تر انجام داده‌ایم. اینکه در شیراز، یک دختر سه سال و هفت ماهه میکروفن را از دست من گرفت و در انظار همسالان خود و مردم با جرئت تام و تمام شعر خواند، سخن گفت و خود را ابراز داشت، همان چیزی است که ما دنبالش هستیم.

افزایش تعداد داوطلبان شعرخوانی از چهار به صد هزار نفر

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم کسی برنامه روز 13 فروردین را دیده باشد و به خود نبالیده باشد. بگذارید یک مثال دیگر برایتان بیاورم. روزهای نخست که برنامه را آغاز کردیم سه تا چهار هزار داوطلب شعرخوانی داشتیم اما اکنون بیش از صد هزار داوطلب از 6 ساله تا 90 ساله داریم. اینکه وقتی در متن خانه‌ها وارد می‌شویم و می‌بینیم شب‌های تعطیل اعضای خانواده گرد می‌آیند، دوستان و همسایگان خود را خبر می‌کنند تا با هم در یک مسابقه دوستانه که ترکیب و ترغیب ذهن را در پی دارد مشاعره کنند، باعث فخر ما است.

آذر تصریح کرد: اصلا بگذارید بگویم چه لطیفه‌هایی در شعر پارسی نهفته است. مضامینی که در مجموعه شعرهای فارسی خاصه بعد از قرن ششم می‌یابیم در چند واژه تعریف می‌کنم؛ خدا، عشق، نیکی، تفاهم، برادری، برابری، نگاه به معصومین، اخلاق، نرم خویی، پرهیز از خشونت، موسیقی، احساس و... مجموعه عناصری است که در مجموعه شعرها قابل توجه است.

وی تأکید کرد: از این طریق است که فرزندان ما به کتاب خواندن روی می‌آورند. امروز از رهبر فرزانه انقلاب گرفته تا آحاد مردم توجه وافری به شعر دارند. یادمان باشد که بنیانگذار انقلاب خود شاعر بودند و رهبر انقلاب خود شاعرند. پاره‌ای از روحانیون و شخصیت‌های کشور ما نیز نه تنها به شعر علاقمندند بلکه خود دفترهای شعر دارند. شما مرحوم شیخ کمپانی، مرحوم نیری، مرحوم آیت الله بهجت، مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم علامه جعفری و خیل دیگر بزرگواران را در نظر بیاورید. این حرف به چه معنی است؟ شعر جزو هویت فرهنگی مردم ایران است. همین شعر است که به تمام اروپا رفت و در سال 1887 رئیس جمهور فرانسه نام سعدی را بر خود نهاد و به سعدی کارلو لقب یافت.

مجری کارشناس برنامه "مشاعره" با طرح این پرسش که اکنون ما چگونه می‌توانیم شعر و حکمت ایرانی را مورد غفلت قرار دهیم؟ گفت: یادمان باشد شعر از برترین هنرها است. شما اگر در دکان کفاشی بروید، می‌بینید بالای سر دکان خود سخن سعدی را آورده که "تهی پای رفتن به از کفش تنگ" یا در داروخانه سخن سعدی را قاب گرفته‌اند که "شفا بایدت داروی تلخ نوش". واعظ نیز بر بالای منبر مردم را توصیه می‌کند که "اگر با بدان نشینی نیکی نبینی" و عاشق هجران کشیده شعر سعدی را زمزمه می‌کند که "شب فراق که داند که تا سحر چند است، مگر کسی که به زندان عشق در بند است". از طرفی این سخن سعدی است که ابن بتوته در دریای چین آن را می‌شنود اگرچه فارسی نمی‌داند ولی رقص واژگان و سحر سخن ذهن او را اشغال می‌کند و می‌پرسد این حرف‌ها را از که می‌گویید که عاشقان می‌گویند از سعدی. در سال 1636 نیز اولین بار آندره دوریه گلستان را ترجمه کرد و تمام اروپا سر سفره سعدی نشست.

از جانمان مایه گذاشتیم

آذر ادامه داد: این‌ها را گفتم تا بگویم می‌ارزد که ما به شعر بپردازیم و زحمت را بر خود هموار کنیم. در سفری که به تاجیکستان برای مشاعره رفته بودیم اگر چه دستمان خالی بود از جانمان مایه گذاشتیم.اما محبت‌های دکتر دارابی و توجه‌های او را فراموش نکردیم. مهربانی‌های دکتر قاسمی را نیز از یاد نبردیم و می‌دانستیم اکنون که دستمان تنگ است، باید با تار و پود جانمان کار کنیم و هراس نداشته باشیم.

وی اذعان کرد: ما سختی فراوانی تحمل می‌کنیم اما کسی برای ما سختی ایجاد نمی‌کند. بلکه جنس این کار سخت است. وقتی 12 هزار سکنه شهرستان کوچک خوی از ساعت هشت به بوستان بزرگ این شهر می‌آیند و تا 4 بامداد می‌نشینند و شعر گوش می‌کنند، این برای ما و برای نظام ما یک افتخار است. چرا که همه این‌ها شاکله فرهنگی را به وجود می‌آورد.

مجری کارشناس "مشاعره" لیگ دانش آموزی، مشاعره در شهرستان‌ها با حضور مردم و لباس نو بر قامت این برنامه به طور مدام پوشاندن را از اهدف‌های دیگر گروه اعلام و اذعان کرد: در پایان این گفتگو باید سپاسگزاری بلند خود را از علیرضا فرحجود کارگردانی که برای زبان پارسی و این برنامه از جانش مایه می‌گذارد اعلام کنم. نیز از مهندس آذر و همکارانی که در مجموعه برنامه خواب و آرام خود را صرف اعتلای فرهنگ کردند متشکرم.

شیوه‌های جدید در برنامه "مشاعره" با سفر به دو استان جدید

آذر درباره محتوا و زمان پخش سری جدید برنامه توضیح داد: مشاعره با شیوه جدید یعنی بالا بردن سطح هیجان و آموزش، ضمن حلاوت و شیرینی کاری است که به زودی اعمال و نتیجه آن پخش خواهد شد. دو استان هستند که قرار است به این دو عزیمت کرده و در میان مردم و جمعیت شیفتگان شعر و فرهنگ برنامه‌ اجرا کنیم.

وی با تشکر از خبرگزاری مهر، گفت: از همه خبرنگاران، خبرگزاران و سامانه خبر سایت فاخر مهر به خاطر نگاه دوست داشتنی و عمیقشان به فرهنگ و حکمت و آیین ما از جان و دلم سپاسگزاری ‌می‌کنم.

کد خبر 2028915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha