۲۳ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۱۷

فاز اول کارخانه ایران LNG‌ آماده راه‌اندازی شد/ ابرسازه گازی جهان به عسلویه می‌آید

فاز اول کارخانه ایران LNG‌ آماده راه‌اندازی شد/ ابرسازه گازی جهان به عسلویه می‌آید

شمارش معکوس راه‌اندازی رسمی فاز اول نخستین کارخانه تولید LNG‌ ایران شامل نیروگاه 1100 مگاواتی، مخازن ذخیره‌سازی LNG‌ و LPG و اسکله‌های دریایی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فاز اول نخستین کارخانه تولید گاز مایع شده ایران شامل نیروگاه یکهزار و 100 مگاواتی و اسکله های تخلیه و بارگیری آماده راه اندازی رسمی شده است.

در حال حاضر پیشرفت اجرایی کارخانه ایران LNG‌ به مرز 60 درصد شده است و با وجود افزایش تحریم های داخلی و خارجی اما ساخت این واحد تولید گاز مایع شده ایران متوقف نشده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می دهد هم اکنون نیروگاه یکهزار و 100 مگاواتی کارخانه ایران LNG‌ آماده راه اندازی است و به زودی برق تولیدی این واحد تا پیش از راه اندازی واحدهای شیرین سازی و مایع سازی گاز در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

همچنین ساخت واحد شیرین سازی گاز هم از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و با وجود کمبود شدید منابع مالی 90 درصد مراحل ساخت و انتقال قطعات و تجهیزات این واحد شیرین سازی گاز توسط سازندگان ایرانی و خارجی انجام شده است.

در بخش ساخت واحد مایع سازی گاز هم با وجود اعمال شدیدترین تحریم ها، کمپرسورهای عظیم این کارخانه گازی که در نوع خود در صنعت گاز جهان بی نظیر بوده، تست و تا چند هفته آینده وارد کارگاه این کارخانه گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خواهد شد.

گزارش رسمی شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران حاکی از آن است که هم اکنون ساخت تجهیزات مایع سازی گاز تنها واحد تولید LNG‌ ایران به 65 درصد رسیده است.

همزمان با پیشرفت اجرایی واحدهای شیرین سازی و مایع سازی گاز، ساخت اسکله های دریایی جنرال کارگو کارخانه ایران LNG‌ در حاشیه خلیج فارس به پایان رسیده است و حتی هم اکنون عملیات پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی ها انجام می شود.

در بخش ساخت مخازن ذخیره سازی LNG‌ و LPG هم تاکنون ساخت مخازن و سقف مخازن LPG به پایان رسیده و در شرایط فعلی نصب تجهیزات جانبی در حال انجام بوده ضمن آنکه ساخت مخازن LNG‌ هم به پایان رسیده با انجام تست هیدرو استاتیک شمارش معکوس برای راه اندازی نهایی مخازن LNG‌ آغاز شده است.

جواد اوجی معاون وزیر نفت پیشتر در گفتگو با مهر از عرضه نخستین محموله تولید LNG‌ ایران به بازارهای جهانی تا سال 93 خبر داده و تاکید کرده است: محدودیتی برای ورود به بازار LNG‌ توسط ایران وجود ندارد.

به گزارش مهر، هم اکنون پیشرفت اجرایی ساخت فاز اول این کارخانه تولید گاز مایع شده کشور به بیش از 60 درصد رسیده است و پیش بینی می شود در صورت تامین کامل منابع مالی، اولین محموله ال.ان.جی ایران تا پایان سال 1392 به بازارهای جهانی عرضه شود.
 
مسئولان صنعت نفت یکی از مهمترین دلایل تاخیر در اجرای این کارخانه مایع سازی گاز طبیعی را تامین به موقع منابع مالی و اعتباری اعلام می کنند و یادآور شده اند: وجود رکود در اقتصاد جهانی به ویژه در سال 2008 میلادی هم در تاخیر راه اندازی کارخانه و صدور اولین محموله ال.ان.جی این پروژه به بازارهای جهانی تاثیر گذار است.
 
حجم سرمایه گذاری اولین کارخانه ال.ان.جی ایران را حدود پنج تا 5.5 میلیارد دلار است که در صورت تامین 2.5 میلیارد دلار منابع مالی امکان آغاز تولید زودهنگام ال.ان.جی در کارخانه ایران ال.ان.جی وجود دارد.
 
پروژه ایران ال.ان.جی به سه بسته تقسیم شده که بسته یک کارخانه ال.ان.جی و سرویس‌های کمکی و جانبی، بسته دو از مخازن ال.ان.جی و ال.پی.جی و بسته سوم از بندرگاه و اسکله‌ها و سیستم‌های آبگیری از دریا تشکیل شده است.
 
با بهره برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال.ان.جی امکان تولید سالانه 10.5 میلیون تن ال.ان.جی فراهم می شود که در این صورت روزانه بیش از 20 میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد.

کد خبر 2031107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha