۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۵۹

تحولات شبه جزیره کره/

گرامیداشت سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی/ سئول به رد پیشنهاد مذاکره واکنش نشان داد

گرامیداشت سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی/ سئول به رد پیشنهاد مذاکره واکنش نشان داد

گرامیداشت سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی، تاکید وزیر خارجه آمریکا برای توقف اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ و واکنش کره جنوبی به رد پیشنهاد مذاکره از سوی همسایه اش از جمله رویدادهای اخیر شبه جزیره کره است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کره شمالی امروز دوشنبه پس از آنکه پیشنهاد مذاکره با سئول را با هدف عادی سازی روابط و گشایش مجدد پارک صنعتی مشترک در مرز دو کره رد کرد، صد و یکمین سالگرد تولد "کیم ایل سونگ" بنیانگذار این کشور را جشن گرفت.

کیم ایل سونگ در منطقهٔ شمالی کره متولد شد و اولین رهبر کره شمالی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴ بود. پس از وی کیم جونگ ایل پسرش به رهبری کره شمالی منصوب شد و رئیس جمهور ابدی کره شمالی است.

از سوی دیگر با بالا گرفتن تنش ها در شبه جزیره کره، آمریکا برای مذاکره با کره شمالی پیش شرط تعیین کرد و آن را توقف تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ معرفی کرد.

خبر دیگر اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در توکیو هشدار داد که کره شمالی باید تمام اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف کند.

کره جنوبی امروز دوشنبه پس از رد پیشنهاد مذاکره از سوی کره شمالی نگرانی عمیق خود را در این باره ابراز کرد.

"کیم هیونگ سئوک" سخنگوی وزارت وحدت دو کره در کره جنوبی در یک کنفرانس خبری درسئول از پیونگ یانگ خواست تا اقدام مسئولانه ای را برای حل مشکل کارگران منطقه صنعتی کائه سانگ بکار بگیرد.

سخنگوی کمیته دولتی اتحاد مجدد صلح آمیز کره شمالی در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور روز یکشنبه ضمن رد پیشنهاد کره جنوبی برای گفتگو درباره آینده منطقه صنعتی کائه سانگ آن را یک ژست سیاسی "توخالی" خواند و گفت: اگر سئول واقعا خواهان آغاز گفتگوها است، باید ابتدا،  از اقدامات ستیزه جویانه خود دست بردارد.

همزمان با افزایش تنش ها در شبه جزیره کره، پیونگ یانگ خواستار عقب نشینی 53 هزار کارگر و تعلیق عملیات در منطقه صنعتی کائه سانگ در ابتدای هفته جاری شد. کره شمالی رزمایش مشترک سئول و واشنگتن و درخواست برای پایان دادن به برنامه هسته ای خود را مانعی برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه می داند.

کد خبر 2032549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha