۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۳۷

وزیر ارشاد در نشست خبری:

هدف نمایشگاه «ره توشه» جبران ضعف اطلاع‌رسانی به فعالیت‌های فرهنگی است

هدف نمایشگاه «ره توشه» جبران ضعف اطلاع‌رسانی به فعالیت‌های فرهنگی است

وزیر ارشاد هدف از برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای وزارتخانه متبوعش را در سه سال گذشته، جبران ضعف اطلاع‌رسانی این وزارتخانه و کم توجهی رسانه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر نشست رسانه‌ای سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «نمایشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» صبح امروز دوشنبه 26 فروردین در محل سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

حسینی گفت: این نمایشگاه که ما عنوان آن را «ره توشه» گذاشته‌ایم فردا 27 فروردین در تالار وحدت افتتاح خواهد شد و تا 4 اردیبهشت دایر است. این نمایشگاه زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا بخشی از فعالیت‌های وزارت ارشاد در دولت دهم در مجموعه‌های مختلف آن معرفی شود.

وی افزود: در این نمایشگاه همه مجموعه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت‌های مختلف آن کارنامه خودشان را در وزارت ارشاد به صورت عددو رقم و به طور دقیق و شفاف ارائه می‌کنند. کارهایی که از گذشته آغاز شده و در این دولت تقویت شده است به صورت آمار به مخاطبان عرضه خواهد شد. به عنوان مثال جشنواره فرهنگی هنری امام رضا که در حد یک دبیرخانه بود، اما اکنون به یک بنیاد تبدیل شده است.

وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش در سه سال گذشته سخن گفت و یادآور شد: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم زحماتی که همکارانمان در جای جای کشور متحمل شده‌اند اطلاع رسانی کنیم. گاهی اوقات هم کم توجهی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی در این زمینه دخیل بوده است؛ در حالی که  چند سال قبل مقام معظم رهبری فرمودند باید فرهنگ از مظلومیت خارج شود.

وی ادامه داد: حتی برخی خواص هم در جریان این فعالیت‌ها نیستند؛ چه رسد به عموم مردم. ما در این زمینه هم نمی‌خواهیم اغراق کنیم و تنها می‌خواهیم واقعیت‌ها را بیان کنیم.

حسینی با اشاره به سفر خود در روزهای پایان سال به عراق و بازدید از مجموعه‌های فرهنگی این کشور و دیدار با سران گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و فرهنگی آن گفت: در یکی از این روزها 10 انفجار خونین در بغداد رخ داد که رسانه‌های ما به وسیع آن را انعکاس دادند، اما ما در همین روز خونین دیدارهای مختلفی با چهره‌های فرهنگی و سیاسی این کشور از جمله شیخ عمار حکیم داشتیم در حالی که رسانه‌ها چندان توجهی به این فعالیت‌ها نکردند یا اینکه چندی پیش و در یک روز تعطیل جمعه ما چندین پروژه مهر ماندگار را در کشور افتتاح کردیم که به آنها هم توجهی نشد، اما اگر در یک شهرستان دور افتاده یک سینمایی دچار مشکلاتی شود رسانه‌ها روی آن زوم می‌کنند و اخبار آن را به صورت گسترده منعکس می‌کنند؛ طوری که انگار وضعیت کل سینمای ما این گونه است.

برخی از فعالیت‌های برجسته وزارت ارشاد را در دوره سه ساله خود به صورت تیتروار برشمرد که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

راه‌اندازی جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس، تاسیس معاونت امور قرآن و عترت، ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی، تشکیل شورای عالی سینما به ریاست رئیس جمهور، راه‌اندازی جشنواره و نمایشگاه مد و لباس و ارتقای این فعالیت به بنیاد ملی مد و لباس، راه‌اندازی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، تشکیل اتحادیه ناشران جهان اسلام، تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام و راه‌اندازی موسسه هنرمندان پیشکسوت.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه اخیر (هنرمندان پیشکسوت) در پایان سال 91 اعتباری به میزان حداقل 1.5 میلیارد تومان برای راه‌اندازی جذب کرده است.

حسینی در ادامه از برخی تنگ نظری‌ها از جانب برخی احزاب، گروه‌های سیاسی و دستجات مختلف به فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر گلایه کرد و گفت: در این برنامه‌ها از افراد مختلفی تجلیل شده است و ممکن است برخی هم اندیشه‌هایی داشته باشند که باب طبع همگان نباشد. با نگاه سختگیرانه‌ای که بعضی‌ها دارند هیچ کس را نمی‌شود تکریم کرد به جز 14 معصوم!

هچنین به گفته وی در سال گذشته 477 درجه هنری به هنرمندان داده شده که 50 مورد آن درجه 1 هنری بوده است. در حوزه نشریات هم بیش از 2 هزار و 30 مجوز نشریه داده شده و برای اولین بار نیز نشان دولتی به برخی از برجسته‌ترین قاریان و حافظان قرآن کریم اعطا شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم همه کارهای مفیدی را که در دوره قبل اعم از دولت‌های هشتم و نهم بوده است، دنبال کرده و یا آنها را ارتقا داده است. همه تلاش ما در برگزاری نمایشگاه ره توشعه متبلور کردن این بیان مقام معظم رهبری است که «این دولت، دولت بسیار پرکاری است.»

در ادامه سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صحاف مدیر مرکز روابط عمومی این وزارتخانه در توضیحات تکمیلی گفت: نمایشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 1500 متر مربع از فضای تالار وحدت و در قالب 22 بخش اصلی برپا خواهد شد و در حاشیه آن هم دو نشریه اختصاصی توزیع می‌شود.

در این نمایشگاه محصولات فرهنگی هنری در قالب لوح فشرده به مردم عرضه خواهد شد.

کد خبر 2032875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha