۲۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۵۷

تغییرات ساعات آموزشی دانش آموزان/ برنامه درسی ملی 31 فروردین رونمایی می شود

تغییرات ساعات آموزشی دانش آموزان/ برنامه درسی ملی 31 فروردین رونمایی می شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با اعلام رونمایی از سند درس ملی در روز شنبه 31 فروردین ماه جاری، اعلام کرد: ساعات آموزشی دانش آموزان از این به بعد براساس برنامه درسی ملی بوده و براساس این برنامه ساعات آموزشی دانش آموزان ابتدایی 925 ساعت، اول متوسطه اول 1110 ساعت، متوسطه نظری 1295 و متوسطه فنی و حرفه ای 1480 ساعت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان روز سه شنبه در نشست خبری رونمایی از سند برنامه درسی ملی با بیان این مطلب گفت:  سند برنامه درس ملی بعد از چهار سال تدوین، تالیف و بررسی و تصویب، 28 اسفند ماه سال گذشته پس از امضای رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی آموزش و پرورش به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد و سپس وزیر آن را برای اجرا به سازمان پژوهش و برنامه ریزی ابلاغ کرد.

وی افزود: این سند پس از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و به عنوان نقشه محتوای آموزشی، تمام برنامه‌ها و مواد رسانه‌های آموزشی را هدایت راهبردی خواهد کرد.

محمدیان با بیان اینکه ورود آموزش و پرورش مدرن در ایران قدمت 100 ساله دارد، اما همانند معماری و شهرسازی، تابع قانون و قاعده نبوده است و امروز برای نخستین بار نظام آموزشی صاحب برنامه درسی شده است، افزود:  در حقیقت سند درس ملی، برنامه و نقشه جامع یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش است و محتوا و موارد رسانه های آموزشی را دگرگون می کند.

به گفته معاون پژوهشی آموزش و پرورش ، برای تدوین سند درس ملی، گروههای مختلفی در سراسر کشور با شورای عالی آموزش و پرورش همکاری داشتند. هفت کمیته کاری و یک کمیته تلفیق و همچنین کمیته‌های استانی در 32 استان کشور برای اعتباربخشی به برنامه درس ملی با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند که نتیجه این همکاری‌ها با رونمایی از سند درس ملی با همکاری وزیر آموزش و پرورش به ثمر می‌نشیند.

مدارس کانون فرهنگی محلات می شود

وی درباره ویژگی های سند برنامه درسی ملی توضیح داد: یکی از ویژگی‌های برنامه سند درس ملی که این برنامه را از برنامه‌های پیشین متفاوت می‌کند و دانش اموز در محیط های یادگیری متنوع آموزش می بیند. به این معنا که آموزش و پرورش بر اساس سند جدید، محیط یادگیری را به چاردیواری کلاس‌ها محدود نمی‌کند و تمام محیط‌های خارج از مدرسه از جمله اردوها به محیط‌های یادگیری تبدیل خواهد شد.

محمدیان خاطر نشان کرد: به همین دلیل  در چشم‌انداز ایران 1404 نیز بر مبنای این سند، مدرسه به عنوان کانون فرهنگی محله تعریف شده است که باید تعامل و داد و ستد فرهنگی، با نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری‌ها، کتابخانه‌ها و مساجد داشته باشد و بتواند رسانه‌های متنوع آموزشی را در اختیار بگیرد.

تبدیل سلطنت کتاب آموزشی به "جمهوری مواد آموزشی"

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در حالی که کتاب به عنوان منبع اصلی مواد رسانه آموزشی در نظر گرفته شده، اما سی‌دی، فیلم‌های آموزشی و سایر مواد رسانه‌ای غیرکاغذی نیز به کمک یادگیری دانش‌آموزان خواهد آمد و سلطنت کتاب آموزشی به "جمهوری مواد آموزشی" تبدیل خواهد شد.

اعلام ساعات آموزش جدید پایه‌های تحصیلی در سند درس ملی

محمدیان درباره تغییر و تحول ساعات آموزشی گفت: سال تحصیلی از مهرماه تا پایان شهریور ماه و زمان آموزش از ابتدای مهر تا پایان خرداد ماه تعریف می‌شود،بر اساس سند درس ملی، ساعات آموزش در پایه تحصیلی ابتدایی 925 ساعت، متوسطه اول 1110 ساعت، متوسطه دوم نظری 1295 ساعت و فنی و حرفه‌ای و کاردانش 1480 ساعت محاسبه خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین از ارائه 100 ساعت آموزش رسمی خارج از کلاس به دانش‌آموزان خبر داد و گفت: 50 درصد از این درس به صورت متمرکز برنامه‌ریزی شده و 50 درصد دیگر به عهده مدارس و مناطق آموزش و پرورش است که به منظور تقویت و تجربه آموزش‌های ارائه شده در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برنامه هفتگی دانش آموزان ابتدایی 25 ساعت، اول متوسطه 30 ساعت، دبیرستان 35 ساعت و فنی وحرفه ای 40 ساعت است که ساعت هر کلاس آموزشی برای دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی 45 دقیقه و برای دانش آموازن چهارم به بعد 50 دقیقه است. ضمن آنکه برنامه درسی تاکید کرده است که هر جلسه آموزشی به صورت انفرادی و 45 دقیقه ای برگزار شود و معلمان اجازه تجمیع ساعات را ندارند.

حذف نمره از برخی ارزشیابی‌های برخی دروس

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام ارزشیابی در سند درس ملی متناسب با محتوای آموزشی و متناسب با دروس تغییر خواهد کرد. به این معنا که نمره صفر از نظام ارزشیابی برخی دروس، حذف و متناسب با مقاطع تحصیلی در قالب ارائه پروژه، این ارزشیابی‌ها اصلاح خواهد شد.

محمدیان گفت: همچنین برخی از ارزشیابی‌های دروس را به فعالیتهای عملی دانش‌آموزان به ویژه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اختصاص داده‌ایم.

وی رویکرد برنامه سند درس ملی، شکوفایی فطرت است و برای نخستین بار است که در نظام تعلیم و تربیت، این تغییر به صورت رسمی ارائه می‌شود و می‌توان گفت در دنیا بی‌نظیر است؛ چرا که از نظام و تعالیم اسلامی نشات گرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تصریح کرد: سند درس ملی در پنج محور، تفکر، ایمان، علم، اخلاق و عمل و چهار حوزه یادگیری خود، خدا، خلق و خلقت، محتوای آموزشی برای نسل آینده را تدوین شده است. در تدوین محتوای آموزشی، شایستگی‌های پایه مورد تاکید قرار گرفته، به این معنا که همه دانش‌آموزان خارج از جنسیت، موقعیت، شان و جایگاه اجتماعی و خانوادگی و طبقه اجتماعی، باید از مهارت‌هایی برخوردار باشند و این موضوع نه تنها عدالت آموزشی را به اجرا درمی‌آورد، بلکه شایستگی‌های پایه که اساس تفکر و خلاقیت است را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

وی با بیان اینکه  آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت کشور موظف است این شایستگی‌ها را در دسترس همه دانش‌آموزان در سراسر کشور قرار دهد، گفت:  تفکر حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، علوم انسانی مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، بهداشت، سلامت و تربیت‌بدنی، فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی و خانواده و زبانهای خارجی جزو 11 حوزه یادگیری هدفگذاری شده در سند درس ملی برای دانش‌آموزان است.

 

کد خبر 2033641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha