۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹

مهر گزارش می دهد؛

صنعت نوغانداری موتور محرکه نيروي كار فعال و راكد مناطق روستایی در گیلان

صنعت نوغانداری موتور محرکه نيروي كار فعال و راكد مناطق روستایی در گیلان

رشت – خبرگزاری مهر: صنعت و حرفه نوغانداری پايه توليد فرآورده هاي متنوع ابريشمي از قبيل روسري، شال، البسه محلي و چادر شب بوده و از فعاليت هاي مهمی است كه با ايجاد انگيزه اقتصادي، بخش قابل توجهي از نيروي كار فعال و راكد مناطق روستايی مي توانند به آساني به این مهم مبادرت ورزند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان گیلان به واسطه محصول ابریشم  در دوره های مختلف تاریخی از اهمیت  و شهرت  جهانی خاصی برخوردار بوده است.

گرايش و پايبندي نسبي اقتصادي در كشورهايي همچون ايران به كشاورزي موجب شده تا بخش قابل توجهي از جمعيت این کشورها به سبب تمركز فعاليت هاي زراعي و كشاورزي در روستاها ساكن باشند.

 فصلي و سنتي بودن فعاليت هاي كشاورزي، عدم بهره گيري از سيستم هاي مناسب در كار، هزينه هاي  بالاي توليد و درآمد ناكافي كشاورزان همراه با محدود كردن نيروي كار فعال روستا در فصولي از سال، كشاورزي را با مشكلاتي روبرو ساخته كه از جمله این موارد مي توان از چالشي به نام مهاجرت روستائيان به شهرها و ركود كشاورزي ياد كرد.

لزوم حفظ بافت روستایي با احيا و توسعه صنعت نوغانداری

بدون شک رويكرد منطقي و برنامه ريزي شده به فعاليت هاي جانبي كشاورزي اعم از صنايع تبديلي و دستي با افزايش سطح اشتغال و ايجاد درآمد مي تواند ضمن حفظ بافت روستایي به احيا و توسعه این صنعت كمك شاياني كرده و روستا نشيني را اقتصادي تر کند.

مدیر عامل شرکت سهامی کرم ابریشم ایران در این باره  می گوید:  نوغانداري يا پرورش كرم ابريشم از فعاليت هاي قديمي و جانبي بخش كشاورزي است كه در كنار ساير فعاليت هاي  اصلي كشاورزي هر منطقه به توليد پيله ابريشم به عنوان يك محصول با ارزش جهاني مبادرت مي ورزند.

فرزام پور رمضان با اعلام اینکه  حرفه نوغانداری درآمد خوبي همراه با ارزش افزوده مناسب عايد خانوار روستايي خواهد کرد بر ضرورت  ارتقا و اعتلاي صنعت ابريشم كشور و گسترش اين حرفه قديمي و با ارزش و همینطور  احيا و توسعه صنايع جانبي ابريشم تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی کرم ابریشم ادامه داد:  استان گیلان  از روزگاران گذشته تاکنون از جنبه های گوناگون به ویژه پرورش کرم ابریشم حائز اهمیت بوده است.

به هر ترتیب نوغانداري يا پرورش كرم ابريشم وتوليد فرآورده هاي ابريشمي ازجمله فعاليتهايي جانبي است كه دركنار فعاليت هاي اصلي كشاورزان هرمنطقه مي تواند طي يك دوره كوتاه مدت ضمن ايجاد انگيزه اقتصادي و بكارگيري بخشي از نيروي كار روستا، درآمد مناسبي براي روستانشينان فراهم کند. 

صنعت نوغانداری فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استانهای شمالی کشور

 افزايش روز افزون مصرف فرآورده هاي ابريشمي در جهان وكاهش يا توقف فعاليت نوغانداري دركشورهاي توسعه يافته به سبب محدوديت زمين براي احداث توتستان، آب مورد نياز براي آبياري، انرژي گران فرصت مناسبي براي كشورهاي درحال توسعه فراهم كرده است تا با توجه به داشتن نيروي انساني، انرژي ارزان، آب و خاك فراوان، فعاليت هاي نوغانداري و توليد ابريشم را دركشور خود گسترش دهند.

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این ارتباط گفت: اگر چه نوغانداري به عنوان  فعاليت جانبي تلقي مي شود اما با توسعه تكنولوژي و صنعتي كردن اين فعاليت، امكان بهره برداري بيشتر از این عرفه به صورت شغلي دائمي وجود دارد.

علیرضا شعبان نژاد افزود: مردم ايران با داشتن امكانات وسيع و فراوان پرورش كرم ابريشم بويژه قابليت هاي اقليمي هميشه اين موقعيت را داشته اند كه بتوانند در فصول معيني از سال به كار توليد پيله و ابريشم بپردازند.

وی همچنین به اهميت اقتصادي و اجتماعي توليد ابريشم اشاره کرد و اظهارداشت: سرمايه گذاري دراين رشته درمقايسه با پاره اي از فعاليت هاي توليدي كمتر و بازگشت سرمايه سريعتر است.

سرپرست جهاد کشاورزی گیلان گفت: پرورش درخت توت درغالب خاك ها و كيفيت مختلف توپرگرافي امكان پذير بوده و در بيشتر نقاط  مملكت و همچنین  فعاليت هاي نهال كاري و توسعه مزارع توت با امكانات كشاورزان قابل انجام است.

وی افزود:  كشت توت در كنار انهار، حاشيه رودخانه ها، آبراه ها، مسيل ها، حاشيه روستاها، اطراف مزارع، به صورت تك درخت يا مجتمع و تحت شرايط مختلف آب و خاك عملي است.

شعبان نژاد اظهارداشت: دوره بازدهي اين فعاليت كوتاه و امكان پرورش كرم ابريشم سه سال بعد از شروع كاشت توتستان ها فراهم خواهد بود.

وی ادامه داد: اين فعاليت امكانات تامين مواد اوليه برخي از منابع نساجي، قالي بافي، پزشكي، نظامي و مخابراتي را فراهم مي سازد و از اين نظر مي تواند به عنوان منبع مناسبي براي درآمد ارزي كشور تلقي شود.

با وجود این فعاليت هاي نوغانداري، پرورش كرم ابريشم و صنايع واسطه اي بين توليد پيله وتهيه محصولات نهايي سطوح وسيعي از اشتغال مناطق روستایي و شهري را ايجاد مي كند و فرصت هاي شغلي قابل  ملاحظه اي به وجود مي آورد.

گسترش فعاليت هاي توليد ابريشم زمينه توسعه منابع بزرگ ابريشم را فراهم می سازد

 توسعه فعاليت هاي توليد ابريشم زمينه توسعه منابع بزرگ ابريشم از قبیل نخ كشي و پارچه بافي است، كارآیي اقتصادي اين صنعت به گونه ايست كه حتي كشورهایي كه امكانات توليد ابريشم ندارند به لحاظ ارزش افزوده فراوان توليدات ابريشمي، نسبت به وارد کردن ابريشم و تبديل آن به منسوجات مختلف ابريشمي اقدام مي كنند.

 پرورش كرم ابريشم علاوه بر امكان استفاده از تمامي نيروي فعال، فرصت بكارگيري بخش غيرفعال جامعه روستایي  مانند زنان، كودكان و سالخوردگاني كه توان انجام كارهاي كشاورزي را ندارند، فراهم مي سازد.

فرماندار شهرستان رشت توسعه اشتغال را در این منطقه بسیار مهم دانست و گفت: نوغانداری حرفه ايست كارگر طلب و اشتغال زا كه به صورت شغل فرعي نيز مي تواند درمجاورت مشاغل اصلي روستایي مورد توجه قرار گيرد.

سید ولی الله عظمتی افزود: پرورش كرم ابريشم براي كشاورزان كه حتی نيم تا يك هكتار توتستان دارند قابل انجام بوده و مديريت چنين واحدهایي درسطوح روستایي بسيار عملي واقتصادي است.

وی اظهارداشت: فعاليت نوغانداری مي تواند امكان اشتغال زنجيره اي افراد و خانواده هاي روستایي را فراهم  و مانع  مهاجرت آنان به شهرها شود.

فرماندار رشت با بیان اینکه فعاليت نوغانداری به واسطه تامين درآمد مستمر مي تواند در توسعه و بهبود وضع زندگي جوامع روستایي موثر باشد، یادآور شد: پرورش كرم ابريشم  به فعاليت اصلي کشاورزان لطمه اي وارد نمي سازد بلكه از بيكاري پنهان كشاورزان جلوگيري مي کند.

بدون شک نوغانداري براي توسعه اقتصادي بخش هاي عقب مانده جامعه روستايي مي تواند به عنوان يك صنعت و فعاليت مفيد مورد استفاده قرار گيرد.

 توسعه پرورش كرم ابريشم مي تواند در صنايع وابسته ساخت وسایل و ادوات ماشين هاي مربوط به ابريشم و نيز صنايع تبديلي ابريشم اشتغال جنبي قابل ملاحظه اي بوجود آورد.

حرفه پرورش کرم ابریشم از بیکاری پنهان کشاورزان جلوگیری می کند

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه گفت: استان گیلان به دلیل داشتن شرایط محیطی از قبیل آب، خاک و هوا، بستر مناسبی برای توسعه و تولید ابریشم در کشور است.

مهرداد لاهوتی به مهر افزود: با توجه به مشکلات فعلی در کشور به ‌ویژه در بخش کشاورزی و نیز به‌ دلیل در اختیار داشتن منابع و امکانات‌ بالقوه متعدد برای توسعه این بخش، لزوم‌ اهتمام و توجه جدی به ارائه راهکارهای‌ نوین در زیر بخش‌ های متعدد کشاورزی و از قبیل صنعت نوغانداری امری ضروری است.

وی همچنین با بیان اینکه بخش عمده ‌ای از ظرفیت و امکانات صنعت نوغانداری کشور در استان گیلان متمرکز شده است، اظهار داشت: در این رشته از فعالیت تولیدی سرمایه گذاری کمتر و زمان بازگشت سرمایه سریع تر است.

 با این توصیف توليد اصلي فرآيند نوغانداري، پيله ابريشمي  كه از آن الياف ابريشمي استحصال مي شود.  از ميان تمامي تارهاي منسوجات، ابريشم به دليل ويژگي هاي خاص خود از قبیل سبكي، ‌نرمي، ‌مقاومت درنوسانات گرمايي،  رنگ پذيري، ‌جاذب الرطوبه بودن، عايق پذيري الكتريكي و به طوركلي لطافت، ظرافت و دوام،‌ جايگاه ويژه و ممتازي را به خود اختصاص داده است و به اين دلیل در دنياي منسوجات، ابريشم را ملكه منسوجات مي نامند.

 ابريشم به عنوان ماده اوليه در توليد محصولاتي همچون  فرش، پارچه، ‌پيراهن، شال گردن، آويزهاي ديواري و تزئينات داخلي منزل و همینطور در ساخت چتر نجات، ‌تودوزي لاستيك، رگ هاي مصنوعي، نخ جراحي، مواد عايق الكتريكي و سایر موارد نيز مصرف مي شود.

کد خبر 2034412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha