۲۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۴۰

گزارش خبرنگار اعزامی مهر از سراوان/

مردم در بیرون خانه های نیمه ویران/ تکرار زمین لرزه ها و افزایش تقاضای اسکان موقت

مردم در بیرون خانه های نیمه ویران/ تکرار زمین لرزه ها و افزایش تقاضای اسکان موقت

مردم مناطق زلزله زده سیستان و بلوچستان اولین روز پس از زمین لرزه 7.5 ریشتری سراوان را در حالی پشت سر می گذارند که شب گذشته را در کنار خانه های نیمه ویرانشان سپری کرده اند و با افزایش پس لرزه ها تقاضا برای دریافت چادر و اسکان موقت افزایش یافته این در حالی است که مسئولان تاکنون آمار دقیقی از خسارات ناشی از زمین لرزه ارائه نداده اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به منطقه زلزله زده سراوان، در حالی که طی ساعات اولیه زمین لرزه و بعد از اینکه زلزله شدید خسارات چندانی به شهرهای سراوان و گشت وارد نکرد مردم با خیالی آسوده در منازل حضور یافتند اما پس از بروز چندین پس لرزه به خصوص پس لرزه شدید 5.6 ریشتری صبح امروز اکثر مردم این شهرها ترجیح می دهند خارج از منازل به خصوص ساختمانهای ترک خورده باقی بمانند.

این درحالی است که برخی از ساکنان مناطق زلزله زده در میادین و فضاهای باز  شب را گذراندند با این وجود استقبال از اردوگاههای اسکان موقت از اقبال زیادی برخوردار نبود اما پس از بروز پس لرزه های متعدد اکثر مردم هم اکنون در خارج از منازل حضور دارند.

هر چند با گذشت ساعتها از زمین لرزه مسئولان گزارشی از خسارات زمین لرزه ارائه نداده اند اما به سادگی می توان مشاهده کرد که به خصوص در بافت فرسوده شهرهای گشت و سراوان و روستاهای اطراف میزان خسارت به ساختمانها قابل توجه است.

در اکثر خانه های روستایی شاهد ریزش دیوارها و ترک خوردگی و یا آوار شدن برخی اتاق های خشت و گلی هستیم.

میزان استحکام سازی به خصوص در روستاها کمرنگ است و به دلیل زمین لرزه بسیاری از خانه ها دچار آسیب شده اند ترک خوردگی ساختمانها این هراس را در مردم ایجاد کرده است که در صورت بروز پس لرزه ها امکان ریزش ساختمانها افزایش یافته است.

اکثر مردم در روستاها اطراف در حیاط خانه ها و فضاهای باز حضور دارند و تقاضا برای چادر و خدمات امدادی افزایش یافته است.

از سوی دیگر اشتغال اکثر مردم مناطق زلزله زده به کشاوری و دامداری و بروز چنین زمین لرزه بزرگی می تواند خسارت قابل توجهی در این بخشها ایجاد کند اما تا کنون هیچ گونه آماری از میزان خسارتها و صدماتی که زمین لرزه وارد کرده است منتشر نشده است و مسئولان از جمع بندی خسارات طی ساعتهای آینده خبر می دهند.

گفتگوی خبرنگار مهر با مردم نیز نشان از هراس مردم از حضور در خانه ها با توجه به زمین لرزه ها دارد.

با توجه به ترک خوردگی منازل مسکونی مردم خواستار اختصاص اعتبار مورد نظر برای استحکام سازی منازل خسارت دیده و استحکام سازی سازه ها در مناطق زلزله دیده هستند.

اما آنچه که در بین مردم پر رنگ دیده می شود شکرگزاری گسترده به دلیل عدم خسارت جانی در زمین لرزه است هر چند که در مرکز زمین لرزه به دلیل عدم وجود مرکز جمعیتی خسارتی ایجاد نشده است اما در کمال تعجب در سراوان و گشت که اکثر منازل خشت و گلی هستند نیز خسارت قابل توجهی به جای نمانده است اما تاخیر در اعلام نهایی خسارات ناشی از زمین لرزه نیز ابهاماتی را به وجود آورده است.

حیدر حیدری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در گفتگو با مهر در خصوص خسارات ناشی از زمین لرزه گفت: تا کنون جمع بندی خسارات صورت نگرفته است اما گروههای ارزیاب به روستاهای زلزله زده اعزام شده اند.

وی تصریح کرد: با این وجود با توجه به شدت زمین لرزه خسارات اولیه نیز بسیار اندک بوده است.

حیدری به خسارات انسانی زمین لرزه نیز اشاره کرد و گفت: یک نفر در این زمین لرزه کشته شده و 12 نفر هم مجروح شده اند که تنها چهار نفر از این افراد در بیمارستان بستری هستند.

وی از حضور امداد گران کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در منطقه خبر داد و افزود: 55 روستا و چهار شهر به صورت کامل ارزیابی شده اند و 60 تیم امدادی هم در منطقه وجود دارد.

وی از استقرار 10 اردوگاه و توزیع 400 چادر بین زلزله زدگان خبر داد.

با این وجود تاکنون هیچ گونه گزارشی از خسارات زمین لرزه توسط مسئولان ارائه نشده است.

 


 

کد خبر 2034664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha