۲۹ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۵۴

رضایی:

فعالیت 900 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور/ 50 درصد مراکز مربی ادبی ندارند

فعالیت 900 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور/ 50 درصد مراکز مربی ادبی ندارند

زنجان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: 900 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور وجود دارد که به صورت ثابت، سیار و پستی فعالیت می کنند و علاقه مندان می توانند به سه طریق کانون زبان، مراکز فرهنگی و هنری و فروشگاهها با این مرکز در ارتباط باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید صادق رضایی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: علاقه مندان می توانند به سه طریق کانون زبان، مراکز فرهنگی و هنری و فروشگاهها با این مرکز در ارتباط باشند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با بیان اینکه 50 درصد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور مربی ادبی ندارند، ادامه داد: تمام مراکز کانون دارای مربی فرهنگی هستند، 90 درصد مراکز مربی هنری وجود دارد و دلیل نبود مربی هنری در برخی از مراکز استعفای مربی و یا تازه تاسیس بودن مرکز است که فرصتی برای جذب مربی وجود نداشته باشد زیرا برنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود مربی هنری در 100 درصد مراکز است که دارای حداقل یکی از مهارتهای نقاشی، سفال و خوشنویسی باشد.

رضایی افزود:  حدود 50 درصد مراکز فرهنگی و هنری کانون مربی ادبی دارند و دلیل کمبود مربی در زمینه ادبی نبود مربی متخصص در این زمینه است زیرا جذب مربی ادبی به معنی جذب کارمند نیست بلکه باید هنرمند جذب شود  زیرا تا مربی در زمینه فعالیت خود متخصص نباشد جذب کانون نمی شود و مسئولان تلاش دارند از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنند تا بتوانند بهتر و هنرمندانه تر در اختیار کودکان باشند.

وی افزود: تاکنون 10 میلیون کودک و نوجوان از فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کرده اند و در سال گذشته نیز 12 میلیون نفر عضو در این مرکز وجود داشتند و 1 میلیون نفر نیز از خدمات کانون زبان استفاده کرده اند.

رضایی افزود: مانع خاصی از لحاظ اداری و مالی برای توسعه مراکز فرهنگی و هنری وجود ندارد و تمام فعالیتهای ان برنامه محور است و مسئولان دولت و مجلس به دلیل اهمیت دوران کودکی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه ای دارند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدام به روز می شوند و دغدغه مسئولان این مرکز است که خود را به زبان و نیازهای مخاطب به روز خود نزدیک کنند و برای آنها اثر تولید نمایند و با عنایت خداوند متعال تمام هنرمندان دست به قلم، نقاش و عکاس با مخاطب شناسی خود به مخاطبان خود نزدیک شده اند و هیچ مشکلی از لحظ هنرمند و مخاطب وجود ندارد.

رضایی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان وضعیت مطلوبی دارد و استان زنجان جز استانهای برتر کشور است و بر طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه ی پنجم توسعه تعدا مراکز استان از 15 مرکز به 20 مرکز برسد و 6 کتابخانه سیار نیز در استان وجود دارد که این تعداد و فعالیتهای کانون زبان استان نیز قابل قبول است و باید فعالیتهای آن توسعه یابد البته باید توجه داشت که برای پاسخ به درخواست های مردم فعالیتها بیش از این باشد.

وی یادآور شد:  یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بر انجام فعالیتهای گروهی و تیمی در کودکان است که این فعالیتها تاثیر بسزایی بر روح، روان و شخصیت کودکان دارد و اگر کودکان در این دوران لذت کار گروهی را بچشد قطعا در بزرگسالی نیز از فعالیتها و مسئولیتهای گروهی استقبال خواهد کرد. فعالیتهای فرهنگی مانند قصه گویی، کتابخوانی و معرفی شخصیت ها و فعالیتهای هنری همانند خوشنویسی، نقاشی، کار با سفال، نمایش خلاق، نمایش عروسکی و انیمیشن از جمله ی فعالیتهایی است که کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجواننا از ان استفاده می کنند.

 مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور افزود:  یکی از مهم ترین برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب محور بودن است و اعضا علاوه بر انکه کتاب را در مرکز مطالعه می کنند و کتاب امانت می گیرند سایر فعالیتهای خود را نیز کتاب محور انجام می دهند از جمله ی این فعالیتها بیان داستانها از کتاب و اجرای نمایشهای عروسکی از داستانهای داخل کتاب است.

رضایی افزود:  با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تفکر محور کار کردن بر روی کودکان فعالیتهای معارف اسلامی، قرآنی و حدیث در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می شود و فعالیتهای فلسفه برای کودکان در کانون اغاز شده است، کتابهای آن تالیف شده و برای مربیان مربوط اموزشهایی داده شده است و هم اکنون در 15 استان کشور فلسفه برای کودکان به صورت کارگاهی آموزش داده می شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ادامه داد: نقد و بررسی کتاب، بحث آزاد، اردوها، فیلم سازی از دیگر فعالیتها برای کودکان است و جلسات نقد و بررسی کتاب برای مربیان نیز برگزار می شود که مربیان بصورت هوشیار و عالم در ان شرکت می کنند و بخشی از اموزشهای نیز برای مربیان به نقد و بررسی کتاب اختصاص دارد زیرا منتقد کتاب کودک و نوجوان در کشور بسیار کم است و متواضعانه از منتقدان خواستاریم که در این حوزه نیز کار کنند تا به ادامه و نو شدن ادبیات کودک کمک کنند.

رضایی تصریح کرد: تمام مراکز فرهنگی و هنری کشور خود را برای تابستان آماده می کنند تا دانش آموزان بتوانند از برنامه های فرهنگی، هنری و معارف اسلامی به صورت تیمی استفاده کنند . فیلم ها و انیمیشن هایی اماده شده و به مراکز فرهنگی و هنری استانها ارسال شده است و رمان هایی تحت عنوان رمان نوجوان امروز و نمایشنامه های نوجوان امروز در بیش از 100 عنوان چاپ شده است  و نیازهای کودکان و نوجوانان در تیم های کارشناسی مطالعه و تصویب شده است و ژس از تصویب با کمک هنرمندان به زبان کودکان و نوجوانان اماده شده است که به مراکز فرهنگی و هنری کانون در کل کشور ارسال خواهد شد.

وی گفت: در روستاهادانش آموزان مستعد زیادی وجود دارد که با استفاده از 80 کتابخانه سیار روستایی و 33 کتابخانه پستی کشور از خدمات کانون استفاده می نمایند و بخشهای ادبی نیز با شناسایی استعداد کودکان و نوجوانان در دو زمینه ی شعر و قصه کارگاه هایی برای انها برگزار می شود و برخی نیز به صورت مکاتبه ای در یک پروسه  زمانی در یک فعالیت فرآیند محور استعداد ادبی خود را شکوفا می کنند تا در آینده بزرگان ادبی کشور حاصل این کارگاهها و کلاسها باشد.

کد خبر 2035032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha