۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳

گزارش مهر از یک مصوبه سرگردان؛

بلاتکلیفی داوطلبان فوق دیپلم شوراها/ چند شورای شهر در پایتخت تشکیل می‌شود؟

بلاتکلیفی داوطلبان فوق دیپلم شوراها/ چند شورای شهر در پایتخت تشکیل می‌شود؟

درحالی که تنها دو روز به پایان ثبت نام شوراها باقی مانده است قانون جدید انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هنوز توسط رئیس جمهور ابلاغ نشده و وضعیت نامشخصی را برای کاندیداهای انتخابات شوراها پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که هم اکنون در ایام ثبت نام از داوطلبان ورود به چهارمین دوره آن هستیم نسبت به دوره سوم تغییراتی داشته که این تغییرات در دوره جدید در دو بخش مدرک تحصیلی و تعداد اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها اعمال شده است.

بر اساس قانون جدید انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در بخش مدرک تحصیلی، در روستاها تا ۲۰۰ خانوار سواد خواندن و نوشتن؛  بالاتر از ۲۰۰ خانوار مدرک تحصیلی دیپلم؛ شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت مدرک تحصیلی فوق دیپلم و برای شهرهای بالاتر از ۲۰ هزار نفر نیز داشتن مدرک تحصیلی لیسانس الزامی است.

همچنین مطابق با اصلاحات ایجاد شده درقانون جدید تعداد اعضای شوراهای اسلامی در مناطق شهری و روستایی در دوره جدید در روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر نیز به عنوان عضو علی البدل و در روستاهای بالاتر از ۱۵۰۰ نیز پنج نفر به عنوان عضو اصلی و سه نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب خواهند شد.

بر اساس این قانون در شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت، پنج نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر به عنوان عضو علی البدل؛ در شهرهای ۵۰ هزار نفر جمعیت هفت نفر به عنوان عضو اصلی و سه نفر به عنوان عضو علی البدل؛ شهرهای با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ نفر عضو اصلی و چهار نفر عضو علی البدل؛ در شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر ۱۱ عضو اصلی و پنج نفر به عنوان علی البدل؛ در شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر ۱۳ عضو اصلی و شش نفر عضو علی البدل از سوی مردم انتخاب می شوند.

همچنین در شهرهای یک میلیون نفر جمعیت ۱۵ عضو اصلی و هفت نفر به عنوان عضو علی البدل؛ شهرهای تا دو میلیون نفر جمعیت ۲۱ عضو اصلی و هشت نفر عضو علی البدل؛ برای شهرهای بالای دو میلیون نفر نیز ۲۵ عضو اصلی و ۱۰ نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب خواهند شد.

بر اساس قانون جدید برای شهر تهران به صورت ویژه ۳۱ نفر به عنوان عضو اصلی و ۱۲ نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب می شوند.

اما در روزهای پایانی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته نمایندگان طرحی را تحت عنوان طرح اصلاحی موادی از قانون تشکیلات وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران به صحن علنی مجلس آوردند که در آخرین جلسه مجلس در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید.

دو اصلاحیه این طرح که مربوط به روند ثبت نام از داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا می شود یکی مدرک تحصیلی داوطلبان و دیگری یکپارچه برگزار شدن انتخابات ری با تهران است.

در بحث مربوط به مدرک تحصیلی داوطلبان نمایندگان مجلس با بررسی ماده 3 پیشنهادی طرح اصلاح این قانون 2 تبصره به بند 3 ماده 26 قانون الحاق کردند که براساس آن داوطلبانی که حداقل یک دوره چهار ساله در شوراهای اسلامی شهرها یا روستاها با بیش از 200 خانوار جمعیت عضو باشند با داشتن مدرک تحصیلی یک مقطع پایین تر حداقل تحصیلات تعیین شده مجازند به عنوان نامزد در انتخابات ثبت نام کنند.

همچنین نمایندگان مجلس در بررسی ماده یک از این طرح اصلاحی مصوب کردند که انتخابات شورای شهر در محدوده شهری تهران که شامل ری و شمیرانات نیز می باشد به صورت یکپارچه برگزار شود.

شوراي نگهبان پس از بررسي اين طرح، 2 ايراد به آن وارد كردند که یکی از ایرادات مربوط به ابهام در عدم تفكيك شهرستان ري از تهران بود و مجلس مکلف شد در اين زمينه تبيين بيشتري براي اعلام نظر مجدد شورا انجام دهد.

این ایراد شورای نگهبان به اصلاحیه قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مصادف بود با آغاز ثبت نام از داوطلبان چهارمین دوره انتخابات شهر و روستا.

پس از ارجاع این طرح به مجلس توسط شورای نگهبان ؛ نمایندگان با قید دو فوریت ایراد این شورا را برطرف کردند و در نهایت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود؛ در جلسه مورخ 28 /01 /1392 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

با توجه به اینکه فقط دو روز تا پایان مهلت ثبت نام باقی مانده است هنوز قانون جدید توسط رئیس جمهور به وزرات کشور ابلاغ نشده و برخلاف قانون تصویب شده توسط نمایندگان، ثبت نام شورای شهر ری جدای از تهران صورت می گیرد.

همچنین به موجب اصلاحیه این طرح، کسانیکه سابقه عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا را داشته باشند با داشتن مدرک تحصیلی یک مقطع پایین تر حداقل تحصیلات تعیین شده مجازند به عنوان نامزد در انتخابات ثبت نام کنند؛ اما اگر قانون مصوب مجلس در زمان مقرر ابلاغ نشود ثبت نام داوطلبان با مدرک فوق دیپلوم در شهرهای بالاتر از 20 هزار خانوار نیز ملغی خواهد شد.

درحالی که تنها دو روز به پایان ثبت نام شوراها زمان مانده است این قانون هنوز توسط رئیس جمهور ابلاغ نشده است. آیا این اصلاحیه جدید به دوره چهارم شوراها می رسد ؟آیا شاهد تشکیل دو شورای شهر در شهرستان تهران خواهیم بود؟آیا ثبت نام داوطلبان با مدرک تحصیلی فوق دیپلوم ملغی خواهد شد؟

کد خبر 2035856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha