۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۵۱

بررسی کارنامه نظام آموزشی 6.3.3 ــ 1

انتقاد از اجرای سلیقه‌ای و یکباره نظام جدید آموزشی/ محتوا با سن دانش‌آموز تناسب ندارد

انتقاد از اجرای سلیقه‌ای و یکباره نظام جدید آموزشی/ محتوا با سن دانش‌آموز تناسب ندارد

یک کارشناس آموزشی معتقد است که نظام جدید آموزشی مطابق با استانداردها اجرا نشد و بیشتر از آنچه که بر اساس سند تحول بنیادین باشد، تحمیل نظرات سلیقه ای مسوولان آموزش و پرورش است.

حسین احمدی کارشناس آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین ابتدا باید دورنمای اصلی از سند در اختیار مسوولان قرار می گرفت و سپس به دور از احساسات و با توجه به شرایط موجود و به صورت منطقی تر سند اجرا می شد.

وی با انتقاد از نحوه اجرای بخشی از سند تحول بنیادین و ایجاد پایه ششم ابتدایی افزود: در سند تحول بنیادین تاکید ویژه ای به ایجاد پایه ششم ابتدایی نشده بود و این موضوع بیشتر از آنچه منطبق با سند تحول باشد، استنباط مسوولان وزارتخانه بوده است.
 
به گفته احمدی، برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین به شکل کامل ابتدا باید تغییرات به شکل آزمایشی در یک منطقه اعمال می شد، بعد در سطح چند استان و سپس به شکل سراسری. اما در سال تحصیلی 92-91 به یکباره شاهد اجرای آن در سراسر کشور بودیم.
 
این کارشناس با توضیح مشکلات ایجاد شده همزمان با اجرای نظام جدید آموزشی در سال تحصیلی 92-91 گفت: برای اجرای این نظام جدید ساز و کارهای لازم فراهم نبود و بسیاری از مدارس مجبور شدند برای تامین کلاس های ششم از فضاهای غیر استاندارد بخش های دیگر مدارس همچون نمازخانه یا آزمایشگاه برای ایجاد کلاس استفاده کنند که این مغایر با اصل نظام تعلیم و تربیت در قانون اساسی است.
 
وی ادامه داد: اگرچه بسیاری از مسوولان آموزش و پرورش مدعی هستند که هیچ مشکلی در بحث فضا برای دانش آموزان ایجاد نشده است، اما صحبت در مورد 12 میلیون دانش آموز است و اگر حتی مشکلی هم در بحث فضا برای آنها ایجاد نشده باشد، دانش آموزان به صورت فشرده درکلاس های درس حاضر شده اند و شاهد تراکم دانش آموزان در کلاس های درس بودیم.
 
اجرای نظام جدید آموزشی مطابق با استانداردها نبود
 
 احمدی با بیان اینکه حتی کتاب های کلاس ششم ابتدایی و دوم نیز بلافاصله پس از تدوین محتوا در اختیار دانش آموزان قرار گرفت، گفت: تغییرات انجام شده در نظام جدید آموزشی به هیچ عنوان مطابق با استانداردها نبود و امروز بسیاری از معلمان و دانش آموزان به محتوای کتابهای درسی ایراد گرفته اند که بهترین نمونه اش کتاب علوم و ریاضی ششم ابتدایی بود و یا آنکه بسیاری از معلمان و حتی دفترداران با آموزش های کوتاه مدت روانه کلاس های درسی شده اند و هیچ ذهنیت قبلی نسبت به کتابهای درسی نداشتند.
 
کارشناس آموزشی تعلیم وتربیت ادامه داد: به گفته بسیاری از معلمان کلاس ششم ابتدایی کتابهای ریاضی و علوم ششم برگرفته از کتاب های اول و دوم راهنمایی بوده است و محتوان آن متناسب با سن دانش آموزان و آموزه های سال قبل آنها نبوده است. در حقیقت ارتباط افقی و طولی که باید در مقطع ابتدایی بین درس ها برقرار باشد، نشده است.
 
کمبود تجهیزات در کلاسهای درس ششم ابتدایی
 
احمدی درباره کمبود امکانات برای دو درس تفکر و پژوهش و خلاقیت و نوآوری گفت: این دو کتاب در شرایطی برای دانش آموزان تدوین شده است که تجهیزات لازم برای پیشرفت در این دروس در مدارس ایجاد نشده است. برای ایجاد درس جدید به سه عنصر محتوا، آموزش و ابزار نیاز است، حتی اگر فرض کنیم که عنصرهای آموزش و محتوا در مسیر صحیح بوده اند، اما ابزار آن فراهم نشده است.
 
وی ادامه داد: معلمان برای آموزش درس خلاقیت حتی آموزش های لازم را ندیده اند، پس چگونه این افراد می توانند درباره خلاقیت و نوآوری به دانش آموز آموزش دهند. حتی معلم نمی داند که در این دروس چه چیزی از دانش آموز می خواهد و شاید در مجموع بتوان گفت که ایجاد درس تفکر و خلاقیت و نوآوری و پژوهش تنها 20 تا 30 درصد موفق بوده است.
 
اجرای 3.3.3.3 نیازمند درایت آموزش و پرورش است
 
این کارشناس درباره اینکه اجرای نظام 3.3.3.3 که گویا قرار است از سال تحصیلی جدید در مدارس ابتدایی کشور ایجاد شود، تا چه اندازه در شرایط فعلی می تواند پاسخگو باشد، گفت: اگر آموزش و پرورش بتواند آن را اجرایی کند و دانش آموزان سه پایه اول ابتدایی یک معلم داشته باشند، بسیار خوب است، اما همه اینها نیازمند درایت آموزش و پرورش است.
 
احمدی تصریح کرد: همچنین پیش شرط اجرای نظام 3.3.3.3 تامین فضا و تجهیزات لازم با رعایت فاصله منطقی از خانه تا مدرسه دانش آموز است که باید برای اجرای آن ساز و کارهای لازم فراهم شود. ضمن آنکه با توجه به فاصله سنی بین دانش آموز کلاس اول تا ششم ابتدایی این طرح باید هر چه سریعتر اجرا شود.
کد خبر 2036387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha