۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

مسیر نادرست اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

مسیر نادرست اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش

یک کارشناس آموزشی در تعلیم و تربیت معتقد است که اجرای نظام جدید آموزشی با اهداف تعریف شده هر پایه تحصیلی که در سال 1379 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، همخوانی نداشته و آموزش و پرورش مسیر برای اجرای سند تحول بنیادین مسیر درستی را طی نکرده است.

ابوالقاسم جامه بزرگ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1379 برای هر پایه تحصیلی اهدافی را تصویب کرد که بررسی عملکرد آموزش و پرورش با سنجش تحقق این اهداف امکانپذیر بود، اما اکنون در نظام جدید آموزشی یک پایه تحصیلی ایجاد شده است بدون آنکه هدفی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسد.

وی با انتقاد از اجرای عجولانه نظام جدید آموزشی، افزود: در سالهای گذشته اهداف هر پایه تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش بر مبنای 5 ساله ابتدایی، سه ساله راهنمایی و سه ساله دبیرستان تعریف شده بود که اکنون باید این اهداف براساس نظام جدید آموزشی تعریف شود اما هنوز این اتفاق نیافتده است و نمی توان چندان ارزیابی از نظام جدید آموزشی ارائه داد.

جامه بزرگ با تاکید بر اینکه ایجاد ششم ابتدایی در مدارس به فوریت صورت گرفت، گفت: در سال تحصیلی 92 -91  تنها کاری که برای ایجاد نظام جدید آموزشی انجام شد، تامین کتاب های درسی و ساماندهی فضا بود. این در حالی است که هر تغییر و تحولی در هر سازمان یا وزارتخانه ای مستلزم یکسری مقدمات و فراهم کردن زیرساختهاست، اما آموزش و پرورش بدون ایجاد زیرساختها اقدام به ایجاد پایه ششم ابتدایی کرد که بالطبع در طول سال تحصیلی مشکلاتی برای معلمان و دانش آموزان ایجاد شد.

این کارشناس عنوان کرد: حتی وزیر آموزش و پرورش نتوانست مدیریت مناسبی در انتخاب معلمان پایه ششم ابتدایی داشته باشد و بسیاری از معلمان قراردادی و یا معلمان پایه های دیگر را بدون هیچ آشنایی با محتوای کتابهای ششم به کلاسهای ششم ابتدایی فرستاد.

وی افزود: اجرای سند تحول بنیادین و ایجاد پایه ششم ابتدایی حداقل به 3 سال زمان نیاز داشت تا به شکل سراسری شکل اجرایی به خود می گیرد، اما امسال شاهد بودیم که بلافاصله پس از تصویب سند تحول، پایه ششم ابتدایی در مدارس ایجاد شد.

جامه بزرگ نظر خود را درباره اجرای 3.3.3.3 که قرار است از سال تحصیلی جدید در اکثریت مدارس کشور اجرا شود، اینگونه بیان کرد: تفکیک دانش آموزان از لحاظ سنی کار درستی است که از ابتدا باید این امکان فراهم می شد، اما شتاب وزیر آموزش و پرورش منجر به این شد که عموم مردم اجرای نظام جدید آموزشی را مساوی با 6.3.3 بدانند، در حالیکه در سند تحول به 3.3.3.3 اشاره شده است.

وی ادامه داد: اگر این طرح از سال تحصیلی جدید اجرایی شود و فضای کامل در اختیار مدیران مدارس قرار گیرد، می توان گفت که یکی از گامهای مثبت در اجرای سند تحول بنیادین است.

 

 

کد خبر 2036972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha