۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۱۷

رضا محمدزاده در گفتگو با مهر:

انتخابات در ایران مصداق اعلی و اتم جمهوریت و اسلامیت است/ توصیه های رهبری درباره انتخابات را جدی بگیریم

انتخابات در ایران مصداق اعلی و اتم جمهوریت و اسلامیت است/ توصیه های رهبری درباره انتخابات را جدی بگیریم

یک استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه مقام معظم رهبری(حفظه الله) تکلیف ما در برابر اخلاق انتخاباتی را روشن کردند و فرمودند که هیچ کسی نباید خارج از چارچوب ضوابط و قوانین تأیید و تصویب شده در مملکت حرکتی را انجام دهد، گفت: انتخابات در ایران مصداق اعلی و اتم جمهوریت و اسلامیت در ایران اسلامی است.

دکتر رضا محمدزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که اخلاق انتخاباتی حاکم بر فضای سیاسی موجود کشور چقدر با حماسه آفرینی فاصله دارد؟ گفت: واقعا بعضی از موارد و مصادیقی که در این باره صورت می گیرد موافق اخلاق انتخاباتی نیست.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری(حفظه الله) تکلیف ما در برابر اخلاق انتخاباتی را روشن کردند، افزود: ایشان مکرر در سخنرانی هایشان فرمودند که همه افراد و دست اندرکاران و حتی مردم قوانینی را که در خصوص انتخابات وجود دارد را باید مد نظر قرار دهند و هیچ کسی نباید خارج از چارچوب ضوابط و قوانین تأیید و تصویب شده در مملکت حرکتی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق همواره مبتنی بر یک سلسله اصول و قواعد است، اظهار داشت: چارچوب این اصول و قواعد تا حد زیادی در قوانین و ضوابط مشخص شده است. معتقدم حتی در زمان مرحوم امام راحل(ره) هم همین طور بود. آنچه که مقام معظم رهبری(دامت برکاته) می فرمایند همان توصیه هایی است که مقام ولایت و رهبری در مملکت دارد و از زمان شکل گیری آن از زمان امام راحل(ره) دغدغه این نوع رفتار بوده است. هر گونه رفتاری که خارج از چارچوب قوانین وجود دارد ادب سیاسی مربوط به انتخابات را مخدوش می کند. حال این می تواند به عنوان مثال حرکت زیرکانه و در عین حال منفی در جهت نوعی تبلیغات انتخاباتی قبل از موعد باشد که متأسفانه گاهی احساس می شود در موقعیتهای زمانی در مملکت ما در گذشته اتفاق افتاده است.

محمدزاده تصریح کرد: اعتقادم این است که واقعا هستند و بودند کسانی که با عدم رعایت قوانین و بی توجهی کردن به آنها قدری چهره نامناسبی از انتخابات را به خصوص برای عوامل بیرون از کشور ترسیم کردند و حلقه ای را در اختیار آنها گذاشتند تا نسبت به جمهوری اسلامی و انتخاباتی که در آن صورت می گیرد سیاه نمایی کنند تا با آن سیاه نمایی بتوانند جلوی جلوه و نمود کردن عظمت و شکوه انتخابات را در ایران که مصداق اعلی و اتم جمهوریت و اسلامیت در ایران اسلامی است را بگیرند.

وی افزود: از طرف دیگر مسائل و هرج و مرجهایی را در داخل بوجود بیاورند و نارضایتی هایی را ایجاد کنند تا مردم خوب کشور ما را تا حدی به لحاظ روحیه و خصوصیتهایی روحی که باید از آن برخوردار باشند و در نهایت استحکام باشند تا حدی این روحیه را لطمه بزنند، لذا واقعیت این است که همه نیروها باید تلاش کنند تا چارچوبهای قانونی را دقیقا رعایت کنیم و به همه جهانیان نشان دهیم که ملت ایران همان طور که در طول تاریخ روحیه حماسی سیاسی خود را در عرصه های مختلفی به کار گرفت تا بتواند به آرمانهای خود دست پیدا کند، باید مجموعه قوانینی که حاصل زحماتی است که منتخبین ملت در دوره ها و ادوار مختلف فعالیت قوه مقننه به عنوان قوانین مصوب به آن دست پیدا کنند، ما باید آنها را رعایت کنیم تا بر مبنای آنها بتوانیم به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.

این محقق و استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که وظایف اخلاقی سیاستمداران و فعالان سیاسی در راستای خلق حماسه چیست؟، گفت: اولا همه ما باید تاریخ انقلاب اسلامی را پیش روی خودمان داشته باشیم، باید به ارزشها و اصول حاکم بر انقلاب توجه کنیم. از رسانه های مختلف که در موقعیتهای گوناگون یادآور تاریخ انقلاب هستند واقعا سپاسگزارم. رسانه هایی هستند که تلاش می کنند ارزشها و اصول فکری حاکم بر انقلاب را نشان دهند و تاریخ انقلاب را دائم در ذهن مردم به جوانهای ما که خیلی هایشان زمان انقلاب را درک نکردند تجدید کنند.

وی تصریح کرد: رسانه ها با روشهای مختلف و به روز تلاش می کنند تاریخ انقلاب اسلامی را در برابر دیدگان جوانهای ما قرار دهند تا بگویند ملت ایران با چه سختی ای توانسته به این مرحله دست پیدا کند که امروزه در دنیا به کشوری تبدیل شود که وزیر امور خارجه بزرگ ترین دشمن این کشور که در صدر کشورهای استعمارگر قرار داد که عبارت از کشور آمریکاست، به عنوان یکی از بزرگترین معضلات جدی خودشان، از کشور ایران یاد کند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: اینها واقعیتهایی است که انقلاب ما از آن برخوردار است. اولا اینها را باید پیش روی چشم خود و جوانهای خودمان قرار دهیم تا از اینها غافل نشویم. آرمانهای انقلاب و اهدافی که نظام اسلامی تعقیب می کرد را فراموش نکنیم که همه آنها نشأت گرفته از روحیه اسلامی و الهی واسلام خواهی است آنها را پیش چشم خود قرار دهیم و همه ضوابط اخلاقی و آداب الهی که در ابعاد مختلف زندگی وجود دارد که حتی ممکن است به صورت قانون در نیامده باشد اما ما نسبت به آنها، اعتقاد مذهبی و دینی و انسانی داریم را باید رعایت کنیم. اینها قاعده های اخلاقی است که به نظر بعضی از فیلسوفان اخلاق جزء قاعده های طلایی به حساب می آید. در هر جامعه ای به این قاعده ها اعتقاد دارند و به آنها احترام می گذارند باید به اینها هم توجه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید به توصیه های بسیار ارزنده ای که امام راحل(ره) در خصوص مسأله انتخابات داشتند همچنین به توصیه های بسیار جدی و حکیمانه ای که مقام معظم رهبری دارند و داشتند توجه کنیم و از تجربه هایی که از فتنه های متعدد در ادوار مختلف به خصوص فتنه 88  داشته ایم بیاموزیم.

محمدزاده با بیان اینکه فتنه 88 آئینه ای است که بعضی ها می توانند چهره خودشان را به وضوح بینند، گفت: باید حتما به آن توجه کنیم و از هرگونه غفلت نسبت به پیامدهای وخیمی که عملکرد نادرست در رابطه با انتخابات سال 88 وجود داشته را مد نظر قرار دهیم که به آنها دچار نشویم. در عین حال همان طور که عرض کردم باید به چارچوبهای قانونی که مجلس شورای اسلامی و نهادهای قانونگذار در کشور به آن پرداختند و آنها را مبنای عمل و رفتار قرار دارند کاملا توجه کنیم.

وی در پایان سخنانش گفت: هر کشتی ناخدایی دارد و در واقع کسانی که مسافران این کشتی هستند همه نگاه و توجه شان به این است که ناخدا چگونه تصمیم می گیرد و چگونه مسیر را تعیین می کند و همه درخصوص رسیدن به هدف از اوامر و رهنمودهای ناخدا بهره می گیرند. ما هم باید به ناخدای انقلاب اسلامی و رهبر نظام انقلابی چشم بدوزیم و سعی کنیم در پرتو رهنمودهای ایشان و رعایت قوانین انشاء الله انتخابات نمونه که در دوره های قبل کم سابقه هم بوده باشد داشته باشیم تا یک بار دیگر موجب افتخار ملت ایران در دنیا شود و نشان دهیم وقتی روحیه حماسی به معنای اسلامی و دینی کلمه در ملتی وجود داشته باشد چگونه می تواند اراده الهی را با همه شکوه و عظمتش در مملکتی مثل جمهور اسلامی ایران محقق کند.

کد خبر 2037721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha