۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۵۰

گزارش مهر/

زنگ هدیه کتاب در اردبیل به صدا درآمد/ مهمانی یار مهربان با "کاروان صبا"

زنگ هدیه کتاب در اردبیل به صدا درآمد/ مهمانی یار مهربان با "کاروان صبا"

اردبیل - خبرگزاری مهر: زنگ هدیه کتاب در اردبیل به صدا درآمد تا مردم این استان در چهارمین توقفگاه کاروان کتابخانه صبا بار دیگر به مهمانی یار مهربان دعوت شوند و در نشاندن لبخند بر چهره کودکان مناطق محروم بی نصیب نمانند.

به گزارش خبرنگار مهر، کاروان کتابخانه صبا با هدف ترویج فرهنگ اهدای کتاب و در ادامه کتابخوانی در چهارمین سفر خود با مقصد شهرهای هریس و ورزقان استان اردبیل را به عنوان استان مسیر عبوری خود برگزیده تا اگر روزی در این دو شهر کودکان زلزله مهیبی را تجربه کردند امروز با مهر کودکان هموطن بتوانند عهد دوباره ای با یار مهربان ببندند.

این کاروان که پیش از این به مناطق خلیج فارس، خراسان شمالی و جنوبی و خوزستان سفر کرده است در تجربه مجددی استانهای شمالی کشور را مقصد خود  قرار داده تا عدالت در امکان دوستی با کتاب در تمامی شهرهای چشم به انتظار محقق شود.

هدیه کتاب به مردمان مناطق محروم از جمله نیاتی است که ثمره خیر آن نه در یک روز و دو روز بلکه در طول چندین سال به بار خواهد نشست و دور از انتظار نیست که همین هدیه کوچک بتواند روزی نخبه های علمی و فرهنگی را به ایران عزیز تقدیم کند.

یکی از شهروندان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز خرسندی از حضور کاروان صبا در این استان و اشتیاق خود برای حضور در این مراسم گفت: هدیه کتاب که یک کالای فرهنگی است نه در کوتاه مدت بلکه در بلند مدت نیز تاثیر گذار است.

تغذیه روح با کتاب میسر است

شهروز خردمند اضافه کرد: کتاب زمینه ساز تغذیه معنوی و روحی انسان است که می تواند حتی در انتخاب مسیر زندگی و نوع بینش فرد تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه اهدای کتاب فرصتی برای شراکت افراد دیگر با آموزه های آن کتاب است، ادامه داد: زمانی که یک کتاب به جای یک فرد در اختیار چندین شخص قرار می گیرد به همان تعداد تاثیرات آن رواج خواهد یافت.

وی طرح اهدای کتاب در کاروان کتابخانه صبا را مثبت توصیف کرد و از عموم شهروندان خواست در اجرای این مهم مشارکت کرده و کتاب های خود را برای کودکان مناطق محروم هدیه کنند.

مناطق زلزله زده به کمک معنوی نیازمندند

یکی دیگر از شهروندان این استان معتقد است در حال حاضر مناطق آسیب دیده و زلزله زده مرحله تامین نیاز مادی خود را پشت سر گذاشته اند و پس از این به حمایتهای معنوی نیازمندند.

ناصر ادهمی ادامه داد: با بهبود اسکان و تامین نیازهای اولیه اینک زمان کمکهای معنوی و عاطفی فرا رسیده است که کتاب می تواند به عنوان مناسب ترین هدیه معنوی در اختیار ساکنان این مناطق قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به خاطر مشکلات مالی افراد ساکن در این مناطق قدرت خرید کتب خود را محدود می بینند که با هدیه کتاب به آنها می توان زمینه توسعه کتابخوانی در این مناطق را فراهم کرد.

کودکان مهمترین گروه سنی نیازمند به کتاب

اظهارات این دو شهروند در حالی است که یک روانشناس با یادآوری مراجعه خود به مناطق زلزله زده به خبرنگار مهر تصریح کرد: در حال حاضر آسیبهای روانی ناشی از از دست دادن افراد خانواده و یا از بین رفتن اموال و مسکن در مناطق زلزله زده به مرحله جدیدی وارد شده است.

نسترن بیننده اضافه کرد: شوک عاطفی و روانی در هنگام وقوع حادثه از بین رفته و در این مرحله افراد نیازمند حمایت روانی مضاعفی هستند تا بتوانند به شرایط اولیه زندگی بازگردند.

این روانشناس که معتقد است آسیب پذیرترین گروهها شامل زنان و کودکان است، ادامه داد: دلگرمی و حمایت معنوی می تواند تاثیر روانی حادثه پیش آمده را برای این دو گروه تلطیف کند.

بیننده عنوان کرد: هدیه کتاب علاوه بر اینکه فرصتی برای کتابخوانی فراهم خواهد کرد، می تواند اوقاف فراغت کودکان را به شکل مناسبی پوشش دهد.

وی خواستار توجه ویژه مسئولان اجرایی این طرح به قشر کودک شد و تاکید کرد: در صورتی که کودکان در سنین پایین از نظر روانی نسبت به مقابله روحی با این حادثه به درستی هدایت نشوند در سنین بالا نیز مشکلات خود را به دوش خواهند کشید.

هدیه کتاب پرداخت زکات آن است

علاوه بر این علی حق دوست کارشناس مذهبی معتقد است که مطابق با روایات هدیه دادن کتاب برابر با پرداخت زکات آن است.

وی افزود: در حال حاضر در اکثر منازل تعداد قابل توجهی از کتب وجود دارد که قبلا مطالعه شده و دیگر مورد استفاده اهالی منزل نیست و هدیه کردن این کتب می تواند به مثابه پرداخت زکات برای این دارایی معنوی باشد.

حق دوست کارشناس مذهبی تاکید کرد: به دلیل ذکر شده اهدای کتاب علاوه بر اجر دنیوی برخوردار از اجر معنوی و اخروی است.

فرهنگ اهدای کتاب ترویج شود

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز با تاکید به اینکه هدف اصلی کاروان کتابخانه صبا ترویج فرهنگ اهدای کتاب است از ضعف این مهم در استان انتقاد کرد.

صادق فرهمند امین با بیان اینکه در حال حاضر تمامی کتابخانه های عمومی استان آماده پذیرش کتب اهدایی از سوی شهروندان هستند، تصریح کرد: اما آمار کتب اهدایی در طول یک سال پایین بوده و قابل توجه نیست.

وی خواستار مشارکت دستگاههای فرهنگی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی شد و افزود: خروجی کاروان کتابخانه صبا تاکنون با استقبال قابل توجهی مواجه بوده است و ضروری است عموم شهروندان در این طرح ملی مشارکت کنند.

فرهمند امین تاکید کرد: کاروان کتابخانه صبا فرصتی برای تمرین اهدای کتاب بوده و برای این مهم تمامی اصناف و گروههای مردمی را به مشارکت دعوت کرده است.

معرفی ظرفیت های فرهنگی اردبیل با حضور کاروان کتابخانه صبا

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین حضور کاروان کتابخانه صبا در اردبیل را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیتهای فرهنگی این استان دانست و تاکید کرد: این استان در زمینه فرهنگی و هنری از استعدادهای بی نظیری برخوردار است که تاکنون بخشی از آن معرفی نشده است.

وی با اشاره به پخش مستقیم برنامه های فرهنگی کاروان کتابخانه صبا از شبکه یک صدا و سیما و برنامه صبح بخیر ایران اضافه کرد: باید با استفاده از این برنامه استعدادهای فرهنگی، هنری و علمی منطقه به مردم کشور معرفی شود.

فرهنمندامین یادآور شد: علاوه براین در طی این برنامه می توان با برنامه ریزی به معرفی جاذبه های گردشگری استان، صنایع دستی، آداب و رسوم سنتی و... پرداخت.

به گفته وی کاروان کتابخانه صبا با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و گروه اجتماعی شبکه اول سیما به طور دوره ای به استانهای سطح کشور سفر کرده و با برگزاری ویژه برنامه هایی سعی در جمع آوری کتب اهدایی شهروندان جهت راه اندازی کتابخانه صبا در مناطق محروم کشور دارد.

این مسئول تاکید کرد که پخش این موارد در یک برنامه پرمخاطب ملی فرصت مغتنمی است که با استفاده از آن می توان به معرفی بیشتر ظرفیتهای فرهنگی استان اردبیل پرداخت.

معرفی ظرفیتهای گردشگری استان

فرصت حضور کاروان کتابخانه صبا نه تنها در توسعه کتابخوانی تاثیر گذار است بلکه برای تمامی استانهای مسیر و مقصد زمینه معرفی پتانسیلها و جاذبه های مختلف از جمله در حوزه های فرهنگی و هنری و حتی گردشگری را فراهم کرده است.

بطوریکه معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل نیز با تاکید به فرصت سفر این کاروان برای معرفی جاذبه های استان، تصریح کرد: برگزاری برنامه هایی در قالب معرفی پتانسیلها و قابلیتهای استان اردبیل می تواند زمینه مساعدی برای تبلیغ این منطقه فراهم کند.

عباس دستباز با بیان اینکه برنامه کاروان صبا به صورت مستقیم از شبکه ملی تلویزیون پخش خواهد شد، این مهم را فرصتی برای معرفی پتانسیلهای گردشگری، فرهنگی، اقتصادی، طبیعی و تاریخی منطقه عنوان کرد.

دوستی با یار مهربان تنها قرابتی است که می تواند فراغت نیکویی را فراهم کرده و چشم اندازی نو برای نگاه دوباره به جهان هدیه کند، چشم اندازی که می تواند مسیری روشن برای آینده کودکان محروم را ترسیم کند.
............................
گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2037757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha