۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۳۴

یکی از احزب ترکیه خواستار عذرخواهی کشورش از ارامنه شد

یکی از احزب ترکیه خواستار عذرخواهی کشورش از ارامنه شد

حزب صلح و عدالت ترکیه در سالگرد کشتار ارامنه خواستار عذرخواهی رسمی ترکیه از ارامنه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "حریت" چاپ ترکیه ، حزب صلح و دموکراسی(BDP) ترکیه به مناسبت نود و هشتمین سالگرد کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول خواستار عذرخواهی رسمی ترکیه از ارامنه شد.

حزب صلح و دموکراسی با بزرگداشت سالگرد کشتار جمعی ارامنه در سال 1915 از این واقعه به عنوان فاجعه ای بزرگ و نسل کشی یاد کرد.

این حزب همچنین خواستار تحقیق و تفحص پارلمان ترکیه درباره اخراج اجباری ارامنه از منطقه آناتولی شد.

در بیانیه این حزب که روز گذشته صادر شده آمده است: لطمات روحی و روانی و مظالم این نسل کشی هنوز در حافظه جامعه در جریان است زیرا ترکیه با یکی از بزرگترین نسل کشی های قرن بیست ویکم برای شفاف سازی افکار عمومی مقابله نکرده است و با شرایط تاریخ خود کنار نیامده و به این نسل کشی اعتراف نکرده و از ارامنه عذرخواهی نکرده است.

روزنامه  "تودی زمان" نیز امروز از برگزاری مراسم سالگرد این واقعه در ترکیه با حضور هیئت های خارجی خبر داده و نوشت: امسال برای اولین بار در جمع آن دسته از مردم ترکیه که این مراسم را برگزار می کنند حدود 20 هیئت خارجی از 15 کشور جهان نیز حضور خواهند داشت.

همچنین رسانه های ترکیه در خبری دیگر از آماده شدن پارلمان رژیم صهیونیستی  برای تصویب لایحه ای که در آن نسل کشی ارامنه به رسمیت شناخته خواهد شد خبر دادند.

بسیاری از مورخین معتقدند که در جریان جنگ جهانی اول امپراطوری عثمانی حدود یک و نیم میلیون ارمنی را قتل عام کرده است که در پایان جنگ جهانی اول و بعد از فروپاشی این امپراطوری دولت های بعدی ترکیه این موضوع را رد کرده و آن را توهینی به غرور ملی ترک ها خوانده اند. از این رو معمولا دولت های ترکیه در قبال چنین اقداماتی از سوی کشورهای مختلف واکنش های تندی از خود نشان می دهند.

 

 

 

 

کد خبر 2040094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha