۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۵۶

بررسی دلایل حذف زودهنگام تراکتورسازی از لیگ قهرمانان آسیا

ضعف هایی که پاشنه آشیل تراکتورسازی شد/ سیر نزولی سرخپوشان از صدر تا قعر!

ضعف هایی که پاشنه آشیل تراکتورسازی شد/ سیر نزولی سرخپوشان از صدر تا قعر!

تبریز – خبرگزاری مهر: تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز چهارشنبه شب با شکست در زمین تیم الجزیره امارات و با توجه به اینکه تیم الجیش قطر در خانه خود برابر تیم الشباب عربستان به پیروزی بحث بر انگیز سه بر صفر دست یافت، عملا شانس صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد تا وداعی تلخ و زودهنگام با این مسابقات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم تراکتورسازی بر خلاف شروع بسیار خوبی که در اولین تجربه اش در لیگ قهرمانان آسیا داشت در ادامه مسابقات نتوانست روند روبه موفقیت خود را تداوم دهد و پس از پیروزی برابر تیم الجزیره و تساوی در خانه تیم الجیش در دور رفت، سه شکست متوالی برابر الشباب در ریاض و تبریز و برابر الجزیره در ابوظبی متحمل شد تا به واقع سیر نزولی در پیش بگیرد.
 
البته این افت محسوس تیم تراکتورسازی نه تنها در لیگ قهرمانان آسیا بلکه در بازی های لیگ برتر نیز به چشم آمده و به مانند آسیا، شاگردان "تونی اولیویرا" صدرنشینی در لیگ برتر را نیز در مقطعی از فصل جاری تجربه کردند اما اکنون تیم سوم جدول رده بندی لیگ برتر و تیم چهارم و قعرنشین جدول گروه A لیگ قهرمانان آسیا محسوب می شوند.
 
فارغ از مسائل فنی، تیم تراکتورسازی چند هفته ای است که درگیر حواشی و بحث های مخرب زیادی شده که به اعتقاد محمد حسین جعفری مدیرعامل باشگاه، این حواشی همگی به قصد تخریب و برهم زدن تمرکز مدیریت، کادر فنی و بازیکنان تیم تراکتورسازی از سوی مخالفان این تیم ایجاد می شود.
 
قدر مسلم وجود حواشی اطراف تیم تراکتورسازی در نوع بازی و نتایج این تیم تاثیر زیادی گذاشته اما به لحاظ فنی نیز تراکتورسازان چند هفته ای است بویژه در لیگ قهرمانان آسیا دچار مشکلات و ضعف های فردی و تیمی شده اند که حاصل آن تحمل سه شکست متوالی بوده است. البته تیم تراکتورسازی پیش از حضور در لیگ قهرمانان آسیا هم نقطه ضعف هایی داشت اما مشکلات فنی تیم تحت هدایت تونی اولیویرا رفته رفته بیشتر شد و حریفان نیز از آن نهایت بهره را بردند.
 
کاظم محمودی کارشناس و مربی فوتبال اعتقاد دارد که نبود نیمکت قوی، خستگی بازیکنان و عدم استفاده خوب از موقعیت های گلزنی از دلایل وداع زودهنگام تراکتورسازی از رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا به شمار می آید.
 
محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه حضور در لیگ قهرمانان آسیا برای تراکتورسازی تجربه خوبی بود، گفت: تراکتورسازی در بازی با الجزیره شروع خوبی نداشت و گل اول را خیلی بد خورد و همین امر باعث شد تا به لحاظ روحی بازیکنان این تیم دچار افت شوند.
 
وی ادامه داد: با این حال در ادامه بازیکنان تراکتورسازی ریکاوری روحی خوبی داشتند که این بازگشت را می شد در نوع بازی این بازیکنان و میل به تهاجم بیشتر آنها مشاهده کرد.
محمودی با اشاره به اینکه تراکتورسازی توان شکست الجزیره را داشت، تصریح کرد: الجزیره همان تیمی است که تراکتورسازی در تبریز به راحتی و با سه گل این تیم را شکست داد و به نظر من در بازی برگشت نیز می توانست پیروزی بازی رفت را تکرار کند اما همیشه تیمی برنده می شود که از موقعیت های خود بهترین استفاده را ببرد.
 
وی افزود: تراکتورسازی در بازی با الجزیره نیز اشتباهات تیمی و فردی زیادی را مرتکب شد که باعث تحمل سومین باخت پیاپی این تیم شد.
 
بازیکن و مربی سابق تیم تراکتورسازی تبریز در این خصوص اظهار کرد: تراکتورسازی چند ضعف مشهود دارد که عمده ترین آن عدم توانایی بازیکنان این تیم در انتقال سریع از حمله به دفاع است. من پس از بازی با الجیش که به تساوی سه بر سه انجامید هم گفتم که تراکتورسازی باید این ضعف خود را پوشش دهد اما متاسفانه این نقطه ضعف پوشش داده نشد و حریفان بخوبی توانستند از آن استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: در بازی با الجزیره اگرچه مهدی ثابتی دو گل خورد اما موقعیت های زیادی هم از مهاجمان تیم حریف گرفت، این موقعیت ها اغلب روی ضدحملات دروازه تراکتورسازی را تهدید می کرد و ناشی از همان ضعف انتقال از حمله به دفاع بود.
 
محمودی یکی دیگر از مشکلات تیم تراکتورسازی را نبود نیمکت قوی عنوان کرد و گفت: همانطور که قبلا هم گفته بودم، تراکتورسازی نیمکتی قوی ندارد و بازیکنان ذخیره این تیم نمی توانند گره بازی را باز کنند. اگر یک مربی نیمکت خوبی در اختیار نداشته باشد، قطعا در ایجاد تغییر در بازی و عوض کردن تاکتیک و سیستم بازی تیمش دچار مشکل خواهد شد.
 
وی افزود: نبود نیمکت خوب از طرفی هم باعث شده تا فشار روی بازیکنان اصلی تراکتورسازی بیشتر شده و فشردگی بازیهای لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا بدن بازیکنان را خسته کند، با این حال یک بازیکنی که تحت فشار بوده در بعضی مواقع حتی نمی تواند در زدن یک بغل پا صحیح عمل کند.
 
این مربی تبریزی خاطرنشان کرد: هنگامی که بدن بازیکن خسته باشد، او نمی تواند تصمیم گیری درستی داشته باشد و به واقع مغز بازیکن به درستی فرمان نمی دهد و حتی در برخی موارد دیده شده که بازیکنی با این شرایط خیلی زود هم مصدوم شده است.
 
وی اظهار کرد: تراکتورسازی در نیم فصل چند بازیکن از دست داد اما نتوانست مهره های جایگزین خوبی را به خدمت بگیرد و این موضوع باعث شد تا بازیکنان اصلی تیم به خاطر حضور در تعداد بازی زیاد با فاصله زمانی کم دچار خستگی و افت بدنی شوند.
 
وی یکی دیگر از ضعف های تیم تراکتورسازی را عدم استفاده از ضربات شروع مجدد و کاشته ها دانست و گفت: تراکتورسازی تیمی است که با توجه به بازیکنان سرزنی که در دفاع و حمله در اختیار دارد، می تواند از ضربات کرنر و ایستگاهی هایی که زاویه مناسبی برای سانتر دارند استفاده کند، همچنین ضربات ایستگاهی که زاویه خوبی برای زدن مستقیم به چارچوب دارند نیز می تواند برخی مواقع گره گشای کار تراکتورسازی باشد کما اینکه این تیم بازیکنان کاشته زن خوبی نیز همچون جواد کاظمیان، فلاویو لوپز و ... دارد.
 
محمودی افزود: در بازی با الجزیره امارات بازیکنان تراکتورسازی تمرکز کافی نداشتند و با گذشت زمان و محتمل شدن حذف زودهنگام تیم از لیگ قهرمانان آسیا، تمرکز بازیکنان کاملا از بین رفت و این امر سبب شد تا مهاجمان تراکتورسازی در زدن ضربات آخر دقت و حتی قدرت کافی نداشته باشند.
 
وی با بیان اینکه حضور تراکتورسازی در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا تجربه خوبی برای این تیم بود، یادآور شد: امسال انجام شش بازی در لیگ قهرمانان آسیا تجربه خوبی برای تیم تراکتورسازی بود و من امیدوارم که در سال های بعد تیم تراکتورسازی با تجربه بیشتر و شناخت بیشتر از حریفان خود در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد.
 
تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در ادامه مسابقات خود در فصل جاری با هدایت تونی اولیویرا یک بازی در لیگ قهرمانان آسیا برابر تیم الجیش قطر و دو بازی در لیگ برتر برابر تیم های آلومینیوم هرمزگان و پرسپولیس تهران برگزار خواهد کرد.

محمود نصیرپور

کد خبر 2040913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha