۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۲۱

محقق هاروارد درگفتگو با مهر:

تابعیت و دین مظنونان انفجار بوستون ارتباطی با اقدامات آنها ندارد/ گسست اجتماعی در آمریکا

تابعیت و دین مظنونان انفجار بوستون ارتباطی با اقدامات آنها ندارد/ گسست اجتماعی در آمریکا

محقق دانشگاه هاروارد و استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارولینای جنوبی آمریکا تصریح کرد که بسیاری از مرتکبین اعمال تروریستی مسلمان شناسنامه ای هستند و در سوابق آنها بسیاری از اعمال خلاف شرع اسلام دیده می شود.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: در پی حوادث هفته گذشته شهر بوستون آمریکا و انفجارهای صورت گرفته در جریان برگزاری مسابقه دو ماراتن که موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان این کشور شد، رسانه های این کشور با دست آویز قرار دادن تابعیت چچنی و دین دو برادر مظنون به دست داشتن در این انفجارها هجمه وسیعی علیه مسلمانان و اسلام راه انداخته اند و بار دیگر رادیکالیسم اسلامی در این کشور به ویژه میان دست راستی ها مطرح شد که به این بهانه خبرنگار خبرگزاری مهر گفتگویی با پروفسور" امید صفی" استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارولینای شمالی انجام داده که بخش اول این گفتگو در ذیل آمده است:

خبرگزاری مهر- سرویس بین الملل- آیا تابعیت چچنی و مسلمان بودن این مظنونان ارتباطی با این حادثه دارد؟

امید صفی- خیر، شما ببینید عموی این دو مظنون که او هم مسلمان و چچنی است در گفتگو با رسانه ها از برادرزاده اش می خواهد که خود را تسلیم کند و آنها را یک بازنده معرفی می کند و در عین حال تصریح می کند که این مسئله ارتباطی به چچنی و مسلمان بودن برادرزاده هایش ندارد. وی قویا در اظهاراتش به آمریکا ابراز علاقه می کند و تشریح می کند که نسبت دادن این مسئله به تابعیت و دین افراد چقدر سخیفانه است.

- آیا کارشناسانی که این روزها در رسانه ها ظاهر می شوند و درباره چچن صحبت می کنند آیا شناخت درستی از چچن دارند؟

- چچن یک منطقه واقعا دور افتاده است و کارشناسان بسیار اندکی در رسانه ها دارد و خیلی از این کارشناسان قلابی که این روزها در صفحه رسانه هایی مثل فاکس و غیره می بینیم کسانی هستند که چند ساعت قبل از حضور در برنامه های تلوزیونی اطلاعات خود را از ویکیپدیا دریافت کرده اند تا آنتن های این شبکه ها را پر کنند. بسیاری از این افراد حتی یک بارهم پا در این کشور نگذاشتنه اند، ما در مقاطع مختلف زیادی مثل جنگ افغانستان، عراق شمار زیادی از این نوع کارشناسان را می بینیم کسانی که با حقایق و پیچیدگی های فرهنگی این مناطق آشنا نیستند.

- قدرت و خطر این رسانه ها چقدر است؟

 - امروز درعصر رسانه هستیم از شبکه های تلوزیونی گرفته تا شبکه های اجتماعی در قدرت آنها همین قدر بس که اطلاعات ارائه شده در تویتیر بود که منجر به شناسایی این مظنونان توسط اف بی آی شد، اما این رسانه ها در این حال قربانیان و خشونت های خاص خود را هم دارند. مثلا در ساعات اولیه این حادثه این رسانه ها انگشت اتهام را به سوی " سانیل تریپاتی" دانشجوی فلسفه اهل  هند نشانه گرفته بودند که چند هفته ای بود که گم شده بود. ببینید در این مدت خانواده او چه ترسی داشته اند و یعدا مشخص شد که این گمان ها اشتباه بوده است.

 - آیا اساسا صرف نظر از دین این دو برادر که مسلمان شناسنامه ای هستند آیا این دو برادر افرادی متدین بودند و خود را ملزم به اجرای احکام اسلام می دانستند؟

 - ما خیلی اطلاعاتی از این افراد در دست نداریم و نمی دانیم چقدر ملزم به رعایت احکام اسلام بوده اند اما آنچه که دوستان و هم کلاسیهای آنها در رسانه ها ذکر می کنند حکایت از آن دارد که این دو برادر خیلی ملزم به رعایت اصول اسلامی نبوده اند واز مشروبا ت الکلی و بعضا مواد مخدر که خلاف آموزه های اسلام است استفاده می کرده اند. پیشتر هم ما شاهد چنین مسائلی بوده ایم مثلا عوامل هواپیما ربایی در ماجرای یازده سپتامبر هم که شناسنامه ای مسلمان بودند و خود را جهادی معرفی می کردند و از الکل استفاده کرده و روابط نامشروع جنسی داشتند.

- "تیمورلنگ سارنایف" برادر بزرگتر این مظنونان جمله ای گفته است که جای بسی تامل دارد:" من حتی یک دوست آمریکایی ندارم" . با توجه به اقامت طولانی مدت این دو برادر، آیا فکر نمی کنید این مطلب نشان دهنده نوعی گسست اجتماعی در جامعه آمریکا باشد؟

 - بله نکته جالبی است، در این خصوص سوالات زیادی وجود دارند که باید بررسی شوند و به آنها جواب داده شوند. باید بررسی شود که چگونه یک فرد می تواند در درون جامعه زندگی کند و تا این حد از دیگر انسانهایی که در همسایگی او زندگی می کنند جدا شود که معمولا متعاقب چنین جدایی هایی، بیمارهای روحی و روانی است؛ خطری که مقابله با آن بسیار واجب تراز خطری است که قصد داریم با آن مقابله کنیم.

....................

گفتگو از پیمان یزدانی و جواد حیران نیا

کد خبر 2041630

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha