۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴

"صندلی شماره 257" یک فیلم غیرسیاسی است/ سینما یعنی چالش

"صندلی شماره 257" یک فیلم غیرسیاسی است/ سینما یعنی چالش

کارگردان فیلم "صندلی شماره 257" فیلم خود را یک اثر غیرسیاسی دانست و بیان کرد: علاقه خاصی به ساخت فیلم‌های سیاسی دارم و معتقدم وقتی وارد چنین حوزه‌ای می‌شوید باید چالش کنید.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دیروز در نشست سرپرستان استانی خبرگزاری مهر که در محل دفتر مرکزی این خبرگزاری در تهران برگزار شد، ضمن به نمایش درآمدن مستند "صندلی شماره 257" از محسن خان‌جهانی کارگردان این اثر نیز قدردانی شد.

محسن خان‌جهانی کارگردان فیلم "صندلی شماره 257" عصر شنبه هفتم اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از نمایندگان استانی خبرگزاری مهر بعد از نمایش فیلم خود بیان کرد: نمایش فیلم در یک مکان رسانه ای و فرهنگی به بهتر دیده شدن فیلم منجر می شود.

کارگردان مستند "کلاه شیشه‌ای" با اشاره به معضل رایج فیلم‌های مستند عنوان کرد: فیلم‌های مستند از ایده‌ها و سوژه‌های نابی برخوردار هستند اما تنها مساله‌ای که باعث می‌شود این آثار دیده نشوند این است که مخاطب ندارند. در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر این فیلم علاوه بر روال معمول همه فیلم‌های مستند که دوبار نمایش داده می شوند، یک بار در سالن اصلی به نمایش درآمد و من تازه متوجه شدم فیلمی که مخاطب داشته باشد بهتر به مقصود خود خواهد رسید.

وی درباره مضمون سیاسی این فیلم اظهار کرد: من علاقه خاصی به ساخت فیلم سیاسی دارم. معتقدم وقتی وارد حوزه مشخصی از سینما می شوید باید چالش کنید. من دوره‌های متفاوتی را در ساخت فیلم از سینمای ورزشی تا سینمای دینی و اجتماعی تجربه کرده‌ام بنابراین فکر می‌کنم وقتی موضوعی موقعیت و ظرفیت کار دارد باید درباره آن فیلم ساخت.

کارگردان فیلم "ارتفاع 437" ادامه داد: با این حال برخلاف تصور همه که "صندلی شماره 257" را یک فیلم سیاسی می‌دانند، این فیلم موضوعی اجتماعی دارد و برشی از اتفاقات اجتماعی یک منطقه جغرافیایی و مسایلی که مردم و نامزدهای انتخابات مجلس با آنها روبه‌رو می‌شوند، تصویر می‌کند. اینکه این نامزدها در مسیرهای طولانی روستا چگونه تیلیغ کرده و خود را معرفی می کنند و واکنش‌های مردم روستا در برابر این افراد برایم جذاب بود به همین دلیل در فیلم آنها را تصویر کرده‌ام.

وی درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این فیلم توضیح داد: بعد از انتخابات 88 احساس کردم باید درباره انتخابات فیلمی بسازم و کاری انجام دهم. در وهله اول طرح به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه شد. به خاطر بکر و نو بودن طرح مورد استقبال قرار گرفت و قرارداد بسته شد. با توجه به بودجه‌ای که داشتم تصمیم گرفتم به منطقه مادری خود در زنجان بروم و آنجا را برای ساخت این فیلم انتخاب کردم.

کارگردان "نماز آخر" با بیان اینکه ورودش به عرصه هنر با تئاتر همراه بوده است، گفت: بعد از کار تئاتر زیر نظر کسانی چون پری صابری و علی رفیعی دوست داشتم تجربه ساخت فیلم کوتاه را هم امتحان کنم. "توپ من" اولین فیلمی بود که ساختم و چون همان زمان جوایز زیادی دریافت کرد، باعث شد به ساخت فیلم ادامه دهم.

خان‌جهانی در پایان با اشاره به سخنان یکی از منتقدان درباره اهمیت فیلم‌های مستند یادآور شد: "صندلی شماره 257" با حاشیه‌های زیادی همراه شد و مخاطبان زیادی پیدا کرد اما به‌طور کلی سینمای مستند مهجور مانده است و این فیلم ها ناشناخته می‌مانند.

مستند "صندلی شماره ۲۵۷" به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نامزد بهترین کارگردانی بخش مستند در سی و یکمین جشنوار بین المللی فیلم فجر شد و همچنین جایزه دوم بخش سیاسی ششمین دوره جشنوراه سینما حقیقت را از آن خود کرد.

کد خبر 2041806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha