۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۲۵

گزارش المنار/

تشکیل دولت موقت از سوی مخالفان سوری کاری کودکانه بود

تشکیل دولت موقت از سوی مخالفان سوری کاری کودکانه بود

یک مسئول غربی که مسئول بررسی تحولات سوریه است معتقد است مسئله دولت موقت یا دولت غسان هیتو در سوریه کاملا شکست خورده است و اقدام تشکیل دولت موقت از سوی مخالفان نتیجه یک کار کودکانه و حساب نشده و عجولانه بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، "ما در مرحله نبود توازن در هر چیزی که مربوط به سوریه است، قرار داریم، ما هیچ دیدگاه واحد و روشنی درباره آینده حوادث نداریم" این اظهارنظر مسئول پرونده سوریه در یک کشور بزرگ غربی است که اخیرا در دیدار با هیئت دیپلماتیک عربی در پاریس بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المنار در گزارشی با عنوان " مسئول پرونده سوریه در یک کشور بزرگ به یک هیئت دیپلماتیک عربی در پاریس چه گفت" آورده است مسئول غربی گفت مسئله دولت موقت یا دولت هیتوهمانطور که نامیده اند، در تمام زمینه ها کاملا شکست خورده است که این اقدام(تشکیل دولت موقت از سوی مخالفان) نتیجه یک کار کودکانه و حساب نشده و عجولانه در سوزاندن مراحل بود، ما اکنون درصدد تشکیل مجدد ائتلاف ملی از مخالفان هستیم تا تمام طیفهای مخالفان سوری را در برگیرد.

این مسئول غربی همچنین در ادامه گفته است ما به کنفرانس قاهره 2 نیاز داریم( در اشاره به کنفرانس مخالفان سوری در قاهره که ابتدای سال 2012 برگزار شده بود) .

به گفته وی، رویکرد فعلی کشورهای حامی مخالفان در بسط گسترش ائتلاف نهفته است تا طیفهای جدیدی از مخالفان به آن بپیوندند، حتی اگر این طیفها از ورود به ائتلاف به طور مستقیم خودداری کنند، اما می توان با حفظ شخصیتهای مستقل و چارچوب های مجزای آن، این طیفها درون آن قرار گیرند.

به گفته این دیپلمات غربی، ایده در این خلاصه می شود که تمام طیفهای مخالفان سوری با وجود اختلاف دیدگاهها و ایدئولوژی در تلاش برای یکپارچه کردن دیدگاه آنها برای حل آینده بحران سوریه و پایان یافتن اختلافات دور هم جمع شوند.

این مسئول غربی در خصوص موضوع تسلیحات و جنگ فعلی در سوریه اظهار داشت دیگر جایی برای راه حل نظامی وجود ندارد و کسانی که خواهان دخالت نظامی مستقیم آمریکا از طریق ایجاد مناطق حائل یا بمباران گسترده یا محدود یا شبیه آن در سوریه هستند، باید در مواضع خود بازنگری کنند و باورهای خود را تغییر دهند، زیرا مسئله راه حل نظامی به ویژه با ورود همپیمانان نظام سوریه به خط مستقیم رویارویی امکان ندارد.

و راهبرد فعلی ما(محور ضد سوری) در تلاش برای تحمیل توازن نظامی جدید در صحنه به منظور تحمیل واقعیتی بر نظام سوریه و همپیمانانش است تا این باور را که آنها در جنگ فعلی قوی تر هستند، تغییر دهد.


این دیپلمات غربی اظهار داشت نشست اخیر مقامات روسیه و آمریکا، تغییر قابل چندانی را در دیدگاه های هر یک از طرفین نسبت به واقعیت سوریه با خود همراه نداشت، هیچ توافقی که نشانه ها و ویژگیهای مشخصی داشته باشد، وجود ندارد.

ما همچنان در عملیات تفسیر و توضیح مفاد ژنوی هستیم که طرفین روسی و آمریکایی به سبب منتفی شدن جایگزین سیاسی و رسانه ای در حال حاضر به آن چنگ دوخته اند.

این مسئول غربی می گوید: ایرانی ها با قاطعیت تصمیم به رویارویی تمام عیار برای دفاع از همپیمان خود در کاخ الشعب گرفته اند و روسها در نشست اخیر میان لاوروف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با توقف ارسال سلاح برای ارتش سوریه مخالفت کردند.

به گفته وی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از موضع بالا با غربی ها در هر مسئله ای که مربوط به سوریه است، تعامل می کند و وی به سخنان هیچ کسی در این زمینه گوش نمی کند و حتی مواضع مخالفان روسی نزدیک به غرب هم از موضع پوتین دور نیست.

این دیپلمات غربی خاطر نشان کرده است روسها در دیدارهایی که ما با آنها داشته ایم،  این سخن را بارها بیان می کنند که ایالات متحده به تنهایی نمی تواند مسیر سیاست بین الملل و گرایشهایش را مشخص کند و روسیه در عرصه بین الملل، یکپارچه است و دیدگاه مشخص و منافع ملی و راهبردی دارد و نقش تعیین کننده در جهان دارد و غرب باید منافع روسیه را مورد توجه قرار دهد.

کد خبر 2044348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha