۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۰۷

در همایش ملی ادبیات کودک مطرح شد؛

بايد داستان‌های دينی و بومی كودكان را از مهجوريت خارج کرد

بايد داستان‌های دينی و بومی كودكان را از مهجوريت خارج کرد

دبیر علمی همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان گفت: در حوزه كتاب‌های داستانی دينی و بومی كمتر كار شده است و بايد در اين حوزه خاص سرمايه‌گذاري بيشتري انجام شود تا اين حوزه از مهجوريت بيرون آيد.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمين همايش ملی ادبيات كودك و نوجوان با موضوع تصویرگری کتاب کودک و نوجوان در شیراز برگزار شد. سعید احسان پور دبير علمي چهارمين همايش ملي ادبيات كودك و نوجوان در این همایش گفت: بررسی كلی مقالات رسیده به همایش نشان داد كه در حوزه كتاب‌های داستانی دينی و بومی كمتر كار شده است و بايد در اين حوزه خاص سرمايه‌گذاری بيشتری انجام شود تا اين حوزه از مهجوريت بيرون آيد.

وی یکی از راهكارهاي مركز مطالعات ادبيات كودك و نوجوان دانشگاه شيراز برای دانشگاهی كردن اين حوزه را فراهم‌كردن زمينه برای همفكری صاحب‌نظران و پژوهشگران و سوق دادن پژوهش به سمت موضوعات مهم و لازم برای بالندگي ادبيات كودك دانست و گفت: همايش ملی ادبيات كودك و نوجوان در همين راستا در سال اول برگزاری (1387) به نقد و نظريه ادبيات كودك و نوجوان پرداخت. در سال 1388 موضوع داستان كودك و نوجوان مدنظر قرار گرفت. در سال 1390 موضوع شعر كودك و نوجوان موضوع سومين همايش بود و امسال «تصويرگری و ادبيات كودك و نوجوان» به عنوان موضوع همايش انتخاب شد.

رئيس بخش زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شيراز، «رمان نوجوان» را موضوع همايش سال 1394 اعلام کرد و گفت: راه‌اندازي گرايش ادبيات كودك و نوجوان در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه شيراز و برگزاري اين همايش تاثير به‌سزايي در رشد اين حوزه مهم ادبيات فارسي داشته است. دكتر احسان‌پور در ادامه به ارائه گزارشي درخصوص برگزاري همايش چهارم پرداخت و گفت: پس از اعلام فراخوان همايش، 110 چكيده مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه پس از انتخاب شوراي علمي، 90 اصل مقاله به دست داوران نهايي رسيد.

احسان پور ادامه داد: پس از پايان داوری، 40 مقاله به عنوان برگزيدگان نهايی انتخاب شدند كه 22 مقاله به صورت سخنرانی و 18 مقاله در قالب پوستر 10 و 11 ارديبهشت ماه ارائه می شود. در آغاز كه در شورای علمی تصميم گرفته شد همايش چهارم به ادبيات كودك و نوجوان و تصويرگری اختصاص يابد، چنين تصور می شد چون موضوع تصويرگری بسيار ويژه است، ممكن است تعداد مقاله‌ها كمتر باشد اما استقبال خيلی خوبی از موضوع شد و مقاله‌های قوي و نوآورانه‌ای به دبيرخانه رسيد كه برای همه اعضای شورا شادی آفرين بود و در برخی مقاله‌ها، انديشه‌های جذابی مطرح شده بود كه اميد است اين نويسندگان با تمركز بيشتر بر موضوع، زمينه‌های بالندگی فزون‌تری را برای نقد كتاب‌های داستانی تصويری فراهم آورند.

دبير علمی چهارمين همايش ملی ادبيات كودك و نوجوان افزود: در كنار موضوع اصلی همايش كه ادبيات كودك و نوجوان و تصويرگری بود، مقاله‌هايی نيز كه به نقد و نظريه ادبيات كودك و موضوع روش‌شناسی پرداخته بودند، در صورت داشت تازگی براي ارائه در همايش برگزيده شدند. احسان‌پور با بيان اين كه همچون همايش‌های گذشته بيشتر نويسندگان مقاله‌ها خانم بودند كه با توجه به تركيب جمعيتی دانشگاه‌ها طبيعی می نمايد، تاكيد كرد: حضور دانش‌آموختگان و دانشجويان كارشناسی ارشد ادبيات كودك و نوجوان در اين همايش پررنگ‌تر از همايش‌های گذشته بود و اميد است در آينده با تجربه‌ای كه آن ها به دست می آورند، شاهد رشد روزافزون آنان در عرصه ادبيات كودك و نوجوان باشيم.

رئيس بخش زبان و ادبيات فارسی دانشگاه شيراز در پايان با تاكيد بر اينكه تعداد مقاله‌هايی كه بر پايه نظريه‌های جديد در رابطه متن و تصوير نوشته شده، هرچند نسبتاً كم بود، اما حكايت از حركتی تازه در بررسی كتاب‌های داستانی تصويری داشت و برای گشودن راه در اين زمينه اشتياق‌برانگيز بود، تصريح كرد: به نظر می رسد با ترجمه بيشتر مقاله‌ها و كتاب‌هايی كه در اين باره پديد آمده و همچنين مراجعه بيشتر نويسندگان به منابع خارجی در اين زمينه می توان دقيق‌تر به نقد و بررسی آثار پديدآمده پرداخت.

رئيس مركز مطالعات ادبيات كودك و نوجوان دانشگاه شيراز دیگر سخنران این مراسم بود. دکتر مرتضی خسرونژاد از راه‌اندازي رشته آموزش فلسفه به كودكان در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه شيراز از مهرماه 92 خبر داد و گفت: ماهيت ادبيات كودكان و نوجوانان، بين رشته‌اي بودن آن است. در واقع اين ما هستيم كه دور موجودي مقدس به نام كودك حلقه زده‌ايم و بايد دعا كنيم كودكي تمام نشود. دكتر خسرونژاد به دشواري‌هايي كه در مسير راه‌اندازي اين رشته وجود داشت اشاره و خاطرنشان كرد: كودكي آن چيزي است كه همه انسان‌ها را به هم پيوند مي‌زند، همين باعث شد كه هر جا برويم مسئولان به دليل ارتباطي كه با كودكان خود داشتند به حرف ما گوش مي‌دادند و مي‌پذيرفتند.

رئيس مركز مطالعات ادبيات كودك و نوجوان دانشگاه شيراز تصريح كرد: همه انسان‌ها دوست دارند فرزندشان خوب فكر كند. تقدس و ماهيت ادبيات كودك و نوجوان مي‌تواند اين موضوع مهم را رقم بزند. دعا كنيم هيچ وقت كودكي تمام نشود!

نورالدين زرين‌كلك هم در اين مراسم، شيراز را شهر محبوب خود توصيف و خاطرنشان كرد: هر جا كه سخن كودك و نوجوان باشد، براي حضور در آن سر از پا نمي‌شناسم. اين تصويرگر و انيماتور سرشناس كشور گفت: تصويرگران، سخنرانان خوبی نيستند. كار ما حرف‌زدن نيست. تصويرگران حرفشان را با قلم، رنگ، مداد و كاغذ مي‌زنند، اما امروز دوست دارم دوران طلايی تاسيس كانون پرورش فكري كودكان را بازگو كنم؛ موضوعی كه تاريخ شفاهی است و بايد مسئولين كنونی از تجربيات آن استفاده كنند. وی استفاده از همه ظرفيت‌های هنری كشور و چهره‌های برجسته ادبيات و هنر ايران را دليل موفقيت كانون و توليدات زياد اين نهاد در آن سال‌ها دانست.

زرين‌كلك تصريح كرد: فيروزه شيروانلو با ورود به كانون در دهه 50، موتور جتی بود كه به يك فولكس واگن بسته شد و كانون پرورش فكري را به پرواز درآورد. يكی از راهكارهای موفقيت كه بايد به آن توجه شود، برنامه‌ريزی برای همه حوزه‌های فراغت كودكان از كتاب و انيميشن گرفته تا تئاتر و سينما است كه اميدواريم امروز هم مورد توجه قرار گيرد.

چهارمين همايش ملی ادبيات كودك و نوجوان توسط مركز مطالعات ادبيات كودك و نوجوان دانشگاه شيراز و با همكاری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، آموزش و پرورش فارس و انجمن‌های علمي دانشجويی دانشكده‌های علوم انسانی و علوم تربيتی صبح ديروز آغاز شد و تا عصر امروز 11 ارديبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

در نشست تخصصی صبح ديروز، دكتر محبوبه البرزی با موضوع «خلاقيت و كتاب‌های تصويری»، سحر ترهنده با موضوع «درك عناصر و نشانه‌های بصری در كتاب‌های تصويری»، دكتر عاطفه جمالی با موضوع «كليشه‌های جنسيتی در تصاوير داستان‌های دهه 80 كودكان» و بهار اشراق با موضوع «ترجمه كتاب‌های تصويري و تاثير مخاطب در خوانش آن ها» به سخنرانی پرداختند. اين نشست‌ها بعدازظهر ديروز نيز با ارائه 8 مقاله پيگيری شد.

برگزاري جلسات هم‌انديشی صبح امروز نيز از ديگر برنامه‌های چهارمين همايش ملی ادبيات كودك و نوجوان بود. برنامه‌های دومین روز از چهارمين همايش ملی ادبيات كودك و نوجوان با نشست نقد و بررسی آثار مهكامه شعبانی تصویرگر شناخته‌شده‌ ادبیات کودک و نوجوان، آغاز شد. در ابتدای این نشست که با اجرای فریبا خوشبخت استاد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز همراه بود، پس از سخنان کوتاه مهكامه شعبانی، سحر ترهنده و جمال‌الدين اكرمی پژوهشگر و منتقد تصويري با ارائه‌ سخنانی به نقد و بررسی آثار این تصویرگر پرداختند. نورالدین زرین‌کلک، کیانوش غریب‌پور، مصطفی رحماندوست، فریده پورگیو، مرتضی خسرونژاد، سعید احسان‌پور، مهدی حجوانی، علی‌اصغر سیدآبادی، طاهره آدینه‌پور و جمع دیگری از نویسندگان و تصویرگران ادبیات کودک و نوجوان از حاضران در این نشست بودند. جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان و علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان بخش پایانی این جلسه بود که مهکامه شعبانی و منتقدان حاضر در نشست به آنها پاسخ دادند.

همچنين عصر امروز با حضور مصطفی رحماندوست شاعر و نويسنده كودك و نوجوان، كيانوش غريب‌پور مدير هنری، مهكامه شعبانی تصويرگر، علی اصغر سيدآبادی نويسنده، مهدی حجوانی نویسنده و سحر ترهنده پژوهشگر و منتقد تصويرگری، نشست آسيب‌شناسی كتاب‌های داستانی تصويری برگزار می شود.

چهارمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان عصر امروز با معرفی پايان‌نامه‌های برتر دانشجويی در دومين جشنواره پژوهش به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 2045183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha