۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۷:۱۷

محیط زیست در 7 روز؛

بازهم فرصت به خودروسازان برای رعایت یورو 4/ اصلاح مصوبه بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده

بازهم فرصت به خودروسازان برای رعایت یورو 4/ اصلاح مصوبه بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده

تمدید الزام رعایت استاندارد یورو 4 توسط خودرو سازان تا ابتدای تیر ماه، اصلاح مصوبه بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده، اختصاص اعتبار 15میلیاردی برای احیای تالابها در سال جاری، ثبت شاهکار طبیعی تنگ بُرج لوت در فهرست میراث طبیعی جهان و تکثیر موفقیت آمیز ۱۰ تمساح پوزه کوتاه مردابی برای نخستین بار در کشوراز مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

اختصاص اعتبار 15میلیاردی برای احیای تالابها در سال جاری

در اولین روز از هفته جاری معاون امور تالابهای دفتر زیستگاهها و امور مناطق با بیان اینکه تا پایان سال جاری 6 تالاب جدید به کنوانسیون رامسر اضافه می شودگفت: امسال برای احیای تالابها اعتباری معادل 15 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

مسعود باقرزاده کریمی، با بیان این مطلب اظهار داشت: تلاش می کنیم که تا پایان سال جاری 6 تالاب را در فهرست تالاب های موجود کشور به ثبت برسانیم.

معاون امور تالاب های  دفتر زیستگاه ها و امور مناطق با اشاره به احیای تالابهای در معرض خطر افزود: در سال جاری در 18 استان کشور برنامه احیای تالاب ها را اجرا خواهیم کرد که این برنامه عمدتا در استان های غربی و جنوبی کشور و استان های مستعد گرد و غبار اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به استان هایی که برنامه احیای تالاب در آن ها اجرا خواهد شد تصریح کرد: احیای تالاب های در معرض خطر در استان های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، همدان، مرکزی، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و مازندران انجام خواهد شد.

شاهکار طبیعی تنگ بُرج لوت در فهرست میراث طبیعی جهان

ثبت شاهکار طبیعی تنگ بُرج در بیابان لوت که به نظر می رسد قدمت تشکیل آن به دوران یخبندان اول و دوم زمین شناسی می رسد در فهرست میراث طبیعی جهان بررسی می شود.

یکشنبه این هفته بهمن ایزدی ریس هیأت مدیره کانون سبز فارس در این باره گفت: این مطالعه میدانی که توسط محققان کانون سبز فارس به همراه گروه مستند ساز تصویری انجام شد؛ به دستاوردهای ارزشمندی در خصوص شناخت بیشتر زیستبوم گرم و خشک لوت منتهی شد.

وی افزود: شناسایی و مطالعه دو تنگ آبرفتی بُرج و بلبل در بیابان لوت مرکزی که از پدیده های شگفت انگیز لوت است و تاکنون از دید محققین مخفی مانده بود .

به اعتقاد ایزدی، تنگ بُرج ، شاهکار طبیعی بیابان لوت محسوب می شود که در بررسی اولیه به نظر می رسد قدمت تشکیل این تنگ به زمانهای بوجود آمدن سازند کلوت ها ، یعنی بین دوران یخبندان اول و دوم زمین شناسی برسد.

ریس هیأت مدیره کانون سبز فارس اظهار داشت : تنگ برج به لحاظ ساختار زمین شناسی و اکومرفولوژی و همچنین زمین ریخت شناسی و چشم اندازهای بی نظیر اقلیم گرم و خشک لوت و همچنین نقش تعادلی آن در فلات ایران ، شایستگی والایی برای ثبت در فهرست میراث های طبیعی ، ملی جهان را دارد که کانون سبز فارس مقدمات تشریفات قانونی آن را در برنامه دارد .

همایش حامیان زمین برگزار شد

در این روز همایش حامیان زمین با حضور قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، معاون وزیر نفت و جمعی از مسئولان و متخصصان زیست محیطی در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد.

خسرواشرفی دبیرعلمی همایش حامیان زمین در مراسم گشایش این همایش گفت: افزایش فرهنگ و دانش حفاظت از زمین در مقابله با تغییرات آب و هوایی، افزایش سطح دانش مدیران و تصمیم گیران صنعت کشور و پیامدهای ناشی از آن و ترغیب آنها برای بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت به منظور کاهش انتشار گاز های گلخانه ای از مهمترین اهداف برپایی این همایش است .

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این همایش گفت: اگر روند انتشار گازهای گلخانه ای به همین روال پیش برود تا سال 2050 حدود 4 تا 5 درجه سانتیگراد دمای زمین افزایش خواهد یافت.

علی محمد شاعری افزود: تمام سران کشورها و ملت ها باید در کنار هم به اصلاح الگوی مصرف ، بهینه سازی فرایند ها و جایگزینی سوختهای فسیلی اقدام کنند .

عرضه گازوئیل یورو 4 در 80 جایگاه سوخت در تهران/ توزیع سراسری بنزین یورو 4 تا یک ماه آینده

دوشنبه این هفته، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: در پی اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر در حال حاضر گازوئیل یورو 4 در 80 جایگاه سوخت در تهران عرضه می شود و ظرف یک ماه آینده در 3 شهر تهران ، کرج و اراک بنزین یورو 4 توزیع خواهد شد.

علی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر روزانه 21 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 23 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 در کشور تولید می شود که تا پایان شهریور ماه امسال میزان تولید هر کدام از این دو سوخت به 30 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

الزام استاندارد یورو 4 از ابتدای تیرماه دیگر قابل تمدید نیست/ خودروسازان بیش از این بهانه جویی نکنند

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه الزام رعایت استاندارد یورو 4 برای خودروسازان تا ابتدای تیرماه تمدید شد گفت: بر اساس مصوبه دولت این مهلت به هیچ عنوان قابل تمدید نیست و خودروسازان بهتر است در این دو ماه خود را برای اجرای این استاندارد آماده کنند و بیش از این بهانه جویی نکنند.

در این روز علی محمد شاعری در خبر دیگری اظهار داشت: بر اساس پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت مهلتی دوباره به خودروسازان برای پیشروی به سمت استاندارد یورو 4 داد.

قائم مقام سازمان محیط زیست افزود: بر همین اساس خودروسازان داخلی موظف‌ هستند تا 30 خردادماه سال جاری نسبت به ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان اقدام کنند.

به گفته وی، شماره گذاری خودروهای یورو2 تا حداکثر پایان خردادماه سال جاری تمدید شد و بر اساس مصوبه دولت این مهلت به هیچ عنوان قابل تمدید نیست. خودرو سازان باید بدانند این مصوبه دیر و زود دارد اما سوخت و ساز ندارد و سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد خورو سازان بیش از این از طریق راههای غیرر متعارف و یا به تعویق انداختن مصوبات دولت با سلامتی و جان مردم بازی کنند.

دستور العمل مدارس محيط زيستي تدوين مي شود

مدير كل دفتر آموزش و مشاركتهاي مردمي از تهيه دستور العمل مدارس محيط زيستي خبر داد.

روز دوشنبه احمد قيومي با اعلام اين مطلب گفت: در فاز اول طرح تشكيل مدارس جامع محيط زيست، 2 هزار و 400 مدرسه در سطح كشور براي اجراي اين پروژه هدف گذاري شده است.

به گفته وی، مدارس زيست محيطي در تمامي مقاطع دخترانه و پسرانه اجرايي خواهد شد.

قيومي با بیان اینکه استفاده از انرژي هاي پاك، صرفه جويي در مصرف انرژي ، آموزش هاي زيست محيطي ، بازيافت زباله هاي مدارس از جمله مواردي است كه مدارس محيط زيستي بايد به آن توجه كنند، اظهار داشت: فعاليت هاي اين مدارس پايش خواهد شد.

بودجه سال 91 برای کاهش آلودگی هوا عملیاتی نشد

سه شنبه هفته جاری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه درباره آلودگی هوا قوانین زیادی وجود دارد اما هیچ کدام بازدارنده نیست، گفت: متاسفانه بودجه 91 در بخش آلودگی هوا به طور کامل عملیاتی نشد.

محمدجواد نظری مهر با بیان این مطلب افزود: در جلساتی که در رابطه با آلودگی هوا داشتیم قرار شد که وزارت خانه های مرتبط با این موضوع مانند وزارت خانه های صنعت، نفت، شهرداریها، پلیس راهور و سازمان محیط زیست وارد میدان شوند و در رابطه با عوامل آلوده کننده هوا اقدامات لازم را اجرا کنند.

وی  با تأکید بر اینکه در رابطه با آلودگی هوا قوانین زیادی داریم اظهار داشت: اما این قوانین بازدارنده نیست و علاوه بر اعتبارات به آموزش مردمی نیز نیاز دارد.

تکثیر موفقیت آمیز ۱۰ تمساح پوزه کوتاه مردابی برای نخستین بار در کشور

چهارشنبه این هفته، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: برای نخستین بار تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) در شرایط نیمه اسارت با موفقیت انجام و ۱۰ نوزاد تمساح متولد شده در سایت تحقیقاتی ریکوکش چابهار به سن حدود یک سالگی نزدیک شده اند.

کیوان هوشمند افزود: ایستگاه ریکوکش چابهار در حوالی روستای درگس واقع در کیلومتر ۳۰ محور ارتباطی جکیگور – چابهار در حریم رودخانه سرباز با هدف تحقیقات و تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی در شرایط اسارت در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد و برای نخستین بار در سال گذشته یک تمساح ماده در این سایت تخمگذاری و به دنبال آن ۱۰ نوزاد تمساح متولد شدند.

به گفته وی، در طبیعت به دلیل مخاطرات زیاد بطور معمول کمتر از ۲ درصد تخم های تمساح پوزه کوتاه به مرحله بلوغ می رسند و باتوجه به در معرض انقراض بودن این گونه، تکثیر و مراقبت از تخم های تمساح در اسارت و رهاسازی تمساح ها پس از گذراندن دوران آسیب پذیری و رسیدن به بلوغ و در طبیعت می تواند یکی از روش های موثر در حفظ نسل این گونه ارزشمند به شمار رود.

مصوبه بهره برداري معادن در مناطق حفاظت شده اصلاح می شود

در این روز مدير كل دفتر زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست عنوان کرد: با پيگيري هاي این سازمان مصوبه بهره برداري معادن در مناطق حفاظت شده اصلاح می شود.

ناصر مقدسي با بیان این مطلب افزود: در روز هاي پاياني سال گذشته با رايزني هاي به عمل آمده مقرر شد ، مصوبه بهره برداري معادن در مناطق حفاظت شده اصلاح شود.

وي تاكيد كرد: هر گونه فعاليت معدني در مناطق حفاظت شده تابع قوانين خاص در گذشته است.

مقدسی اظهار داشت:  در حال حاضر  بر اساس سياست ها و قوانين سازمان حفاظت محيط زيست با هرگونه مجوز بهره برداري جديد از معادن در مناطق حفاظت شده موافقت نمي شود.

مدير كل دفتر زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست تصریح کرد: در مورد معادن متروكه و راكد نيز در داخل مناطق حفاظت شده طبق مقررات عمل مي شود .

 

کد خبر 2045201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha