۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹

گزارش جشنواره/

صوفیان مهد اسب اصیل ترکمن است

صوفیان مهد اسب اصیل ترکمن است

کلاله - خبرگزاری مهر: نماینده مردم کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه تپه در مجلس از روستای صوفیه کلاله به عنوان پایتخت اسب اصیل ترکمن نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالکریم رجبی عصر چهارشنبه در  حاشیه مراسم جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن در صوفیان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اسب و اسبدوانی یک فرهنگ است و افتخار می کنیم پیرو دینی هستیم که در آن پیامبر اسلام به شنا و سوارکاری سفارش کرده است.

وی اظهار داشت: اسب یک پتانسیل و ابزار است که تاثیر قابل توجهی در اشتغال دارد و ارزش اسب امروز نسبت به هشت سال گذشته روند روبه رشدی داشته است.
 
وی عنوان کرد: در صددیم اسب اصیل به عنوان یک صنعت ملی تلقی شود و به کشورهای دیگر صادر شود.
 
رجبی بیان داشت: این پتانسیل در منطقه ما و بویژه صوفیان که مهد اسب اصیل بوده فراهم است و بسترهای لازم وجود دارد و با توجه به برقراری پروازهای فرودگاه کلاله می توانیم سرمایه گذاران خوبی را به مطنقه وارد کنیم.
 
این نماینده مجلس بیان داشت: رایزنی هایی نیز در این زمینه انجام می دهیم زیرا اسب اصیل ترکمن به عنوان یک نژاد مهم در منطقه به شمار می رود.
 
فرماندار کلاله نیز گفت: این جشنواره به عنوان جشنواره کشوری مطرح است و علاقمندی و پرورش اسب در صوفیان برگرفته از فرهنگ دینی و افتخار ماست و جدای از فرهنگ دینی در کنار صنعت و اشتغالزایی نیز می تواند حرفی بزند.
 
محمد تقی قزلسفلو عنوان کرد: طرح پرورش اسب در کارگروه توسعه کشاورزی نیز در اولویت قرار می گیرد و از متقاضیان در این بخش حمایت می شود.
 
 
در این جشنواره کشوری بیش از 250 راس اسب در رشته زیبایی از مازندران، سمنان، تهران، خراسان و گلستان شرکت داشتند و در پایان به مالکان اسبهای برتر جوایز و لوح تقدیر داده شد.
 
در رده سنی مادیان بزرگسال 5 تا هفت سال، اسب گوهر از باشگاه متین و بیتا، توران از باشگاه یاسین و یاسر و ماهمجان با مالکیت حاجی گلدی نفس پور، در رده سنی 3 تا پنج سال نریان، اسبهای قره داغ از باشگاه سعدی، تاتار با مالکیت محمد زاده و شب ریز با مالکیت صیفی برتر شدند.
 
در ره سنی دو ساله نریان اسب فیروز قره تپه با مالکیت مهندس هوشمد، دولتلی از باشگاه یاسین و یاسر و آقوز خان شرکت توران هورس برتر شدند و در رده دوساله مادیان، گون آی با مالکیت طه نفس پور، کمند خاتون با مالیکت خشایار خمسه و سن ای با مالکیت رجب محمد ارمشی اول تا سوم شدند.
 
یکساله نریان اسب رها با مالکیت افسون، بروکس با مالکیت حسین رمضانی و فان خوجه از باشگاه یاسین ویاسر و در رده سنی یکساله مادیان اسب گل جرند با مالکیت قربانعلی دوستی، زایرن گل از باشگاه یاسین ویاسر و گولاگ با مالکیت شریف نفس پور برتر شدند.
 
در رده سنی اسبهای کره پای مادر نیز پاسبهای وران قره تپه با مالکیت هوشمند، یولباری با مالکیت معظمی ونازلی با مالکیت محمود مرادی اول تا سوم شناخته شدند.

 

کد خبر 2045414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha