۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۵

بزرگداشت استاد مطهری در نمایشگاه/

استاد مطهری خود را معیار حقیقت مسلم نمی‌دانست

استاد مطهری خود را معیار حقیقت مسلم نمی‌دانست

حجت‌الاسلام علی راد در بزرگداشت شهید مطهری در نمایشگاه کتاب گفت: مطهری هیچگاه خودش را معیار حقیقت مسلم نمی‌دانست و همواره سعی می‌کرد به رشد علم کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگداشت شهید مرتضی مطهری صبح امروز پنجشنبه 12 اردیبهشت همزمان با دومین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب در سالن سرای اهل قلم و با حضور حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد و حجت‌الاسلام علی راد برگزار شد.

در این مراسم مهدوی‌راد با اشاره به مجموعه یادداشت‌های منتشر شده از شهید مطهری اظهار داشت: این یادداشت‌ها جدای از اینکه بسیار منظم نوشته شده‌اند، حاوی نکاتی هستند که به نظر من شهید مطهری فرصت نکرده بیشتر آنها را تعمیق دهد که اگر این اتفاق می‌افتاد بدون شک شاهد آثار درخشان دیگری از ایشان هم بودیم.

وی افزود: در این یادداشت‌ها نکته‌ای است که به طور معمول در نظرات مکتوب ما وجود ندارد. این یادداشت‌ها بسیار صریحند و به خاطر همین صراحت برخی اظهار می‌کنند که قابل استناد نیستند، اما به اعتقاد من در موارد متعددی از متن این یادداشت‌ها می‌توان به جملات، عبارات و متن‌هایی برخورد که نهایی شده است و به نظر نمی‌رسد شهید مطهری در نظر داشته در آنها تغییری ایجاد کند و جدای از آنها از نظر مفهومی نیز بسیار صریح و استوار تالیف شده است.

مهدوی‌راد در ادامه با اشاره به باور شهید مطهری به انتقاد و ضرورت طرح آن گفت: ایشان هم انتقاد را خوب می‌شناخت و هم خودش منتقد بود. برای طرح یک بحث فقهی از رساله کوچک خود تا کتاب‌های سنگینی از ابن سینا و غیره را مطالعه می‌کرد و همواره می‌گفت برای انتقاد هم باید صریح بود و هم محکم.

وی افزود: در موارد بسیار زیادی در زمان حیات ایشان عنوان می‌شد که برخی از انتقادات که در سخنان شهید مطهری دیده می‌شود، همانند تف سربالاست و مطرح نکردنش پرسودتر است. شهید مطهری در یادداشت‌های خود از اینگونه برداشت‌ها و اظهار نظرها با عنوان منطق تف یاد کرده‌اند و بر ضرورت بیان صریح انتقادات بدون توجه به چنین باورهایی تاکید داشته‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: به باور من اگر قرار باشد خداوند روزی عقل را در موجودی مجسم کند شهید مطهری خرد و عقل مجسم است.

وی همچنین در پایان با اشاره به سه منطق تفقه در آثار شهید مطهری گفت: به اعتقاد من تفقه در حوزه نظر و حوزه عمل از موضوعاتی بود که شهید مطهری فرصت تبیین آن را در آثارش کمتر از سایر بخش‌های تفقه پیدا کرد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی راد نیز در سخنانی با اشاره به تجلی قرآن کریم در آثار و افکار شهید مرتضی مطهری گفت: ایشان عقلانیت را وامدار وحی می‌دانست و بر همین مبنا قرآن در اندیشه او ساری و جاری بود و در کنار این برمبنای قرآن به تحقیق و تبیین مسائل اخلاقی، اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت. به همین خاطر او را حکیم قرآنی نامیده اند که عقلانیتش نیز عقلانیت وحیانی و بر مدار و معیار قرآن کریم است.

وی ادامه داد: آثار قرآنی تالیف شده توسط شهید مطهری در دو بخش قابل تقسیم است؛ بخش اول آثار مستقلی است که ایشان در تفسیر سوره‌های قرآن کریم نوشته‌اند و بخش دوم آثاری است که تالیف آنها به استناد اندیشه قرآنی صورت گرفته است، اما نکته قابل توجه در این است که ایشان در تمام این آثار در قرآن کریم رویکرد اجتماعی داشته است. یعنی در کنار نقل و استناد به آراء دیگران در کنار تالیف در مورد آن آرا اجتهاد هم می‌کردند که نمونه درخشان آن در موضوع معناشناسی واژه‌هایی چون الله در آثار ایشان وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: لازمه الگوپذیری از شهید مطهری در روزگار ما شناخت دقیق و جامع سیره اوست. به اعتقاد من ایشان آیینه تمام‌نمای یک معلم موفق، خستگی‌ناپذیر و تلاشگر بود که پویایی‌اش باعث اوج گرفتن او شد و هرچه هم به جلوتر حرکت می‌کنیم این مسئله در آثار ایشان بیشتر جلوه می‌کند.

وی تاکید کرد: نکته مهم در الگو گرفتن از شهید مطهری در این است که ایشان هیچ گاه خود را معیار مسلم حقیقت نمی‌دانست و تنها سعی داشت به عنوان وسیله‌ای در خدمت رشد علم قرار بگیرد.

کد خبر 2045482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha