۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶

تحقیر دستاوردهای فرهنگی عادت بدی است که در زمان انتخابات فراگیر می‌شود

تحقیر دستاوردهای فرهنگی عادت بدی است که در زمان انتخابات فراگیر می‌شود

رئیس حوزه هنری استان تهران گفت: یکی از عادات بد ما که در ایام انتخابات فراگیرتر می‌شود، تحقیر دستاوردهای فرهنگی کشورمان است.

به گزارش خبرنگار مهر نشست سرانه مطالعه و کتابخانه عمومی، صبح امروز پنج شنبه 12 اردیبهشت با حضور محمد سرشار رئیس حوزه هنری استان تهران و حوزه هنری کودک  نوجوان و سیامک محبوب در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

سرشار در ابتدای این نشست گفت: برای ورود به بحث سرانه مطالعه باید اول گزاره‌های معنایی را مرور کنیم و بعد به سراغ گزاره‌های تکنیکی برویم. در حوزه مطالعه، بحث آگاهی‌بخشی و سعادت‌آفرینی هدف غایی ماست. مطالعه به خودی خود اهمیتی ندارد، بلکه نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود در اولویت قرار دارد ما می‌خواهیم از طریق مطالعه کتاب زندگی بهتری داشته باشیم.

وی افزود: در این میان بین نظام‌های ایدئولوژیک مانند نظام جمهوری اسلامی و نظام‌های سکولار که در غرب یا شرق سرکار هستند، تفاوت ایجاد می‌شود. وقتی بحث سعادت مطرح می‌شود باید بحث توده‌ها را کنار گذاشت. نتیجه آگاه‌تر شدن مردم یک جامعه هم به قوام سیاسی آن جامعه منجر خواهد شد.

رئیس حوزه هنری استان تهران ادامه داد: کتاب به خودی خود دارای تخصص نیست. درست است که مفاهیم مقدس از جمله مفاهیم دین اسلام از طریق کتاب منتقل شده است، اما کتاب می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم مضر و گمراه کننده هم باشد. به همین جهت بر منع انتشار و مطالعه کتاب‌های مضر و شیطانی تاکید شده است. تنها استثنایی که برای مطالعه کتاب‌های گمراه کننده وجود دارد، زمانی است که فرد باسواد و آگاه بخواهد کتاب‌های گمراه کننده را بخواند و به آنها جواب بدهد.

سرشار در بخش دیگری از سخنانش گفت: عادت بدی که در کشور ما وجود دارد و در ایام انتخابات هم بیشتر می‌شود، تحقیر دستاوردهای فرهنگی است. حتما برای شما هم ایمیل‌هایی ارسال می‌شود که در آنها گفته می‌شود که فقط ما ایرانی‌ها این عیب و ایرادها را داریم. در کشوری مانند هند نیز چنین وضعیتی وجود دارد، اما راه صحیح آن این است که ما کامیابی‌ها را بشناسیم و ناکامی‌ها را ریشه یابی و رفع کنیم. چنین آمارهایی هم که در آنها به میزان چند دقیقه‌ای مطالعه ایرانی‌ها اشاره می‌شود به دلیل نداشتن مبنای علمی نباید زیاد مورد توجه واقع شود.

در ادامه این برنامه سیامک محبوب گفت: سرانه مطالعه یک آیتم آماری است؛ یعنی یک رقم میانگین را به ما می‌دهد. حالا سئوال این است که ما کی می‌توانیم از این رقم میانگین استفاده کنیم. طبیعتا زمانی می‌توانیم میانگین را استفاده کرد که دو طرف آن دو آیتم هم‌سنخ و هم‌جنس باشند. طبق آمار 30 درصد از مردم کشور ما اصلاً مطالعه نمی‌کنند و این یعنی در این زمینه نمی‌توان از یک شاخص میانگین استفاده کرد بنابراین به میانگین اکتفا نکنیم.

وی گفت: نکته دیگر این است که رفتار اطلاع‌یابی مردم یک جامعه چگونه است. به نظر من این روزها درباره این بحث که سرانه مطالعه در ایران 2 دقیقه است یا 70 دقیقه اغراق می‌شود. ممکن است در یک جامعه رفتار اطلاع‌یابی شفاهی یا کتبی باشد. مهم این است که ما به این نتیجه برسیم که مطالعه کردن ابزار بهتری برای اطلاع‌یابی و زندگی بهتر است.

کد خبر 2045520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha