۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۰:۰۰

انتشار سالانه 3 میلیون کتاب در آستان قدس/ کتابشناخت امام رضا (ع) به نمایشگاه رسید

انتشار سالانه 3 میلیون کتاب در آستان قدس/ کتابشناخت امام رضا (ع) به نمایشگاه رسید

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس از انتشار سالانه 3 میلیون نسخه کتاب در قالب 900 عنوان از سوی آستان قدس رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی عصر امروز جمعه 13 اردیبهشت در نشستی خبری در غرفه آستان قدس در نمایشگاه کتاب با اشاره به فعالیت‌های آستان قدس در حوزه نشر اظهار داشت: آستان قدس از بزرگترین مجموعه‌های فرهنگی موقوفاتی ایران است که در سند چشم انداز توسعه کشور می‌بایست در فضای فرهنگی ایران الهام بخش و تاثیرگذار باشد و بر همین اساس رسالتهایی در ساحت‌های مختلف آموزش، پژوهش، هنر، تبلیغ دینی و نیز توسعه و ترویج مطالعه و کتابخوانی برای خود ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی از سال 1305 هجری شمسی فعالیت نشر خود را با چاپ نخستین جلد از فهرست نسخ خطی کتابخانه مرکزی خود آغاز کرد و در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این فعالیت با انتشار سالانه 3 میلیون نسخه کتاب در قالب 900 عنوان در سال ادامه یافت؛ این در حالی بود که کل کتاب‌های منتشر شده از سوی آستان قدس در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب از 27 عنوان متجاوز نبود که عمدتا هم شامل فهرست‌نویسی نسخ خطی می‌شد.

حسینی ادامه داد: مجموع کتاب‌های منتشر شده آستان قدس رضوی در سه دهه بعد از انقلاب بیش از 40 میلیون نسخه است که به طور متوسط شامل انتشار روزانه 3700 نسخه کتاب می‌شود.

وی در ادامه فعالیت‌های آستان قدس در حوزه ترویج و مطالعه را در سه بخش نشر، کتابداری و کتابخانه‌داری و ترویج فرهنگ مطالعه تقسیم کرد و گفت: در حوزه نشر ما صاحب یک زنجیره کامل از سفارش، پذیرش و انتشار اثر با رعایت اصول و راهبردهای محتوایی در آستان قدس هستیم.

این مسئول در آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در این زمینه انتشار نسخ خطی به ویژه قرآن‌های قدیمی توسط آستان قدس با مدرن‌ترین تجهیزات چاپ و چاپخانه بین المللی قرآن آستان قدس انجام می‌شود که دارای ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون نسخه است که پس از چاپ در قالب یک زنجیره یکپارچه توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش کتاب و کتابداری و کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام را داراست؛ به طوری که در کتابخانه مرکزی حرم امام رضا (ع) 85 هزار نسخه خطی، 3 میلیون نسخه کتاب چاپی و 13 میلیون سند موقوفه موجود است و جدای از آن 45 کتابخانه فعال نیز در سطح کشور داریم و رویکردی کارشناسی برای راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی نیز در دستور کار ماست که تا الان در 10 حوزه مختلف این اتفاق رخ داده است.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس در ادامه با اشاره به فعالیت در حوزه ترویج مطالعه گفت: آستان قدس رضوی سالانه بیش از 3 میلیون جلد کتاب اهدا می‌کند و سعی می‌کند به این وسیله در انتقال معارف ناب اسلامی تاثیرگذار باشد؛ جدای از این برنامه‌های مستند آموزشی در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی نیز برپاست.

حسینی در ادامه با اشاره به انتشار بیش از 230 عنوان کتاب در شمارگان 2 میلیون نسخه در سال گذشته گفت: آستان قدس رضوی سالانه بیش از یک میلیون زائر غیر ایرانی دارد و بر همین اساس اقدام به انتشار کتاب‌هایی به زبان عربی، اردو، هندی، میانماری، اسپانیولی، تایلندی، ژاپنی و انگلیسی برای ارائه به این زائران نیز کرده است. در عین حال بر اساس ماموریت‌های تعریف شده برای ما و به منظور آشنا کردن بیشتر زائران و مخاطبان حرم رضوی با سیره امام رضا (ع) آثاری متناسب با این مسئله در دست تدوین قرار گرفته است که در این میان 1030 عنوان کتاب در دو سال اخیر در موضوعات سرگذشت‌نامه امام رضا (ع)، شعر، ادبیات، حرم‌شناسی، حدیث و زیارت منتشر شده است.

حسینی در ادامه به رونمایی از چند عنوان اثر جدید در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: مجموعه کتاب‌های مرتبط با امام رضا (ع) در اثری به نام کتابشناخت امام رضا (ع) جمع شده و در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود. همچنین کتابنامه آستان قدس رضوی به منظور آشنایی پژوهشگران با تمام آثار منتشر شده در آستان قدس رضوی در سال‌های قبل از انقلاب و سه دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سه مجلد تدوین و منتشر شده است که در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود که یکی از ویژگی‌های این اثر ارائه تصویر کتاب در کنار معرفی متن آن است.

وی در ادامه از انتشار کتابی با عنوان کتاب شناخت امام رضا (ع) اشاره کرد که در برگیرنده مجموعه مقالات ارائه شده در 4 کنگره جهانی امام رضاست و یک دایره المعارف و معجم برای شناخت ایشان به شمار می‌رود.

حسینی در پایان همچنین از رونمایی از مجموعه یکصد جلدی رهنما خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سالانه میلیون‌ها زائر در آستان قدس رضوی حاضر می‌شوند و سئوالات و شبهات بسیاری دارند که از سوی آستان قدس پاسخ داده شده و در بانک سئوالات ضبط می‌شود، این مجموعه کتاب در موضوعات اعتقادی، سبک زندگی اسلامی، حرم شناسی و احکام و به صورت طبقه‌بندی شده به این سئوالات پاسخ داده و آن را در اختیار زائرین قرار داده است.

کد خبر 2046226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha