۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۱۱

برگزاری انتخابات ملی در مالزی/ رقابت سخت عبد رزاق با انور ابراهیم

برگزاری انتخابات ملی در مالزی/ رقابت سخت عبد رزاق با انور ابراهیم

میلیون ها نفر از مردم مالزی از صبح امروز یکشنبه به پای صندوق های رای رفته اند تا در یکی از حساس ترین انتخابات برگزار شده در این کشور دولت آتی آن را مشخص کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسوشیتدپرس، تحولات پیش از انتخابات مالزی به گونه ای بوده که ممکن است نتایج بدست آمده از انتخابات امروز منجر به کنار رفتن دولت ائتلافی آن که به مدت 65 سال است قدرت را در دست دارد بشود.

در این میان "نجیب رزاق" نخست وزیر فعلی مالزی، وعده دادکه ائتلاف "جبهه ملی" همچنان در قدرت می ماند. این در حالی است که جریان جبهه ملی از سال 1957 میلادی تا کنون با سخت ترین چالش سیاسی خود مواجه شده است.

از سوی دیگر "انور ابراهیم" رهبر ائتلاف احزاب مختلف، امید زیادی برای پیروزی در انتخابات امروز دارد. بر اساس گزارش‌ ها، رقابت اصلی بین حزب حاکم به رهبری "نجیب عبد رزاق" نخست وزیر کنونی و "انور ابراهیم" رهبر اپوزیسیون خواهد بود.

انور ابراهیم

انور اعلام کرده که در صورت شکست در انتخابات، با کناره گیری از عرصه سیاست به تدریس در دانشگاه خواهد پرداخت. بدون شک بین تبدیل شدن انور به استاد دانشگاه و یا نخست وزیر شدن وی در مالزی، تفاوتهای زیادی وجود دارد.

ائتلاف حاکم که بیشتر از قوم مالایی هستند، از سال 1957 تا کنون قدرت را در این کشور در اختیار گرفته‌ اند. این ائتلاف بعد از شکست در انتخابات سال 2008 و از دست دادن اکثریت پارلمانی، با تغییر استراتژی به دنبال این است که  قدرت را مجددا به دست بیاورد.

بر مبنای نظرسنجی ها، محبوبیت شخصی نجیب حدود 61 درصد است؛ در حالی که ائتلاف تحت امر وی حدود 48 درصد رای دارند.

بر اساس این نظرسنجی، فساد در میان حزب حاکم و هزینه بالای زندگی، نگرانی‌ های عمده پرسش شوندگان را تشکیل می‌دهد.

اپوزیسیون با وعده پایان دادن به فساد اظهار نموده در صورت به قدرت رسیدن، دوره جدیدی از حکومت‌ داری خوب را به نمایش می‌گذارد.

مخالفین قول داده‌اند در صورت انتخاب شدن توسط مردم مالزی، مناسبات مبتنی بر برتری نژادی قوم مالایی نسبت به اقلیت چینی و هندی را از بین ببرند. علاوه بر این، بر ارائه آموزش و پرورش رایگان، کاهش قیمت بنزین و اختصاص بیشتر درآمدهای کشور به ایالت های فقیرتر تاکید کرده‌اند.

هرچند این کشور از رشد اقتصادی پایداری بهره می‌برد اما ناامیدی و یاس در میان قشر متوسط جریانی رو به رشد دارد. مخالفان بر این باورند که اکثریت منابع کشور در دست قوم مالایی تجمیع شده است.

نجیب رزاق

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ هایی که بیشتر توسط دانشگاه مالایا صورت می‌پذیرد نجیب رزاق با اختلاف کمی از انور پیشی گرفته است. این آمار نشان می‌دهد دو طرف برای پیروزی در این انتخابات، نبرد دشواری خواهند داشت.

یکی از نکات عمده‌ ای که باید به آن توجه کرد نقش و اهمیت "ماهاتیر محمد" نخست وزیر سابق مالزی در انتخابات امروز است. بدون شک وی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند عامل برتری دهنده به نجیب رزاق باشد. ماهاتیر در اظهار نظری بیان نمود شکست رژیم حاکم باعث بروز هرج و مرج در کشور خواهد شد.

کد خبر 2047207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha