۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۰۱

کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛

نقش تربیتی اخلاق آمیخته با محبت مورد توجه قرار گیرد

نقش تربیتی اخلاق آمیخته با محبت مورد توجه قرار گیرد

حجت الاسلام دکتر احمدی با اشاره به نقش تربیت اخلاقی آمیخته به محبت در دستیابی به پیشرفت اسلرامی و ایرانی تصریح کرد: یکی از آسیب های چشمگیر این است که ما نقش تربیتی اخلاق آمیخته با محبت را سبک گرفته ایم و اما اساساً ما در ساختن فرهنگ مان باید از ابزار محبت بیش از گذشته استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام  دکتر احمد احمدی استاد دانشگاه تهران طی سخنانی در دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که روز چهارشنبه 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی برگزار شد به بحث اخلاق و تربیت بر اساس محبت برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: ما در این سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب کوشیده ایم تا دین و اخلاق و حتی تربیت را بیشتر بر پایه استدلال و عقلانیت استوار و عرضه کنیم. اگرچه تا کنون نتایج خوبی داشته اما نتیجه ای را که فراخور این انقلاب باشد به بار نیاورده است و باید آسیب شناسی کنیم.

وی  افزود: یکی از آسیب های چشمگیر این است که ما نقش تربیتی اخلاق آمیخته با محبت را سبک گرفته و آن را تنها در قالب دو واحد درسی در کتابی عرضه کرده ایم. خواندن کتاب های اخلاقی کار آسانی است و فرد می تواند شمار فراوانی از آنها را خود بخواهد و حتی از بر کند اما چنین کسی اخلاقی نمی شود.

حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: برای تربیت افراد به تربیت اخلاقی کارآمد باید نخست، خود آنها تحت تربیت صاحب نفسی قرار گیرند که فضائل اخلاقی در سرتاسر وجود وی رسوخ یافته و با آن سرشته شده باشد و او بیشتر با رفتار و کمی هم با گفتار خود آنها را اندک اندک بسازد. آن چنان که پیران و مرشدان تصوف و عرفان راستین سالکان را می ساختند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران تصریح کرد: باید هر کسی که در خود زمینه ای می یابد چنین بساطی بگستراند و در حد توان و امکانات خویش کسانی را در کنف تربیت خویش با رتبه بندی آنها بپذیرد و اینان پس از تربیت یافتن خود به تربیت اخلاقی دیگران بپردازند. بنیان این تربیت علاوه بر استفاده از کتب و شیوه تربیتی مربیان راستی و اخلاق باید بیشتر، محبت باشد تا هرچه در جان راه می یابد با چاشنی محبت باشد.

حجت الاسلام  احمدی در پایان یادآور شد: در تدریس درس معارف در دانشگاه ها هم باید آسیب شناسی و تجدید نظر اساسی صورت گیرد و استادان این درس بیشتر از آبشخور محبت استفاده کنند تا از شیوه های کلامی و فلسفی. و اساساً ما در ساختن فرهنگ مان باید از بازار محبت بیش از گذشته استفاده کینم. البته هر گونه تحولی بی گمان وابسته به هماهنگی و کارآیی و کارسازی مقامات فرادست به ویژه بخش اجرایی دارد و گرنه هیچ تلاشی بار و بر نخواهد داشت.

کد خبر 2050342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha