۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۲۲

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

وعده های زیست محیطی کاندیداها/ آغاز طرح مدیریت یکپارچه 18 تالاب کشور

وعده های زیست محیطی کاندیداها/ آغاز طرح مدیریت یکپارچه 18 تالاب کشور

وعده های زیست محیطی کاندیداها، معرفی 300 بازمانده گور ایرانی به عنوان عامل بیکاری و رکود اقتصادی در فارس از سوی استاندار، تدوین 110 استاندارد زیست محیطی دریایی طی 3 سال آینده، تدوين برنامه كاهش آلودگي صوتي در كشور، مشاهده مارمولک مشبک در حال انقراض در بیابانهای مرزی، آغاز طرح مدیریت یکپارچه 18 تالاب کشور، کسب جایزه نخست اجلاس جهانی رسانه ها توسط تارنمای مهاربیابان‌زایی وتعیین تکلیف دولت نسبت به تخصیص بودجه برای مقابله با ریزگردها از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

وعده‌های محیط زیستی کاندیداها / پیشنهاد یارانه سبز تا نجات دریاچه ارومیه

در اولین روز از هفته جاری برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری از جمله محسن رضایی، مصطفی پور محمدی، اسفندیاررحیم مشایی، منوچهر متکی، و حسن ابوترابی فرد در ارتباط با مسائل زیست محیطی وعده هایی از جمله پیشنهاد یارانه سبز،  داشتن تعصب زیست محیطی ، اعمال مدیریت کلان زیست محیطی، نجات دریاچه ارومیه و حمایت از محیط زیست در برابر صنعت دادند.

وعده‌های زیست محیطی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در روزهای نزدیک به انتخابا ت در حالی که هیچیک از آنها در سمت های قبلی شان هرگز اظهار نظری برای حفاظت از محیط زیست نکرده بودند اگرچه به نظر می رسد جنبه تبلیغاتی دارد و بعید است که اجرا شوند با این وجود مرور آنها خالی از لطف نبود و روزنه های امید را در دل دوستداران محیط زیست روشن کرد. .

تدوین 110 استاندارد زیست محیطی دریایی طی 3 سال آینده

یکشنبه این هفته ، معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تدوین استانداردهای زیست محیطی دریایی در کشور طی 3 سال آینده گفت: تهیه و تدوین این استاندارها در سال جاری توسط سازمان محیط زیست پیگیری خواهد شد.

عبدالرضا کرباسی،  با اشاره به تشکیل کمیته حفاظت در برابر آلودگی محیط زیست دریایی اظهار داشت:  با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست دریایی، این کمیته با حضور نمایندگانی از وزارتخانه های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، راه و شهرسازی، درمان و آموزش پزشکی  و سازمان صنایع دفاع  تشکیل شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط زیست کمیته حفاظت در برابر آلودگی دریا تحت نظر کمیته شورای عالی اقیانوس شناسی تشکیل شده است.

وی یادآور شد: تأیید نهایی تدوین استانداردهای زیست محیطی دریایی توسط کمیته مربوطه انجام می شود.

معاون دریایی سازمان محیط زیست همچنین با اعلام اینکه در سال گذشته 20 استاندارد زیست محیطی دریایی تدوین شده است، تصریح کرد: همچنین تدوین 110 استاندارد زیست محیطی دریایی نیز در دستور کار قرار دارد و پیگیری این استانداردها در سال جاری در شورای عالی اقیانوس شناسی نیز توسط سازمان محیط زیست دنبال خواهد شد.

تدوين برنامه كاهش آلودگي صوتي در كشور

در این روز، رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست از تدوين برنامه كاهش آلودگي صوتي در كشور خبر داد و اعلام كرد: اين طرح براي تصويب به هيات وزيران ارائه شده است.

سيد امير فاتح وحدتي با بيان اينكه يكي از معضلات زندگي شهري كه در ساليان اخير با افزايش تراكم جمعيتي در شهر هاي كشور به خصوص كلان شهر ها ي كشور نمود، پيدا كرده مشكل آلودگي صوتي است؛ گفت : در طرح كاهش آلودگي صوتي كشور بررسي نقاط همتراز و نقشه آلايندگي صوتي شهر ها ديده شده و بدين لحاظ استاندارد هايي  براي بهبود كيفي فضا هاي زيستي در شهر ها تدوين شده است كه براي تمامي مولدين آلودگي صدا مانند خودرو ها ،‌موتورسيكلت ،‌كارخانجات لازم اجرا است.

وي افزود : آلودگي صوتي در سه بخش آلودگي صوتي نقطه اي، خطي، ناحيه اي قابل تفكيك است كه اگر به صورت مستمر و با فركانس های بيش از حد تحمل به محيط زيست اعم از گياه ، جانور و انسان وارد شود مي توانند تاثيراتي در متابوليسم، بهداشت و سلامت انسانها و ساير موجودات داشته باشد.

رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم  اظهار داشت: براي كاهش اثرات آلودگي صوتي  تمهيدات رايجي در كشور هاي دنيا از جمله ديوار هاي صوتي، صوت شكن و عايق هاي صوتي براي كارخانجات و همچنين ضربه گير و فيلتر هاي صوتي ايجاد شده است.

300 بازمانده نسل گور خر ایرانی عامل بیکاری و رکود اقتصادی در فارس!

استاندار فارس در حالی 300 گور خر منطقه بهرام گور را در اظهاراتی عجیب و غیر کارشناسی مصیبت این استان عنوان می کند که نسل گورخر در تمام نقاط کشور به غیر از منطقه حفاظت شده بهرام گور و ذخیره گاه زیست کره توران در استان سمنان منقرض شده و با توجه به جمعیت پایین گور در منطقه توران (حدود ۱۰۰ راس) گورخرهای بهرام گور فارس تنها جمعیت پویای این گونه در کشور قلمداد می شوند. این در حالی است  دوشنبه هفته جاری اعلام شد: که تداوم نسل آخرین بازماندگان گورخر ایرانی در فارس با مشکلات متعددی از جمله شکار غیرمجاز، خشکسالی، برخورد با خودرو و تخریب زیستگاه در اثر گسترش فعالیتهای انسانی روبروست به نحوی که جمعیت گورخرهای بهرام گور از ۴۳۳ راس در سال گذشته به ۳۳۰ راس کاهش یافته است.

یک فعال محیط زیست در واکنش به اظهار نظر استاندار فارس مبنی برمصیبت دانستن 300 گور خر در معرض انقراض منطقه بهرام گورجهت معدن کاوی و اشتغال زایی در این استان گفت: رسیدن به منافع کوتاه‌مدت و نمایش‌ فرسوده اشتغال‌زایی سالها است که پیوسته تکرار می‌شود. درحقیقت مردم و اقتصاد و اشتغال‌شان ورد زبان مدیران تحتانی و میانی و فوقانی است  زیرا  سود کلان و یکباره ای که از قبل  سدسازی و معدن‌کاوی و جاده‌سازی حاصل می شود را هرگز نمی توان از طریق فعالیت هایی چون اکوتوریسم به دست آورد و به عبارتی با اکوتوریسم کسی یک شبه، قارون نمی‌شود اما با آن کارهای دیگر می شود.

به اعتقاد سام خسروی فرد، اگر سازمان به اصطلاح "حفاظت" محیط‌زیست وظیفه فرهنگ‌سازی و آموزش خود را درست انجام داده بود حالا  ارشدترین مدیر اجرایی یک استان این چنین  آسمان و ریسمان را سر هم نمی‌کرد و به دشمن شماره یک گورها بدل نمی‌شد.

مشاهده مارمولک مشبک در حال انقراض در بیابانهای مرزی

سه شنبه این هفته ، مدیر انجمن دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت:هفته گذشته در جریان پایش بیابان های مرزی متصل به کشور افغانستان توسط کارشناسان محیط زیست خراسان رضوی، در منطقه ای به نام بورخالدار در جوار منطقه حفاظت شده سیرخون نوعی خزنده با مشخصات لاسرتای یا مارمولک مشبک که از سال 88 تصور می شد نسلش منقرض شده توجه کارشناسان محیط زیست را به خود جلب می کند.

کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود: به طور حتم حذف هر یک از گونه های جانوری که به عنوان حلقه های زنجیره های اکولوژیک به یکدیگر متصل هستند، لطمات جبران ناپذیری در اکوسیستم به بار خواهد آورد.

به گفته وی، لاسرتای مشبک (Eremias grammica) گونه ای نادر از خزندگان از خانواده مارمولک ها (Laciertidae) است که پراکنش آن تنها محدود به یک نقطه از کشور در استان خراسان بوده است که به دلیل تخریب گسترده تنها زیستگاه این گونه، از سال ۱۳۸۸ با وجود تلاش ها و جستجوهای فراوان محققان هیچ موردی از مشاهده این گونه در منطقه مذکور گزارش نشده و انقراض این گونه قطعی به نظر می رسید.

مدیر انجمن  دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: به دنبال ثبت تصویر و نمونه برداری از این خزنده، انتقال به مرکز تحقیقات محیط زیستی خراسان رضوی و اعلام نظر دکتر رستگار پویانی، خزنده شناس و عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری، شواهد دال بر وجود این گونه در منطقه مذکور است.

آغاز طرح مدیریت یکپارجه 18 تالاب کشور/7 تالاب در معرض خطر جدی

در این روز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز طرح مدیریت یکپارچه زیست بومی 18 تالاب کشور همزمان با فاز دوم این طرح خبر داد.

محمد جواد محمدی زاده یادآور شد: در حال حاضر 100 تالاب کشور دارای اهمیت هستند که 32 تا از آنها د ر کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و از این تعداد 7 تالاب در معرض خطر جدی هستند ولی به لحاظ تاثیر در چرخه محیط و داشتن استعداد و پتانسیل مدیریت یک پارچه از نظر سازمان محیط زیست هزار نقطه در کشور ظرفیت تالاب بودن را دارند که باید طی سال های آینده در قالب این طرح به صورت یکپارچه مدیریت شوند.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این که در سال مالی 91 یعنی تا پایان تیرماه 100 میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت تالاب ها، ریزگردها و فناوری های نوین در نظر گرفته شده است گفت:  از این زمان 35 میلیارد تومان به تالاب ها اختصاص داده شده و از محل اعتبارات استانی نیز به همین میزان اعتبار برای تالاب ها در نظر گرفته شده است.

به گفته وی از محل شورای عطف نیز با هماهنگی وزارت علوم اعتباری معادل 68 میلیارد تومان برای مدیریت تالاب ها در نظر گرفته شده که ظرف 5 سال آینده باید تامین شود.

دبیرخانه دائمی زیست‌بومی تالاب‌هادر سازمان محیط زیست ایجاد می‌شود/ 41 نوع تالاب از میان 42 نوع تالاب موجود در جهان در ایران وجود دارد

در این روز، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط دبیرخانه دائمی تالاب ها در سازمان محیط زیست تشکیل می شود.

احمد علی کیخا در مراسم اختتامیه و امضای سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: در کل جهان تالاب‌ها به 42 نوع تقسیم بندی می‌شوند که 41 نوع آن در ایران وجود دارد.

آغاز فاز دوم طرح حفاظت از تالاب های ایران

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد گفت: سازمان ملل برای اجرای فاز دوم طرح حفاظت از تالاب های ایران مبلغ 800 هزار دلار پیشنهاد داده که از این میزان 300 هزار دلار توسط سازمان ملل و 500 هزار دلار توسط ایران تامین می شود.

 سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب های ایران روز سه شنبه با حضور محمد جواد محمدی زاده رییس سازمان حفاظت محیط زیست و گری لوئیس نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید.

گری لوئیس  در مراسم امضای سند توسعه طرح حفاظت از تالاب های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان ملل بر اساس سندی که امروز به امضا رسید همکاری خود با ایران را برای اجرای طرح حفاظت از تالاب ها ادامه می دهد.

مهاربیابان‌زایی برنده‌ جایزه‌ نخست اجلاس جهانی رسانه‌ها شد

در این روز تارنماي محيط زيستي مهار بيابان زايي متعلق به محمد درويش،‌ عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع و وبلاگ نويس ايراني موفق شد جايزه نخست اجلاس جهاني رسانه ها را كه در آلمان برگزار مي شود از آن خود كند.

دولت مکلف به تخصیص بودجه برای مقابله با ریزگردهاست

چهارشنبه هفته جاری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه اعتبار سال گذشته مقابله با گرد و غبار به طور کامل اختصاص پیدا نکرد، گفت: در تلاش هستیم برای این موضوع ردیف اعتباری در بودجه سال جاری اختصاص یابد.

کمال الدین پیرموذن ، با اشاره به کاهش بودجه سازمان محیط زیست در سال 92 اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح ملی مبارزه با ریزگردها در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید لذا دولت مکلف است که برای این موضوع ردیف اعتباری در بودجه سال جاری در نظر بگیرد.

نماینده مردم اردبیل با بیان اینکه 25 استان کشور درگیر موضوع پدیده گرد و غبار هستند، گفت: البته برای احیای تالاب های در معرض خطر کشور توسط سازمان محیط زیست اعتبار 15 میلیاردی در نظر گرفته شده است اما اعضای فراکسیون محیط زیست نیز در تلاش هستند که ردیف مستقلی را برای پدیده گرد و غبار در بودجه 92 اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه هزینه مقابله با ریزگردها بسیار بالاست، تصریح کرد: کشور ما به تنهایی نمی تواند از عهده تامین اعتبارات لازم برآید. البته سازمان محیط زیست در نشست های جداگانه ای که با کشورهای درگیر موضوع ریزگردها داشت قرار شد اعتبارات مشترکی برای انجام برنامه مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شود.
 

کد خبر 2050588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha