۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸

رحماندوست:

تعداد عناوین کتاب‌ها خوب است، اما توزیع آثار وضع خوبی ندارد

تعداد عناوین کتاب‌ها خوب است، اما توزیع آثار وضع خوبی ندارد

مصطفی رحماندوست در نشست باغ کتاب گفت: تعداد عناوین تولید کتابمان خوب است، اما از نظر توزیع اصلا وضع خوبی نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست باغ کتاب تهران، صبح امروز جمعه 20 اردیبهشت با حضور علی اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب و مصطفی رحماندوست در سرای اهل قلم واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

اشعری در این برنامه گفت: باغ کتاب از اول سعی کرد تا رقیب کتابفروشان نباشد. بلکه در جهت رونق بخشی به کار کتابفروشان و ناشران عمل کند. به همین منظور در حال طراحی شبکه‌ای هستیم که هر کتابفروش یا ناشری می‌تواند به آن بپوندد.

وی افزود: به کمک این شبکه می‌توان با وارد کردن نام کتاب، نزدیک ترین مرکز عرضه آن کتاب را پیدا کرد. به این ترتیب در توزیع و پراکندگی مشتری‌های کتاب نیز کمک می‌شود. به نظرم این اتفاق هم به خرید سهولت می‌بخشد و هم بر مشارکت جدی بین ناشران و کتابفروشان در فروش کتاب تاثیر خواهد گذاشت. این کار موجب رونق اقتصاد نشر می‌شود نه اقتصاد باغ کتاب.

در ادامه این برنامه رحماندوست گفت: با راه اندازی باغ کتاب، یک کتابفروشی خیلی خیلی بزرگ با بخش کمک آموزشی، محصولات فرهنگی و تفریحات زیاد خواهیم داشت. اشاره شده که طبق آمار یونسکو ما دهمین کشور از نظر تولید کتاب در جهان هستیم ولی دیروز دیدم که برخی از کتاب‌های خودم با شمارگان هزار نسخه تجدید چاپ شده اند. تعداد عناوینمان خوب است اما از نظر توزیع اوضاع و احوالمان بسیار بد است.
این نویسنده و شاعر کودک ادامه داد: باغ کتاب می‌خواهد همه کتاب‌های موجود در کشور را همزمان در اختیار همه قرار بدهد. این هدف اصلی باغ کتاب است یعنی همان کاری که نمایشگاه کتاب تهران در 10 روز انجام می‌دهد. به علاوه مکان‌هایی  برای قصه گویی برای بچه‌ها و لمکده‌هایی هم در آن تعبیه خواهد شد.

رحماندوست گفت: لمکده‌ها، جاهایی هستند که بچه‌ها می‌آیند و در آن‌ها لم داده و کتاب می‌خوانند. اگر خواستند کتاب‌ها را می‌خرند و اگر هم نخواستند، نمی‌خرند. قبول کنید که اگر در سیستم توزیع ما صرف می‌کرد، تیراژ بیشتر بود. دلیلش هم این است که هزینه‌ای که باید برای محل عرضه کتاب گذاشت، خیلی بیشتر از چیزی است که بتوان با فروش کتاب جبرانش کرد.

وی افزود: اما در باغ کتاب، هزینه محل اولیه توسط سرمایه گذار عمومی تقبل می‌شود. پس حالا می‌صرفد که بخش خصوصی کتاب‌هایش را عرضه کند. مهمترین چیزی که آرزویش را دارم این است که پدر و مادرها دست فرزندانشان را بگیرند و برای تفریح به فضای باغ کتاب قدم بگذارند. منظورم از تفریح این نیست که بیایند و دو تا نقاشی بکشند.

اشعری نیز در تکمیل سخنان رحماندوست گفت: بیش از 70 نوع فعالیت، مربوط به بخش کودک و نوجوان باغ کتاب طراحی شده است که تنها یک بخش آن خرید کتاب است.

کد خبر 2051278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha