۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۰۲

اخبار کوتاه هرمزگان/

آغاز قلمه زنی و کاشت مرجان دریایی در کیش/ترخیص ۶۰۰ تن روغن خوراکی از گمرگ شهید رجایی

آغاز قلمه زنی و کاشت مرجان دریایی در کیش/ترخیص ۶۰۰ تن روغن خوراکی از گمرگ شهید رجایی

بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: قلمه زنی و کاشت مرجان دریایی در جزیره کیش آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این طرح برای حمایت از محیط زیست دریایی جزیره و اکوسیستم های مرجانی شروع شده است. محققان تاکنون ۶۳ گونه از جلبکهای دریایی را درخلیج فارس و دریای عمان شناسایی کرده اند.

محمدی افزود: در این طرح ۳ هزار نشاء مرجان دریایی تولید و در۵۰۰ گلدان بتنی کاشته شده است.

وی هزینه کاشت مرجانهای دریایی را ۴۸۰ میلیون ریال عنوان کرد.

رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در مرحله نخست این طرح، عوامل تهدید کننده حیات مرجان ها، از میان برداشته شده و در حال حاضر با استفاده از روش های علمی قلمه زنی مرجان ها آغاز شده است.

محمدی افزود: نشاء ها در کشت جلبک در زیر آب قرار می گیرند و در بخشهایی از ساحل که رفت و آمد شناورها و چراکنندگان دریا کم باشند کاشته می شوند. جلبکهای دریایی از منابع غذایی ماهیان تجاری و جانوران دیگر بویژه لاک پشت پوزه عقابی هستند.

وی تصریح کرد: جلبک های دریایی از جمله موجودات مهم دریایی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تغذیه انسان و تولید مواد شیمیایی مختلف به کار می روند و این کاربرد موجب شده است که بخش عمده ای از درآمد حاصل از بیوتکنولوژی دریایی به این موجودات اختصاص یابد.

ترخیص 600  تن روغن خوراکی از گمرگ شهید رجایی

معاون هماهنگی حوزه نظارت گمرکات هرمزگان گفت: ۶۵۲ تن روغن خوراکی در گمرک شهید رجایی در حال پیگیری امور گمرکی برای ترخیص است.

ارونقی افزود: با هماهنگی گمرک کشور برای تسریع در واردات کالاهای اساسی طرح حمل یکسره در گمرک شهید رجایی در حال اجراست که در این طرح کالا در مدت یک روز از گمرک ترخیص می شود.

وی تصریح کرد: ۳۴ هزار و۵۰۰ تن روغن خوراکی از ابتدای اردیبهشت تاکنون از گمرگ شهید رجایی بندرعباس ترخیص شده است.

معاون هماهنگی حوزه نظارت گمرکات هرمزگان گفت: روغن سویا ، ذرت و پالم انواع روغن وارد شده است.

ارونقی افزود: با همکاری اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان روغنهای وارد شده از نظر کیفیت و مدت ماندگاری آزمایش می شود.

ثبت تولد سه کودک تالاسمی ماژور در هرمزگان

مدیر گروه بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت هرمزگان گفت: از  پارسال تاکنون ۳ کودک مبتلا به تالاسمی ماژور در استان متولد شده اند.

دکتر رفیع زاده علت تولد کودکان تالاسمی ماژور را به موقع اقدام نکردن خانواده ها در آزمایشهای تشخیصی و ژنتیکی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند بیماری به صورت شدید یعنی ماژور و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور ظاهر می‌شود.

مدیر گروه بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت هرمزگان گفت: در حال حاضر بیش از هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در استان وجود دارد که بعد از مازندران بیشترین شیوع را در کشور دارد.

بیماری ارثی تالاسمی یکی از شایع‌ترین بیماری های خونی است که بدلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین بوجود میاد.

دکتر رفیع زاده افزود: یکی از مهمترین راههای پیشگیری از تولد کودکان تالاسمی ماژور انجام آزمایشهای پیش از ازدواج است.

مرکز تالاسمی شهرستان میناب نیز به ارائه خدماتی از جمله انجام مشاوره ی ویژه ی تالاسمی با زوج های ناقل- درخواست انجام آزمایش برای داوطلبان ازدواج،تفسیرآزمایشا ت تالاسمی زوجین،درمان کم خونی فقر آهن ،ارجاع موارد مشکوک به تالاسمی وسایر هموگلوبینوپاتی ها به مشاور دانشگاهی برنامه ،ارجاع زوجین ناقل جهت انجام مرحله ی اول ودوم آزمایشات ژنتیک ،صدورگواهی ازدواج پس از طی تمام مراحل قانونی ویژه زوجین می پردازد.

برای نخستین بار: صادرات نمک به کراچی پاکستان از هرمزگان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه گفت: برای نخستین بار یک محموله ۱۲۷ تنی نمک به کراچی پاکستان صادر شد.

مکی زاده افزود: این محموله با یک لنج باری از بندرلنگه به کراچی پاکستان صادر شد.

وی تصریح کرد: سالانه ۳۰۰ هزار تن کالا از بندرلنگه به خارج از کشور صادر می شود.

بندرلنگه با ۲۷ هکتار مساحت دارای دو پست اسکله چند منظوره و یک اسکله ویژه تخلیه وبارگیری خودرو با مجموع طول موج شکن ۴۷۰ متر است.

بندرلنگه در ۱۹۰ کیلومتری غرب بندرعباس واقع است وپس از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس یکی از بنادر تاریخی و مهم کشور به شمار می‌رود.

کد خبر 2052055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha