۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۲۵

بزرگترین سازه دریایی پارس‌جنوبی در خلیج فارس نصب شد

بزرگترین سازه دریایی پارس‌جنوبی در خلیج فارس نصب شد

در سی و پنجمین ماه از آغاز توسعه فازهای 35 ماهه پارس جنوبی، آخرين پایه سكوهاي توليدي طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي به عنوان بزرگترين جكت این ميدان مشترك گازی با قطر در آب‌های خلیج فارس نصب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با فرا رسیدن اردیبهشت ماه سال 1392 فرصت 35 ماهه توسعه فازهای جدید پارس جنوبی به پایان رسید اما هنوز هیچ یک از این پروژه ها آماده تولید زودهنگام گاز نیستند.

با این وجود حميدرضا مسعودي امروز با اشاره به نصب آخرین پایه سکوی فاز 19 پارس جنوبی در خلیج فارس، درباره ویژگی‌های فنی این سازه غول پیکر فراساحلی، گفت: آخرین پایه سکوی فاز 19 پارس جنوبی در عمق 72 متري آب‌های خلیج فارس نصب شد.

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی وزن تقریبی این جکت را حدود سه هزار و 200 تن اعلام کرد و افزود: اين پایه سکو از نوع 6 پايه، به ارتفاع 81 متر بوده که با بالاترين استانداردها رايج صنعت نفت و گاز و توسط متخصصان ایرانی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اينكه در فاز 19 پارس جنوبي چهار سكوي اصلي و اقماري براي توليد 56 ميليون متر مكعب گاز پيش بيني شده است، تصریح کرد: با نصب جكت سكويB، مقدمات ورود سومين دكل حفاري در فاز 19 فراهم شده و حفاري چاه‌هاي توليدي اين فاز مرزي با شتاب بيشتري پيگيري مي‌شود.

وی با یادآوری اینکه دكل نخست فاز 19 پارس جنوبي هم اكنون در حال انجام عمليات حفاري چاه‌هاي توصيفي و توليدي است، تبیین کرد: دكل دوم در موقعيت سكوي 19A مستقر و به زودي عمليات حفاري 5 حلقه چاه را آغاز می کند.

به گزارش مهر، در طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی چهار سكو شامل 2 سكوي اصلي و 2 سكوي اقماري، دو خط 32 اينچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالايشگاه در مجموع به طول 260 کيلومتر، دو رشته خط 4.5 اينچی تزريق MEG، حفاری 21 حلقه چاه دریایی و پالایشگاه ساحلی پیش بینی شده است.

این فاز مشترک با قطر از ظرفیت تولید روزانه 50 ميليون متر مكعب گاز شیرین، 400 تن گوگرد، 77 هزار بشکه میعانات گازی، سالانه 1.1 میلیون تن گازمایع، یک میلیون تن اتان برخوردار است.

برای تحقق اهداف تولیدی در طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي حفاري 15 حلقه چاه گازي پيش بيني شده است كه با احتساب اختصاص بخش دوم سكوي فاز يك در مجاورت اين فاز تعداد چاه‌هاي اين طرح به 21 حلقه مي‌رسد.

با توجه به موقعيت مرزي فاز 19 و استقرار آن در بخش پر فشار ميدان مشترك پارس جنوبي، اين فاز كه در زمره فازهاي داراي 4 سكو قرار گرفته، قادر است با در اختيار داشتن تنها 21 چاه عملياتي، توليدي معادل با دو فاز استاندارد پارس جنوبي با 44 حلقه چاه گازي را داشته باشد.

کد خبر 2052307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha