۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۴۱

بدون ژنرال هم می توان نایب قهرمان شد/ تراکتورسازی، تیمی با شخصیت قهرمانی

بدون ژنرال هم می توان نایب قهرمان شد/ تراکتورسازی، تیمی با شخصیت قهرمانی

تبریز - خبرگزاری مهر: تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز روز جمعه با شکست تیم پرسپولیس تهران که همزمان با توقف خانگی تیم سپاهان اصفهان برابر تیم آلومینیوم هرمزگان بود توانست برای دومین سال متوالی عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور را از آن خود کرده و نشان دهد که بدون قلعه نویی هم می تواند به این عنوان دست یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، تراکتورسازان که بر خلاف فصل گذشته، در فصل جاری یک سال فوتبالی پر فراز و نشیب را سپری کردند، در نهایت با توجه به نتایجی که رقم خورد توانستند عنوان فصل قبل را دوباره تکرار کرده و این بار بالاتر از تیم سپاهان اصفهان و پس از تیم استقلال تهران بر سکوی نایب قهرمانی قرار بگیرند.

این نایب قهرمانی اما در شرایطی برای تیم تراکتورسازی حاصل شد که تا دو هفته قبل و به دنبال برکناری تونی اولیویرا از سرمربیگری این تیم، شرایط برای سرخپوشان تبریز چندان مساعد نبود و حتی احتمال از دست رفتن رتبه سوم جدول نیز وجود داشت.

شکست تیم فولاد خوزستان برابر استقلال تهران در هفته سی و سوم و ماقبل پایانی یکی از دلایلی بود که نگرانی پائین امدن از رتبه سوم برای تیم تراکتورسازی برطرف شد و فاصله چهار امتیازی دو تیم سبب شد تا سرخپوشان تبریز به دنبال پیروزی با ارزشی که در بندرعباس برابر تیم سختکوش آلومینیوم هرمزگان کسب کردند سومی خود را قطعی کنند. این اتفاق که همزمان با پیروزی تیم سپاهان برابر پرسپولیس در فینال جام حذفی بود، موجب شد تا تراکتورسازی حضور خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده را مسجل کرده و هوادارانش را بابت این اتفاق خوشحال کند.

اما هفته پایانی نیز اتفاقات دیگری رقم خورد که این بار هم تیم تراکتورسازی از آن نفع برد. تیم سپاهان اصفهان که در هفته واپسین در خانه خود برابر تیم آلومینیوم هرمزگان صف آرایی کرده بود، در نهایت با نتیجه دو بر دو متوقف شد تا از این تساوی فقط تیم تبریزی سود ببرد چراکه تقسیم امتیازات در فولادشهر نه تنها مانع از سقوط آلومینیوم به دسته اول نشد بلکه رتبه دوم را نیز از سپاهان گرفت. این در شرایطی بود که همزمان با دیدار دو تیم زردپوش در اصفهان، دو تیم سرخپوش نیز در تبریز به میدان رفته بودند که در این بازی نیز تراکتورسازی توانست همچون چند مصاف قبلی اش با پرسپولیس پیروز شوند و با استفاده از توقف شاگردان کرانچار، جایگاه دومی این تیم اصفهانی را تصرف کرده و برای دومین سال متوالی نایب قهرمان لیگ برتر شود.

نایب قرمانی تیم تراکتورسازی در حالی نصیب این تیم در لیگ دوازدهم شد که در لیگ یازدهم نیز سرخپوشان تبریز چنین عنوانی را کسب کرده بودند. در فصل گذشته امیر قلعه نویی سرمربی تراکتورسازی بود و با توجه به تبحری که این مربی در لیگ برتر ایران دارد، توانست این تیم را تنها با یک امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان به مقام دومی برساند. اما در لیگ دوازدهم تیم تراکتورسازی 32 هفته با هدایت تونی اولیویرا رو در روی رقبا قرار گرفت و در دو هفته پایانی جایش را به حسن آذرنیا یکی از پیشکسوتان تیم تراکتورسازی و سرپرست وقت این تیم داد، دو هفته ای که تیم تراکتورسازی را از خطر سقوط به رده چهارم نجات داد و حتی نایب قهرمانی این تیم را رقم زد. البته خود آذرنیا نیز معتقد است که دو برد متوالی برابر آلومینیوم هرمزگان و پرسپولیس در دو هفته پایانی حاصل تلاش تونی اولیویرا و همکارانش و همچنین مدیریت درست محمد حسین جعفری بوده و به گفته خودش، وی فقط به لحاظ روحی روانی روی بازیکنان کار کرده و حس صمیمیت و دوستی در بین شاگردانش را بر انگیخته است.

اتفاقاتی که در دو هفته پایانی فصل برای تیم تراکتورسازی تبریز رقم خورد تقریبا چیزی بود که شاید کمتر هواداری انتظار آن را داشت. آلومینیوم که می دانست در هفته آخر در خانه سپاهان کار بسیار سختی دارد، تمام توان خود را برای دیدار خانگی با تراکتورسازی گذاشته بود اما کسب سه امتیاز از گرما و شرجی نفسگیر بندر کاری بود که سرمربی موقت تراکتورسازی و شاگردانش موفق به انجام آن شدند تا اولین احتمال برخی ها که شکست تراکتورسازی در بندرعباس بود، صحیح نباشد.

در هفته آخر هم دومین احتمال که گفته می شد هواداران تراکتورسازی در ورزشگاه علیه جعفری مدیرعامل سابق باشگاه شعار خواهند داد، چنین چیزی نشد تا ثابت شود هواداران کارهایی که جعفری در طول سه سال برای باشگاه تراکتورسازی انجام داده را به واقع لحاظ می کنند و هم قدرنشناس نیستند.

در این ارتباط باید اضافه کرد که اقدامات سردار جعفری در طول سه سال واقعا بنیه تراکتورسازی را به لحاظ شخصیت تیمی قوی تر کرد تا دیگر به تیم محبوب تبریزی ها به چشم تیمی در حد متوسط نگاه نشود و از این به بعد همگان تراکتورسازی را در حد یک مدعی جدی قهرمانی ببینند.

اما با این حال ذکر این نکته ضروری است که اکنون که تراکتورسازی برای دومین سال متوالی نایب قهرمان لیگ برتر شده و یکی از نمایندگان فوتبال کشورمان در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود، از هم اکنون باید کادر فنی و بازیکنان این تیم برای فصل آتی مشخص شود تا تراکتورسازی به اصطلاح از یک سوراخ دو بار گزیده نشود.

تراکتورسازی امسال برای اولین بار حضور در آسیا را تجربه کرد اما نتوانست حتی از مرحله گروهی صعود کند و در نهایت با کسب چهار امتیاز از شش مسابقه، وداع زودهنگامی با این مسابقات داشته باشد. این وداع تلخ البته قطعا می تواند تجربه ای گرانبها برای تیم تراکتورسازی تلقی شود و مسئولان این تیم باید برای فصل آینده تیمی را ببندند که به اصطلاح فوتبالی ها "آسیایی" باشد و حضور این تیم در سه جبهه ملحوظ نظر قرار گیرد.

بالطبع تراکتورسازی در فصل آینده باید دارای کادر فنی و بازیکنانی باشد که توان و کارایی لازم در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشند.
.........................................................
گزارش از محمود نصیرپور

کد خبر 2052675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha