۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲

خداحافظی تهیه‌کننده "پروانه" با تلویزیون/نمایش آخرین قسمت سریال با ممیزی

خداحافظی تهیه‌کننده "پروانه" با تلویزیون/نمایش آخرین قسمت سریال با ممیزی

منصور سهراب پور تهیه کننده "پروانه" اعلام کرد این سریال آخرین تجربه او در تهیه‌کنندگی بوده است و ترجیح می‌دهد دیگر در این فضا کار نکند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی سریال "پروانه" با حضور منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده، جلیل سامان کارگردان، محمد افسری فیلمبردار، حامد کمیلی، سارا بهرامی، نیما رئیسی، الهام چرخنده، فرشید نوابی و شهرام عبدلی بازیگران عصر روز گذشته یکشنبه 22 اردیبهشت در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

سهراب‌پور در این نشست در سخنانی گفت: در کارهای قبلی‌ام از مطبوعات فاصله گرفته و از مصاحبه پرهیز می‌کردم چراکه وقتی صحبت می‌کنم نمی‌توانم صراحت را از کلامم بگیرم و همواره خودم لطمه این موضوع را می‌بینم. پرونده کاری من بد نبوده است. از "وفا" تا "شکرانه" یا "تروریست" که در آلمان ساخته شد و بیگانگان که در سوریه تصویربرداری شد.

"پروانه" آخرین کارم بود از تهیه‌کنندگی انصراف می‌دهم

وی تصریح کرد: من به خاطر بسیاری از موضوعات کامل و جامع از تهیه‌کنندگی انصراف می‌دهم و این آخرین کار من است. برای "پروانه" نیز زمانی که سامان این لطف را داشت و با من جلسه گذاشت تا درباره کار صحبت کنیم شرایط تلویزیون را می‌دانستم و به همین دلیل دو سال هم از کار در آن پرهیز کرده بودم بنابراین به این نتیجه رسیدم که "پروانه" را نسازیم اما حضور پورمحمدی مدیر شبکه سه نظرم را عوض کرد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: با وجود اینکه هر بار که فیلمنامه‌ای به دستم می‌رسید چند روز خواندن آن طول می‌کشید "پروانه" را در یک نوبت خواندم و عاشق آن شدم. از آنجایی که سریال به دهه قبل از انقلاب می‌پرداخت کار ما بسیار دشوار بود و به دلیل ساخت و سازهایی که در تهران انجام شده بود از 10 موتوری کمک گرفتیم تا لوکیشن‌های مدنظرمان را پیدا کنیم.

سهراب‌پور تصریح کرد: قسمت پایانی صراحت‌ها و صداقت هایی دارد که از زبان شیخ حسن روایت می شود و همه حرف های قصه از زبان او بیرون می‌آید، امیدوارم این سه فصل حذف نشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا ساخت سریال شبکه نمایش خانگی با نام "ساخت ایران" را ادامه می دهد یا خیر؟ گفت: چون سر آن کار بیچاره شدیم، ادامه‌اش را نمی‌سازیم.

همچنین کمیلی در سخنانی گفت: امروز فرصتی دست داد تا همه با افتخار مقابل شما درباره کاری صحبت کنیم که به بودنش افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: من بعد از سریال "اغما" تصمیم گرفتم تمرکز خود را در سینما بگذارم همان موقع شایعاتی بود که من از تلویزیون خداحافظی کرده‌ام که نمی‌دانم این حرفها از کجا درآمد. آغاز کار من با تلویزیون بود و با آن بزرگ شدم. انتخاب‌های من نیز هر بار درگیر تغییراتی شد که اسمش را بلوغ می‌گذارم.

نمی‌شد به "پروانه" نه گفت

این بازیگر درباره حضور خود در "پروانه" توضیح داد: زمانی که این سریال به من پیشنهاد شد درگیر یک فیلم سینمایی بودم. قبل از این به منصور سهراب‌پور ارادت داشتم و زمانی که فیلمنامه را خواندم دیدم نمی‌شود به آن نه گفت. در این سریال خارج از هر شعاری می‌توانستیم حرف بزنیم و این برای من بسیار مهم بود. اینکه آیا این کار توانایی تبدیل شدن به یک اتفاق را دارد یا خیر.

کمیلی تصریح کرد: وقتی فیلمنامه پروانه را می‌خواندم درگیر قصه می‌شدم. سامان از جمله کارگردان‌هایی است که به شدت به جزئیات توجه دارد و بازی را خوب می‌شناسد. بازیگران "ارمغان تاریکی" بهترین بازی‌هایشان را در این سریال به جا گذاشته‌اند و من هم اگر امروز در این نشست حاضرم به این دلیل است که سرم بالاست.

از پلان اول حس کردم با یک کار حرفه‌ای طرفم

در ادامه رئیسی بازیگر طالبی نیز اظهار کرد: خیلی کم پیش می‌آید در تلویزیون زمانی که کاری به پایان پخش نزدیک می‌شود همه با سربلندی از آن حرف بزنند. این دومین کار من با منصور سهراب‌پور بود.

وی تصریح کرد: شرایطی در سیستم تلویزیون وجود دارد که در حق مجموعه‌سازی اجحاف می‌شود. تماشاگر اکنون را نمی‌توان با تماشاگر زمان سریال "داستان یک شهر" مقایسه کرد. حالا چندین شبکه وجود دارد. من از دفعه اولی که فیلمنامه را می‌خواندم فهمیدم با چه کاری طرف هستم و از پلان اول که تصویربرداری را شروع کردیم احساس کردم در یک کار حرفه‌ای حضور دارم.

این بازیگر ادامه داد: دکوپاژ این سریال عالی بود و باید بازیگر باشی تا درک کنی این تجربه کم پیش می‌آید. از طرفی همواره به من نقش‌های آدم خوب ماجرا پیشنهاد داده می‌شود که این تکرار حس بدی به من می‌دهد اما طالبی یک نقش متفاوت با ظاهری منفی بود که اتفاق نویی به حساب می‌آمد. از طرفی من سابقه خوبی با سهراب پور در تله فیلم "تنگنا" داشتم.

حضور کوتاه طالبی حسن او بود

رئیسی با بیان اینکه ما اینقدر فیلمنامه خوانده‌ایم که از ب بسم الله مي‌فهمیم با چه کاری طرف هستیم، تأکید کرد: یکی از حسن‌های دیگر طالبی این بود که حضور کوتاهی داشت. من دوست دارم کمتر دیده شوم. هدایت و کارگردانی سامان از پلان اول باعث شد با خیال راحت خودم را در اختیارش قرار دهم و از او ممنونم که درست هدایتم کرد.

همچنین بهرامی بازیگر نقش پروانه نیز در سخنانی تأکید کرد: حالم به خاطر انرژی مثبت مخاطبان خیلی خوب است. از سهراب‌پور صمیمانه به خاطر اعتمادش متشکرم و به سامان نیز که ارادت خاصی دارم و همیشه با صدای بلند گفته‌ام از اینکه لطف کردند به من یاد دادند متشکرم.

وی ادامه داد: من به بازیگران تئاتر و سینما احترام می‌گذارم و عضو کوچکی از این مجموعه هستم که دلش می‌خواهد کار کند. من برای پروانه به عنوان بازیگر تئاتری آمدم که دوربین را کمی تجربه کرده بود. بعدها افسری به عنوان فیلمبردار را خیلی اذیت کردم. او معلم سختگیری بالای سر من بود که به من یاد داد نور را بشناسم. همین طور از مقدس صدابردار سریال آموختم و سامان هم که جای خودش را دارد.

به من اعتماد شد و اعتماد کردم

بازیگر نمایش‌های "متولد 1361" و "راهزنان" با بیان اینکه خدا را به خاطر این تجربه شکر می‌کند، یادآور شد: برای من کار سختی بود. پروانه حاصل تلاش افرادی است که هر کدام در جایگاه خود درست قرار گرفته‌اند. من هم به آنها اعتماد کردم چون به من اعتماد شده بود.

بهرامی تصریح کرد: من برای انتخاب شدن در این نقش تست سختی دادم؛ لباس پروانه را می‌پوشیدم و بازی می‌کردم و در دورخوانی و تست گریم حضور داشتم. سامان سوالاتی طرح کرده بود و من باید به جای پروانه به آنها جواب می‌دادم. حدود صد و چند سوال بود. نمی‌دانم آن زمان چقدر به این سوال‌ها درست جواب داده‌ام اما اکنون بیش از هشت ماه است که پروانه را می‌شناسم و با او زندگی کرده‌ام.

در ادامه خداوردی بازیگر نقش "نرگس" در سخنانی گفت: خوشحالم گوشه کوچکی از سریال عظیمی را که با دل و جان ساخته شد گرفتم و حمایت منصور سهراب پور باعث آرامش ما بود و من به خاطر همراهی با سامان خدا را شکر می‌کنم.

سامان بارها با نرگس گریه کرد

وی افزود: از نگاه سامان، نرگس بزرگ بود و حضور ارزشمندی داشت. او بارها پای مانیتور با نرگس گریه کرد. شخصیتی که شما دیدید بیش از آنکه من باشم تصور سامان بود و او لحظه به لحظه نرگس را آنطور که می‌خواست ساخت.

همچنین الهام چرخنده در این نشست در سخنانی گفت: بعد از سالها فیلمنامه‌ای به من بازیگر داده شد که احساس کردم چفت و بست خاص خودش را دارد و سامان به خوبی از عهده نگارش آن برآمده است. محمد افسری نیز استاد بلاشک نور و قاب است. فقط ببخشید که عاطفه خشن بود.

قرار نیست لولک و بولک سینما و تلویزیون باشیم

وی درباره نحوه حضور در این سریال توضیح داد: اول فرشید به پروژه دعوت شده بود. البته ما قرار نیست لولک و بولک یا تام جری سینما و تلویزیون و همیشه با هم باشیم. صرفا فرشید وقتی در جریان کاراکتر عاطفه قرار گرفت توصیه کرده بود من آن را بازی کنم. من مدتها بود رل 2 نپذیرفته بودم اما میزان حضور عاطفه در این سریال مهم نبود بلکه بعد از سالها فیلمنامه‌ای به من پیشنهاد شده بود که بانوی آن از آشپزخانه و بچه داری فاصله گرفته بود و حتی در یک حرکت انقلابی حضور داشت.

نوابی همسر چرخنده نیز در ادامه گفت: تولید این کار شرایط خاصی داشت و زمان زیادی برد. ما حتی دو ماه اضافه تولید داشتیم و این هزینه‌هایی را به تهیه کننده تحمیل کرد. با این حال او مردانه ایستاد و اگر سهراب پور نبود و حتی از اموال شخصی خود از جمله دفترش هزینه نمی‌کرد پروانه ساخته نمی‌شد.

وی یادآور شد: من گرچه بازیکن نقش فرهاد بودم اما تصمیم گرفتم برای آهنگ ساز سریال یک هدیه بگیرم این کار را هم کردم اما متاسفانه جایش گذاشتم بسیار بسیار از کار زیبای فرید سعادتمند تشکر می‌کنم. آقای سامان اگر فرهادی که می‌خواستید، نبودم عذر می‌خواهم.

عبدلی درباره روند انتخاب یک نقش توضیح داد: همیشه اول دعا می‌کنیم کار بدی نشود، پولمان را به موقع بدهند، زمان پخش سریال چیزی از نقشمان کم نشود و... ما متاسفانه در چنین فضایی هستیم. کار خوب کم شده است. همه بیشتر اکیپی کار می‌کنند و کرور کرور بازیگر و فیلمبردار بیکار هستند و انتخاب نقش یک شوخی است.

من مرده شورم بهشت و جهنم فرق ندارد

وی ادامه داد: سامان بازیگرانی را که خیلی دیده شده باشند را دوست ندارد و از ابتدا این نگرانی را درباره من داشت اما من به او گفتم که هر طور دوست داشته باشد بازی می کنم. من مرده شورم، می شورم برود بهشت و جهنم فرقی نمی‌کند.

افسری فیلمبردار سریال نیز با بیان اینکه اعتقاد و علاقه خاصی به رسانه تلویزیون دارد، گفت: من در تلویزیون درس خوانده‌ام، کار کرده‌ام و حالا چند ماه است بازنشسته شده‌ام. من وقتی در سیما کار بدی می‌بینم کانال را عوض نمی‌کنم بلکه حالم بد می‌شود. البته این اتفاق زیاد می‌افتد.

وی تصریح کرد: مدیر فیلمبرداری کسی است که به ابزار شخصیت می‌دهد. سامان به من گفت در این سریال دوربین دید در شبم را کنار بگذارم و در بحث نورپردازی به تعادل برسیم. بنابراین در "پروانه" اندکی متفاوت با "ارمغان تاریکی" عمل کردیم.

حاشیه‌ها:

*این نشست با تقدیر از عوامل سریال به پایان رسید و از آنجایی که در کنار خبرنگاران مردم هم حضور داشتند، بازار امضا گرفتن از بازیگران داغ بود.

*صدابردار، طراح لباس، آهنگساز و عوامل تولید پروژه نیز در نشست حاضر بودند.

*گرچه قرار بود قسمت آخر برای اهالی رسانه نمایش داده شود اما بروز مشکلات فنی و البته ممیزی سازمان صدا و سیما درباره قسمت آخر مانع از این کار شد و حتی آخرین قسمت با دقایقی تأخیر و البته اعمال ممیزی روی آنتن رفت.

کد خبر 2053664

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha